peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter är aktiv som författare och är grundare till hälsoföretaget Alpha Plus. Han drev tidigare en skola för näringsutbildning och föreläser idag för flera näringsutbildningar.
Han är bland annat författare till vad som brukar kallas "hälsobranschens bibel": Näringsmedicinska Uppslagsboken (på 833 sidor) samt boken Snabbare, starkare och friskare med Integrativ Idrottsnutrition (på 600 sidor) som båda är gedigna uppslagsverk angående kost, näring och kosttillskott.

Läs också: Ny uppslagsbok i nutrition för idrottare

Givetvis är vi nyfikna på hur han svarar på följande fråga:

Vilka kosttillskott bör man prioritera - och vilka äter du personligen?
– Mina generella råd utan vetskap om eventuella labbanalyser eller symtom/sjukdomar är följande:

 

Tillskotten Peter Wilhelmsson rekommenderar

För en mer optimal hälsa rekommenderar jag följande som bas:

En kvalitetsmultivitamin
...med starka doser (där vitaminerna och de flesta mineraler är på optimala doser och ej minimala doser). Man brukar behöva ta fyra till sex stycken per dag.
Motivering: Alla har obalanser, otillräcklig mängd vitaminer och mineraler för att optimalt kunna skydda sig från stress, miljögifter, läkemedelsbiverkningar med mera. Dessutom äter väldigt få en optimal kost och såväl vår mark som vår mat innehåller oftast för lite av vissa ämnen, till exempel selen och jod. Och om dessa inte finns i marken, då finns de inte i maten.

Läs också: Här är vitaminerna som gör ditt barn 1,3 centimeter längre enligt ny studie

En greens-kombination
...med bland annat spirulina, klorella, vetegräs, korngräs, nässelpulver eller andra näringstäta superfoods som innehåller fytonäringsämnen, till exempel fenoler, klorofyll, och andra läkande ämnen som inte finns i en vitaminmineralkombination.

Ett rent och starkt omega-3-tillskott
...främst från fisk, bläckfisk (calamari) eller krill. Tran/fiskleverolja är också mycket bra på grund av sitt innehåll av vitamin A och D. Ett dagligt intag av minst 1 000 milligram av kombinationen EPA och DHA.

Läs också: Omega-3 - All info du behöver om omega-3 fettsyror

Komplettera gärna med ytterligare fyra tillskott
– Vill man ha en ännu starkare och bättre daglig vana för hälsan rekommenderar att man komplettera med följande fyra tillskott för att ha en topp 7-lista över tillskott för god hälsa:

Matsmältningskombination av enzymer
...som hjälper dig att få mera näring från maten och hjälpa att bryta ned protein, kolhydrater och fetter , samt restprodukter från maten.

 

Probiotika
...för en friskare tarmflora, mikrobiom och immunförsvar.

Läs mer om probiotika i Näringsmedicinska Uppslagsboken

D-vitamin och C-vitamin
– Ät dagligen 3-6,000 ie D3-vitamin och 1-6,000 mg C-vitamin, utöver det som finns i din multivitamin.

B-vitaminer och/eller magnesium
– En B-vitaminkomplex för stress hantering innehållande extra magnesium alternativt att du intar 400-800 milligram extra magnesium om dagen. Det brukar endast finnas (rymmas) 100-300 magnesium i din multivitamin-mineral.

Viktigt att mäta sina näringsnivåer
– Jag personligen individanpassar programmet för mig och mina patienter enligt många olika faktorer. Jag tycker det är bättre att mäta än att gissa, även om programmet ovanför är en mycket stark bas har vi individuella behov! Så mitt råd är att konsultera en duktig näringsterapeut, berättar Peter.

DNA-tester, hårmineralanalyser, blodanalyser och urin- eller salivanalyser
Han fortsätter:
– Jag bestämmer intag för mig själv och rekommenderar andra efter undersökning. Jag tar hänsyn till deras önskemål, ekonomi, symtom och genetik främst genom DNA-tester och hårmineralanalyser, blodanalyser och möjligtvis urin- eller salivanalyser. Så mina egna intag förändras var fjärde till nionde månad, beroende på vad labbtesterna visar och mina behov, till exempel under perioder då jag behöver extra stress-skydd, men mitt genomsnittsprogram kan innehålla enligt listan nedan.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

 

Peters personliga näringsprogram

– Intag av följande delat upp på två gånger dagligen med maten eller morgon och kväll utan mat (angivet i totala mängden dagligen):

• Stark multivitamin mineral (6 styck Alpha Plus Daily).
• Matsmältningsenzym (6 styck, Alpha Plus Allzym DPPIV).
• Greens (1 msk Mighty Greens) och Rödbeta (1 msk) i näringsdryck eller smoothie.
• UltraInfamX eller UltraClear + pH näringsdryck som mellan mål för att avgifta och stärka levern.
• D3K2 Astaxantin två stycken per dag efter blodvärdeprov för optimala värden.
• Probiotika (UltraFlora plus 1-2 dag) efter info från OrganiX urinanalys.
• CoQ10 (100-200 mg) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging-faktorn.
• Adaptogena örter (till exempel Adreno Plus 2-4 dagl) på grund av att jag är 60+, har mycket ansvar, tränar mycket och antiaging.
• B komplex (Metyl B Plex och B Relax 3-4 totalt) på grund av resultaten av min DNA-analys och mycket ansvar/arbete.
• Magnesium (2 stycken Magnesium synergi) före läggdags.
• ZMC (zink mangan C vitamin) på grund av för höga kopparnivåer i sista hårmineralanalys (2 stycken dagligen).
• Bikarbonatliknande pulver (pH Balans pulver Alpha Plus,  1 tsk varje morgon) för att hålla mig mer basisk.

Läs också: Peter Wilhelmsson – hälsopionjären, cyklisten och renlevnadsmänniskan

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Glad kvinna

”Känslor är inget flum – de är logiska”

Krönikan

Länge har den gängse synen på våra känslor varit att de kan och ska kontrolleras. Känslor har ansetts oberäkneliga och onödiga, precis som blindtarmen. Men känslor är inget flum, utan de är vårt styrsystem, och om vi inte lyssnar till dem så påverkar det såväl vår psykiska som vår fysiska hälsa, skriver Anna Eriksson Skarin och Maria-Pia Gottberg i sin krönika.

Solveig Hagström

Hon skyddar ögonen med blåbär

Intervju

Hennes mamma hade problem med gula fläcken vilket gjorde synen sämre. När Solveig Hagströms båda systrar började äta tillskott med blåbär, ville hon också prova. Idag är hon nästan åttio år och har inga problem med synen – mörkerseendet har till och med blivit bättre.