peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter är aktiv som författare och är grundare till hälsoföretaget Alpha Plus. Han drev tidigare en skola för näringsutbildning och föreläser idag för flera näringsutbildningar.
Han är bland annat författare till vad som brukar kallas "hälsobranschens bibel": Näringsmedicinska Uppslagsboken (på 833 sidor) samt boken Snabbare, starkare och friskare med Integrativ Idrottsnutrition (på 600 sidor) som båda är gedigna uppslagsverk angående kost, näring och kosttillskott.

Läs också: Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Givetvis är vi nyfikna på hur han svarar på följande fråga:

Vilka kosttillskott bör man prioritera - och vilka äter du personligen?
– Mina generella råd utan vetskap om eventuella labbanalyser eller symtom/sjukdomar är följande:

 

Tillskotten Peter Wilhelmsson rekommenderar

För en mer optimal hälsa rekommenderar jag följande som bas:

En kvalitetsmultivitamin
...med starka doser (där vitaminerna och de flesta mineraler är på optimala doser och ej minimala doser). Man brukar behöva ta fyra till sex stycken per dag.
Motivering: Alla har obalanser, otillräcklig mängd vitaminer och mineraler för att optimalt kunna skydda sig från stress, miljögifter, läkemedelsbiverkningar med mera. Dessutom äter väldigt få en optimal kost och såväl vår mark som vår mat innehåller oftast för lite av vissa ämnen, till exempel selen och jod. Och om dessa inte finns i marken, då finns de inte i maten.

Läs också: Här är vitaminerna som gör ditt barn 1,3 centimeter längre enligt ny studie

En greens-kombination
...med bland annat spirulina, klorella, vetegräs, korngräs, nässelpulver eller andra näringstäta superfoods som innehåller fytonäringsämnen, till exempel fenoler, klorofyll, och andra läkande ämnen som inte finns i en vitaminmineralkombination.

Ett rent och starkt omega-3-tillskott
...främst från fisk, bläckfisk (calamari) eller krill. Tran/fiskleverolja är också mycket bra på grund av sitt innehåll av vitamin A och D. Ett dagligt intag av minst 1 000 milligram av kombinationen EPA och DHA.

Läs också: Omega-3 - All info du behöver om omega-3 fettsyror

Komplettera gärna med ytterligare fyra tillskott
– Vill man ha en ännu starkare och bättre daglig vana för hälsan rekommenderar att man komplettera med följande fyra tillskott för att ha en topp 7-lista över tillskott för god hälsa:

Matsmältningskombination av enzymer
...som hjälper dig att få mera näring från maten och hjälpa att bryta ned protein, kolhydrater och fetter , samt restprodukter från maten.

 

Probiotika
...för en friskare tarmflora, mikrobiom och immunförsvar.

Läs mer om probiotika i Näringsmedicinska Uppslagsboken

D-vitamin och C-vitamin
– Ät dagligen 3-6,000 ie D3-vitamin och 1-6,000 mg C-vitamin, utöver det som finns i din multivitamin.

B-vitaminer och/eller magnesium
– En B-vitaminkomplex för stress hantering innehållande extra magnesium alternativt att du intar 400-800 milligram extra magnesium om dagen. Det brukar endast finnas (rymmas) 100-300 magnesium i din multivitamin-mineral.

Viktigt att mäta sina näringsnivåer
– Jag personligen individanpassar programmet för mig och mina patienter enligt många olika faktorer. Jag tycker det är bättre att mäta än att gissa, även om programmet ovanför är en mycket stark bas har vi individuella behov! Så mitt råd är att konsultera en duktig näringsterapeut, berättar Peter.

DNA-tester, hårmineralanalyser, blodanalyser och urin- eller salivanalyser
Han fortsätter:
– Jag bestämmer intag för mig själv och rekommenderar andra efter undersökning. Jag tar hänsyn till deras önskemål, ekonomi, symtom och genetik främst genom DNA-tester och hårmineralanalyser, blodanalyser och möjligtvis urin- eller salivanalyser. Så mina egna intag förändras var fjärde till nionde månad, beroende på vad labbtesterna visar och mina behov, till exempel under perioder då jag behöver extra stress-skydd, men mitt genomsnittsprogram kan innehålla enligt listan nedan.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

 

Peters personliga näringsprogram

– Intag av följande delat upp på två gånger dagligen med maten eller morgon och kväll utan mat (angivet i totala mängden dagligen):

• Stark multivitamin mineral (6 styck Alpha Plus Daily).
• Matsmältningsenzym (6 styck, Alpha Plus Allzym DPPIV).
• Greens (1 msk Mighty Greens) och Rödbeta (1 msk) i näringsdryck eller smoothie.
• UltraInfamX eller UltraClear + pH näringsdryck som mellan mål för att avgifta och stärka levern.
• D3K2 Astaxantin två stycken per dag efter blodvärdeprov för optimala värden.
• Probiotika (UltraFlora plus 1-2 dag) efter info från OrganiX urinanalys.
• CoQ10 (100-200 mg) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging-faktorn.
• Adaptogena örter (till exempel Adreno Plus 2-4 dagl) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging.
• B komplex (Metyl B Plex och B Relax 3-4 totalt) på grund av resultaten av min DNA-analys och mycket ansvar/arbete.
• Magnesium (2 stycken Magnesium synergi) före läggdags.
• ZMC (zink mangan C vitamin) på grund av för höga kopparnivåer i sista hårmineralanalys (2 stycken dagligen).
• Bikarbonatliknande pulver (pH Balans pulver Alpha Plus,  1 tsk varje morgon) för att hålla mig mer basisk.

Läs också: Peter Wilhelmsson – hälsopionjären, cyklisten och renlevnadsmänniskan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

 

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

 

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.