Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Paleo-dieten kan bidra till försämrad hjärthälsa

Personer som följer paleo-dieten har dubbelt så höga nivåer av  TMAO – en biomarkör som är nära kopplad till hjärt-kärlsjukdom. Det visar världens första stora studie som undersökt stenålderskostens påverkan på tarmfloran.

Det som kallas paleolitisk kost anses lite förenklat ligga nära det vi åt på stenåldern, en kost som av enligt följarna är artriktig och evolututionärt anpassad till människan. Helt enkelt en optimal kost för oss männsikor om man får tro förespråkarna.

 

Mycket kött och inget spannmål
En paelolitisk diet innebär ett stort intag av kött, ägg, kyckling och fisk medan sådant som mejeriprodukter, spannmål och baljväxter utesluts. Kostens förepråkare menar att det har många hälsofördelar äta enligt dessa riktlinjer bland annat ska det bidra till att förbättra tarmfloran medan andra menar att det saknas belägg för det.

LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Påverkar tarmfloran negativt
Nu har det visat sig att paleolitisk kost kan bidra till en försämring av tarmfloran. Detta enligt en studie som publicerats i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition. I studien hade forskarna analyserat tarmflora och biomarlören TMAO hos 22 personer som åt en strikt paleodiet, 22 personer som åt enligt paleo men mindre strikt och 47 personer som åt en mer genomsnittlig kost.

LÄS OCKSÅ: Lektiner – kan vissa ämnen i mat vara skadliga?

Högst nivåer av TMAO hos de som åt paleo
Höga nivåer av TMAO, en organisk förening som produceras i tarmen, är förknippat med en ökad risk för hjärtsjukdom. Och i studien fann forskarna att de som följde paleo mer strikt hade sämst tarmflora och högst nivåer av TMAO.

"Många förespråkare för paleo-diet hävdar att den är gynnsam för tarmshälsan, men resultatet antyder att när det kommer till produktionen av TMAO i tarmen kan paleo-dieten ha en negativ inverkan när det gäller hjärthälsa," säger Dr Angela Genoni som lett arbetet med studien. Då dieten ökar i popularitet är det enligt henne viktigt att förstå vilken inverkan den kan ha på den allmänna hälsan.

LÄS OCKSÅ: Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Hade även färre goda bakterier 
De som åt enligt paleodieten hade även lägre förekomst av gynnsamma tarmbakterier, något Angela Genoni tror beror på bristen på fullkorn i kosten.  ”Paleo-dieten utesluter allt spannmål och vi vet att fullkorn är en fantastisk källa till resistent stärkelse och många andra jäsbara fibrer som är avgörande för hälsan hos ditt tarmmikrobiom," säger Angela Genoni.

 

Mycket kött och lite fibrer
Paleodieten innehåller mer rött kött, som är förutsättningen för att producera TMAO, samt två gånger den rekommenderade nivån av mättat fett, vilket är anledning till oro, enligt Angela Genoni.

Forskarna rekommenderar istället en större variation av fibrer än vad som rekommenderas inom paleo, för en mer hälsosam tarmflora och för att förebygga hjärt-kärlsjukdom.

Av redaktionen

Källa: Science daily


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!