Perfekt rostade pumpakärnor | Kurera.se
Perfekt rostade pumpakärnor

Foto: Isabelle G Hedander

Perfekt rostade pumpakärnor

Har du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott, nyttigt snack och perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger. Som till exempel skal eller proteinrika pumpakärnor, som är rika på bland annat zink, A - och E-vitamin samt nyttiga fetter. 
Här är ett sätt att få kärnorna perfekta.
Lyssna nu noga...

 

 Läs också: Här är 10 skal du bör äta

 


Ingredienser

Kärnor från en pumpa eller en butternut squash (eller båda – som i just detta recept).
Det går att rosta alla typer av pumpakärnor.

 Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

Gör så här

 

trådigt pumpakött runt pumpakärnorpumpakärnor i sil
pumpakärnor i kastrullsaltade pumpakärnorp på plåt1. Rengör kärnorna. Plocka bort pumpakött, trådar och skölj med vatten.

2. Lägg kärnorna i en kastrull med vatten – ihop med en tesked salt – och låt koka upp. Minska sedan värmen så de istället får sjuda i cirka tio minuter på låg till medelhög värme. Täck inte med lock. Detta görs för att kärnorna ska bli lättare för magen att smälta samt för att det ska bildas ett krispigt yttre skal vid rostningen.

3. Häll av vattnet och torka dem lätt med en pappershandduk eller vanlig handduk. De kommer att fastna på handduken så bara plocka loss dem.

 Läs också: Krönikan: “Jag äter det som andra kastar”

4. Häll över kärnorna i en skål och ringla cirka en tesked ekologisk rapsolja på dem. Sedan “masserar” du in oljan i kärnorna med hjälp av dina händer.

5. Placera kärnorna på en plåt och sprid ut dem så mycket som möjligt (med så lite överlappning som möjligt).
Strö sedan över en generös mängd Herbamare eller havssalt. (Du kan också prova att lägga till andra kryddor naturligtvis, som vitlökspulver, paprikakrydda, Chili Explosion etcetera.)

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

6. Rosta dem sedan i ugn – eller i torkugn – under cirka tio minuter på cirka 165 grader. Rör sedan om innan du fortsätter rostningen under ytterligare fem till femton minuter (lite beroende på din ugn). Kärnorna ska bli lite gyllene till färgen och krispiga.

OBS! Var försiktig så du inte råkar bränna kärnans inre kärna, vilken är väldigt lätt att bränna vid. Försiktig är du genom att ta bort några kärnor cirka fem minuter efter att du rört om, öppna kärnan och kontrollera att den inre kärnan inte är brun utan bara lite gyllene.
Sist men inte minst: Ät och njut! De är goda kalla men ännu godare när de fortfarande är lite varma.

Ett tips!
…är att avnjuta dem tillsammans med någon du älskar – för du har just gått igenom ganska mycket jobb för en förhållandevis liten mängd kärnor. Det är dock värt mödan – både när det gäller smak och näringsvärde. Pumpakärnor är bland annat en källa till järn så ät dem tillsammans med C-vitamin för att se till att din kropp absorberar så mycket av järnet som möjligt. Pumpakärnor är förutom järn även fulla av fiber, zink, magnesium, kalium, protein, tryptofan, A- och E-vitamin.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Inspiration till fler naturliga, tillsatsfria helgmys-snacks?
Varsågod! 🙂

Hemmagjorda rotfruktschips
Ta tillvara dina äpplen – gör mumsiga äppelchips
• Grönkålschips
Supergoda och nyttiga päronchips
• Tolv nyttigare snacks till tevesoffan

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magsyrahämmande läkemedel ökar risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare.