patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

Digital stress är kort och gott överflöd av information, vi kan också bli stressade av att inte kunna titta på mobilen. Detta beskrivs som fear of missing out (FOMO). Då handlar det alltså även om bristen på information istället för överflöd av information. Digital stress beror både på vår oförmåga att förhålla oss hälsosamt till tekniken och den miljardindustri som inget hellre vill än att just du ska spendera din tid i olika sociala nätverk, appar, shoppingsajter och dylikt.

Den moderna tekniken har medfört stora fördelar men leder också till många problem som:
• Sjukskrivningar
• Cyberslacking
• Dålig sömn och låg återhämtning.
• Överanvändande av smartphones
• Försämrad kreativitet, produktivitet, effektivitet, lönsamhet för företagen

 

På mycket kort tid har den smarta telefonen, paddan och den bärbara datorn blivit verktyg i allas händer. Men parallellt med framväxten av nya digitala lockelser känner sig allt fler snärjda i elektronikens nät. När vi är uppkopplade matas vi med kickar som ger ett dopaminutslag som får oss att känna välbefinnande. Helt plötsligt kan du få 50 likes på Facebook - det är sådana sociala belöningar som gör att vi tar upp telefonen och tittar.

LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten

Just nu läser du kanske detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl. Du försöker vara så effektiv som möjligt genom att göra många saker samtidigt. Sanningen är att du förlorar tid. Ja, du kollar på en serie, kollar dina mejl och läser, men troligtvis kommer du inte att komma ihåg något av det.

Multitasking kan även skapa ekonomiska konsekvenser. En studie utförd av Gloria Mark vid University of California gick ut på att övervaka ett antal kontorsmedarbetare som blev distraherade av telefoner och mejl. Man upptäckte att det tog 23 minuter att återhämta sig och hitta tillbaka till sitt ursprungliga fokus. I en annan studie från år 2009 utmanade Stanfordforskaren Clifford Nass lät 262 studenter att genomföra ett experiment som gick ut på att växla mellan olika arbetsuppgifter. Nass och hans kollegor förväntade sig att erfarna multitaskers skulle överträffa icke-vana multitaskers på en del saker. Men nej. Resultatet visade på motsatsen. Kroniska multitaskers var urusla på samtliga uppgifter. Även när de fokuserade på en enda aktivitet använde de sina hjärnor mindre effektivt.

LÄS OCKSÅ: Tre nycklar för att motverka stress och utmattning

Vi ser i dag många med ökad informationsbas, men försvagad vishet. Att surfa på nätet kräver en särskild form av multitasking. Vårt arbetsminne blir ofta översvämmat med information, och vi flyttar ständigt vår uppmärksamhet. Omställningen från en sak till nästa skapar en negativ effekt. Varje gång vi flyttar vår uppmärksamhet behöver hjärnan omorientera sig.

LÄS OCKSÅ: Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Ett experiment delade upp en skolklass i två grupper. Den ena gruppen fick surfa på webben medan de samtidigt lyssnade på en föreläsning. En del av föreläsningens innehåll handlade om att gå in på nätet och titta efter relevant information som hade med föreläsningen att göra, men det gav dem samtidigt friheten att besöka orelaterade webbplatser, kolla sin mejl, se Youtubeklipp och annat. Den andra gruppen fick lyssna på samma föreläsning, men stänga av sina datorer. Direkt efter gjorde man en utvärdering av hur bra de båda grupperna mindes informationen från föreläsningen. Man såg tydligt att de som surfat på nätet mindes sämre än de som hade haft sina datorer avstängda.

Det tar tid för hjärnan att flytta sitt fokus och koncentrera sig på den nya uppgiften. Det i sin tur blockerar de kognitiva förmågorna kring den föregående uppgiften. Både resultatet och möjligheten att integrera information blir sämre när vi blir distraherade och måste ställa om vårt fokus.

 

Multitasking är konsten och förmågan att flytta vår uppmärksamhet och bedöma vad som är värt vår uppmärksamhet. För den yngre generationen, som är född med elektronik och som är vana multitaskare, är elektroniken en del av vardagen. Men distraktionen och bristen på fokus kan bli en nackdel för både individuell och kulturell hälsa.

Patrik Wincent, terapeut, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt. Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.