Perfekt rostade pumpakärnor

Foto: Isabelle G Hedander

Perfekt rostade pumpakärnor

Har du någonsin försökt att rosta kärnorna från en pumpa eller butternut squash? Om inte måste du prova. Det är ett gott, nyttigt snack och perfekt för den som gillar att ta tillvara sådant de flesta andra slänger. Som till exempel skal eller proteinrika pumpakärnor, som är rika på bland annat zink, A - och E-vitamin samt nyttiga fetter. 
Här är ett sätt att få kärnorna perfekta.
Lyssna nu noga...

 

 Läs också: Här är 10 skal du bör äta

 


Ingredienser

Kärnor från en pumpa eller en butternut squash (eller båda – som i just detta recept).
Det går att rosta alla typer av pumpakärnor.

 Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

Gör så här

 

trådigt pumpakött runt pumpakärnorpumpakärnor i sil
pumpakärnor i kastrullsaltade pumpakärnorp på plåt1. Rengör kärnorna. Plocka bort pumpakött, trådar och skölj med vatten.

2. Lägg kärnorna i en kastrull med vatten – ihop med en tesked salt – och låt koka upp. Minska sedan värmen så de istället får sjuda i cirka tio minuter på låg till medelhög värme. Täck inte med lock. Detta görs för att kärnorna ska bli lättare för magen att smälta samt för att det ska bildas ett krispigt yttre skal vid rostningen.

3. Häll av vattnet och torka dem lätt med en pappershandduk eller vanlig handduk. De kommer att fastna på handduken så bara plocka loss dem.

 Läs också: Krönikan: “Jag äter det som andra kastar”

4. Häll över kärnorna i en skål och ringla cirka en tesked ekologisk rapsolja på dem. Sedan “masserar” du in oljan i kärnorna med hjälp av dina händer.

5. Placera kärnorna på en plåt och sprid ut dem så mycket som möjligt (med så lite överlappning som möjligt).
Strö sedan över en generös mängd Herbamare eller havssalt. (Du kan också prova att lägga till andra kryddor naturligtvis, som vitlökspulver, paprikakrydda, Chili Explosion etcetera.)

 Läs också: Skillnaden mellan olika sorters salt

6. Rosta dem sedan i ugn – eller i torkugn – under cirka tio minuter på cirka 165 grader. Rör sedan om innan du fortsätter rostningen under ytterligare fem till femton minuter (lite beroende på din ugn). Kärnorna ska bli lite gyllene till färgen och krispiga.

OBS! Var försiktig så du inte råkar bränna kärnans inre kärna, vilken är väldigt lätt att bränna vid. Försiktig är du genom att ta bort några kärnor cirka fem minuter efter att du rört om, öppna kärnan och kontrollera att den inre kärnan inte är brun utan bara lite gyllene.
Sist men inte minst: Ät och njut! De är goda kalla men ännu godare när de fortfarande är lite varma.

Ett tips!
…är att avnjuta dem tillsammans med någon du älskar – för du har just gått igenom ganska mycket jobb för en förhållandevis liten mängd kärnor. Det är dock värt mödan – både när det gäller smak och näringsvärde. Pumpakärnor är bland annat en källa till järn så ät dem tillsammans med C-vitamin för att se till att din kropp absorberar så mycket av järnet som möjligt. Pumpakärnor är förutom järn även fulla av fiber, zink, magnesium, kalium, protein, tryptofan, A- och E-vitamin.

► Läs också: 10 livsmedel (i skördetid) som hör hösten till

Inspiration till fler naturliga, tillsatsfria helgmys-snacks?
Varsågod! 🙂

Hemmagjorda rotfruktschips
Ta tillvara dina äpplen – gör mumsiga äppelchips
• Grönkålschips
Supergoda och nyttiga päronchips
• Tolv nyttigare snacks till tevesoffan

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning