Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter är aktiv som författare och är grundare till hälsoföretaget Alpha Plus. Han drev tidigare en skola för näringsutbildning och föreläser idag för flera näringsutbildningar.
Han är bland annat författare till vad som brukar kallas "hälsobranschens bibel": Näringsmedicinska Uppslagsboken (på 833 sidor) samt boken Snabbare, starkare och friskare med Integrativ Idrottsnutrition (på 600 sidor) som båda är gedigna uppslagsverk angående kost, näring och kosttillskott.

Läs också: Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Givetvis är vi nyfikna på hur han svarar på följande fråga:

Vilka kosttillskott bör man prioritera - och vilka äter du personligen?
– Mina generella råd utan vetskap om eventuella labbanalyser eller symtom/sjukdomar är följande:

 

Tillskotten Peter Wilhelmsson rekommenderar

För en mer optimal hälsa rekommenderar jag följande som bas:

En kvalitetsmultivitamin
...med starka doser (där vitaminerna och de flesta mineraler är på optimala doser och ej minimala doser). Man brukar behöva ta fyra till sex stycken per dag.
Motivering: Alla har obalanser, otillräcklig mängd vitaminer och mineraler för att optimalt kunna skydda sig från stress, miljögifter, läkemedelsbiverkningar med mera. Dessutom äter väldigt få en optimal kost och såväl vår mark som vår mat innehåller oftast för lite av vissa ämnen, till exempel selen och jod. Och om dessa inte finns i marken, då finns de inte i maten.

Läs också: Här är vitaminerna som gör ditt barn 1,3 centimeter längre enligt ny studie

En greens-kombination
...med bland annat spirulina, klorella, vetegräs, korngräs, nässelpulver eller andra näringstäta superfoods som innehåller fytonäringsämnen, till exempel fenoler, klorofyll, och andra läkande ämnen som inte finns i en vitaminmineralkombination.

Ett rent och starkt omega-3-tillskott
...främst från fisk, bläckfisk (calamari) eller krill. Tran/fiskleverolja är också mycket bra på grund av sitt innehåll av vitamin A och D. Ett dagligt intag av minst 1 000 milligram av kombinationen EPA och DHA.

Läs också: Omega-3 - All info du behöver om omega-3 fettsyror

Komplettera gärna med ytterligare fyra tillskott
– Vill man ha en ännu starkare och bättre daglig vana för hälsan rekommenderar att man komplettera med följande fyra tillskott för att ha en topp 7-lista över tillskott för god hälsa:

Matsmältningskombination av enzymer
...som hjälper dig att få mera näring från maten och hjälpa att bryta ned protein, kolhydrater och fetter , samt restprodukter från maten.

 

Probiotika
...för en friskare tarmflora, mikrobiom och immunförsvar.

Läs mer om probiotika i Näringsmedicinska Uppslagsboken

D-vitamin och C-vitamin
– Ät dagligen 3-6,000 ie D3-vitamin och 1-6,000 mg C-vitamin, utöver det som finns i din multivitamin.

B-vitaminer och/eller magnesium
– En B-vitaminkomplex för stress hantering innehållande extra magnesium alternativt att du intar 400-800 milligram extra magnesium om dagen. Det brukar endast finnas (rymmas) 100-300 magnesium i din multivitamin-mineral.

Viktigt att mäta sina näringsnivåer
– Jag personligen individanpassar programmet för mig och mina patienter enligt många olika faktorer. Jag tycker det är bättre att mäta än att gissa, även om programmet ovanför är en mycket stark bas har vi individuella behov! Så mitt råd är att konsultera en duktig näringsterapeut, berättar Peter.

DNA-tester, hårmineralanalyser, blodanalyser och urin- eller salivanalyser
Han fortsätter:
– Jag bestämmer intag för mig själv och rekommenderar andra efter undersökning. Jag tar hänsyn till deras önskemål, ekonomi, symtom och genetik främst genom DNA-tester och hårmineralanalyser, blodanalyser och möjligtvis urin- eller salivanalyser. Så mina egna intag förändras var fjärde till nionde månad, beroende på vad labbtesterna visar och mina behov, till exempel under perioder då jag behöver extra stress-skydd, men mitt genomsnittsprogram kan innehålla enligt listan nedan.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

 

Peters personliga näringsprogram

– Intag av följande delat upp på två gånger dagligen med maten eller morgon och kväll utan mat (angivet i totala mängden dagligen):

• Stark multivitamin mineral (6 styck Alpha Plus Daily).
• Matsmältningsenzym (6 styck, Alpha Plus Allzym DPPIV).
• Greens (1 msk Mighty Greens) och Rödbeta (1 msk) i näringsdryck eller smoothie.
• UltraInfamX eller UltraClear + pH näringsdryck som mellan mål för att avgifta och stärka levern.
• D3K2 Astaxantin två stycken per dag efter blodvärdeprov för optimala värden.
• Probiotika (UltraFlora plus 1-2 dag) efter info från OrganiX urinanalys.
• CoQ10 (100-200 mg) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging-faktorn.
• Adaptogena örter (till exempel Adreno Plus 2-4 dagl) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging.
• B komplex (Metyl B Plex och B Relax 3-4 totalt) på grund av resultaten av min DNA-analys och mycket ansvar/arbete.
• Magnesium (2 stycken Magnesium synergi) före läggdags.
• ZMC (zink mangan C vitamin) på grund av för höga kopparnivåer i sista hårmineralanalys (2 stycken dagligen).
• Bikarbonatliknande pulver (pH Balans pulver Alpha Plus,  1 tsk varje morgon) för att hålla mig mer basisk.

Läs också: Peter Wilhelmsson – hälsopionjären, cyklisten och renlevnadsmänniskan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?