Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Perfekt rostade pumpakärnor

Foto: Isabelle G Hedander

Perfekt rostade pumpakärnor

Har du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott, nyttigt snack och perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger. Som till exempel skal eller proteinrika pumpakärnor, som är rika på bland annat zink, A - och E-vitamin samt nyttiga fetter. 
Här är ett sätt att få kärnorna perfekta.
Lyssna nu noga...

 

 Läs också: Här är 10 skal du bör äta

 


Ingredienser

Kärnor från en pumpa eller en butternut squash (eller båda – som i just detta recept).
Det går att rosta alla typer av pumpakärnor.

 Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

Gör så här

 

trådigt pumpakött runt pumpakärnorpumpakärnor i sil
pumpakärnor i kastrullsaltade pumpakärnorp på plåt1. Rengör kärnorna. Plocka bort pumpakött, trådar och skölj med vatten.

2. Lägg kärnorna i en kastrull med vatten – ihop med en tesked salt – och låt koka upp. Minska sedan värmen så de istället får sjuda i cirka tio minuter på låg till medelhög värme. Täck inte med lock. Detta görs för att kärnorna ska bli lättare för magen att smälta samt för att det ska bildas ett krispigt yttre skal vid rostningen.

3. Häll av vattnet och torka dem lätt med en pappershandduk eller vanlig handduk. De kommer att fastna på handduken så bara plocka loss dem.

 Läs också: Krönikan: “Jag äter det som andra kastar”

4. Häll över kärnorna i en skål och ringla cirka en tesked ekologisk rapsolja på dem. Sedan “masserar” du in oljan i kärnorna med hjälp av dina händer.

5. Placera kärnorna på en plåt och sprid ut dem så mycket som möjligt (med så lite överlappning som möjligt).
Strö sedan över en generös mängd Herbamare eller havssalt. (Du kan också prova att lägga till andra kryddor naturligtvis, som vitlökspulver, paprikakrydda, Chili Explosion etcetera.)

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

6. Rosta dem sedan i ugn – eller i torkugn – under cirka tio minuter på cirka 165 grader. Rör sedan om innan du fortsätter rostningen under ytterligare fem till femton minuter (lite beroende på din ugn). Kärnorna ska bli lite gyllene till färgen och krispiga.

OBS! Var försiktig så du inte råkar bränna kärnans inre kärna, vilken är väldigt lätt att bränna vid. Försiktig är du genom att ta bort några kärnor cirka fem minuter efter att du rört om, öppna kärnan och kontrollera att den inre kärnan inte är brun utan bara lite gyllene.
Sist men inte minst: Ät och njut! De är goda kalla men ännu godare när de fortfarande är lite varma.

Ett tips!
…är att avnjuta dem tillsammans med någon du älskar – för du har just gått igenom ganska mycket jobb för en förhållandevis liten mängd kärnor. Det är dock värt mödan – både när det gäller smak och näringsvärde. Pumpakärnor är bland annat en källa till järn så ät dem tillsammans med C-vitamin för att se till att din kropp absorberar så mycket av järnet som möjligt. Pumpakärnor är förutom järn även fulla av fiber, zink, magnesium, kalium, protein, tryptofan, A- och E-vitamin.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Inspiration till fler naturliga, tillsatsfria helgmys-snacks?
Varsågod! 🙂

Hemmagjorda rotfruktschips
Ta tillvara dina äpplen – gör mumsiga äppelchips
• Grönkålschips
Supergoda och nyttiga päronchips
• Tolv nyttigare snacks till tevesoffan

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

 

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.