patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

 

Digital stress är kort och gott överflöd av information, vi kan också bli stressade av att inte kunna titta på mobilen. Detta beskrivs som fear of missing out (FOMO). Då handlar det alltså även om bristen på information istället för överflöd av information. Digital stress beror både på vår oförmåga att förhålla oss hälsosamt till tekniken och den miljardindustri som inget hellre vill än att just du ska spendera din tid i olika sociala nätverk, appar, shoppingsajter och dylikt.

Den moderna tekniken har medfört stora fördelar men leder också till många problem som:
• Sjukskrivningar
• Cyberslacking
• Dålig sömn och låg återhämtning.
• Överanvändande av smartphones
• Försämrad kreativitet, produktivitet, effektivitet, lönsamhet för företagen

 

På mycket kort tid har den smarta telefonen, paddan och den bärbara datorn blivit verktyg i allas händer. Men parallellt med framväxten av nya digitala lockelser känner sig allt fler snärjda i elektronikens nät. När vi är uppkopplade matas vi med kickar som ger ett dopaminutslag som får oss att känna välbefinnande. Helt plötsligt kan du få 50 likes på Facebook – det är sådana sociala belöningar som gör att vi tar upp telefonen och tittar.

LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten

 

Just nu läser du kanske detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl. Du försöker vara så effektiv som möjligt genom att göra många saker samtidigt. Sanningen är att du förlorar tid. Ja, du kollar på en serie, kollar dina mejl och läser, men troligtvis kommer du inte att komma ihåg något av det.

Multitasking kan även skapa ekonomiska konsekvenser. En studie utförd av Gloria Mark vid University of California gick ut på att övervaka ett antal kontorsmedarbetare som blev distraherade av telefoner och mejl. Man upptäckte att det tog 23 minuter att återhämta sig och hitta tillbaka till sitt ursprungliga fokus. I en annan studie från år 2009 utmanade Stanfordforskaren Clifford Nass lät 262 studenter att genomföra ett experiment som gick ut på att växla mellan olika arbetsuppgifter. Nass och hans kollegor förväntade sig att erfarna multitaskers skulle överträffa icke-vana multitaskers på en del saker. Men nej. Resultatet visade på motsatsen. Kroniska multitaskers var urusla på samtliga uppgifter. Även när de fokuserade på en enda aktivitet använde de sina hjärnor mindre effektivt.

LÄS OCKSÅ: Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

 

 

Vi ser i dag många med ökad informationsbas, men försvagad vishet. Att surfa på nätet kräver en särskild form av multitasking. Vårt arbetsminne blir ofta översvämmat med information, och vi flyttar ständigt vår uppmärksamhet. Omställningen från en sak till nästa skapar en negativ effekt. Varje gång vi flyttar vår uppmärksamhet behöver hjärnan omorientera sig.

LÄS OCKSÅ: Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Ett experiment delade upp en skolklass i två grupper. Den ena gruppen fick surfa på webben medan de samtidigt lyssnade på en föreläsning. En del av föreläsningens innehåll handlade om att gå in på nätet och titta efter relevant information som hade med föreläsningen att göra, men det gav dem samtidigt friheten att besöka orelaterade webbplatser, kolla sin mejl, se Youtubeklipp och annat. Den andra gruppen fick lyssna på samma föreläsning, men stänga av sina datorer. Direkt efter gjorde man en utvärdering av hur bra de båda grupperna mindes informationen från föreläsningen. Man såg tydligt att de som surfat på nätet mindes sämre än de som hade haft sina datorer avstängda.

Det tar tid för hjärnan att flytta sitt fokus och koncentrera sig på den nya uppgiften. Det i sin tur blockerar de kognitiva förmågorna kring den föregående uppgiften. Både resultatet och möjligheten att integrera information blir sämre när vi blir distraherade och måste ställa om vårt fokus.

Multitasking är konsten och förmågan att flytta vår uppmärksamhet och bedöma vad som är värt vår uppmärksamhet. För den yngre generationen, som är född med elektronik och som är vana multitaskare, är elektroniken en del av vardagen. Men distraktionen och bristen på fokus kan bli en nackdel för både individuell och kulturell hälsa.

Patrik Wincent, terapeut, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".