Peters 12 tips
Närbild på kvinna i profil som håller armen över sina bröst

Topp 12 tips för en god brösthälsa

Postad: 22 oktober, 2012 Av: Peters 12 tips Kategori: Brösthälsa, Sjukdomar, Tips | Etiketter: , | En kommentar

Här kommer ytterligare en topp 12-lista den här månaden, för att uppmärksamma att oktober är Rosa bandets månad.
Mer än 10 procent av kvinnor i Europa och USA drabbas av bröstcancer under sin livstid. Bröstcancer är, som andra cancerformer, främst en så kallad välfärdssjukdom – cancer orsakas i större utsträckning av miljömässiga faktorer och livsstilsvanor, och i mindre utsträckning av ärftliga faktorer.

Det bästa botemedlet mot bröstcancer är förstås att aldrig få det, och du kan öka din motståndskraft mot bröstcancer genom att följa nedanstående råd:

1. Följ mina tips i Friskare livsstil Topp 12:
De utgör grunden för en frisk och kraftfull livsstil för att förebygga alla besvär och sjukdomar inklusive cancer.

2. Begränsa alkohol- och nikotinintaget:
Max två glas vin per vecka, sluta röka och snusa.

3. Undvik syntetiska östrogener:
Undvik/minimera användningen av syntetiska östrogener i läkemedel.

4. Undvik miljötoxiner som gynnar onda östrogener:
Undvik/minimera att utsätta dig för ”plasttoxiner” (ftalater), toxisk solskyddskräm, kosmetika, hygien- och deodorantprodukter, pesticider andra onödiga tillsatser. Exempelvis billiga tamponger kan innehålla parabener.

5. Intag skyddande och livgivande kost och näring:
Ät en växtbaserad kost innehållande skyddande näringsämnen. Ät mat som medicin flera gånger i veckan för bättre brösthälsa, bland annat: bär, granatäpple, alger, broccoli, vattenkrasse, brysselkål, grönkål, spenat, gurkmeja (i till exempel curry), rödbetor, tomatpuré, bittergurka, kim chi, surkål, olivolja, GMO-fri tofu, tempeh eller sojaprotein innehållande 15–40 mg isoflavoner dagligen.

6. Avgifta dig:
Detoxa regelbundet, bada gärna bastu och torrborsta dig regelbundet. Gör en renande avgiftningskur med råkost och näringsdrycker en eller två gånger per år.

7. Frihet från behån:
Använd inte behå med metallbygel eller annan metall. Minimera användningen av behå – gå till exempel i luftiga mjukiskläder, pyjamas eller liknande när du är hemma.

8. Var nöjd och älska dina bröst:
Små eller stora – skicka dina mest positiva tankar och känslor till dina bröst istället för att vara rädd eller besviken.

9. Gå på toaletten regelbundet:
Sköt magen: ha minst en, helst två avföringar per dag.

10. Omge dig av kärleksfulla människor:
Omringa dig med positiva och kärleksfulla människor.

11. Undersök dina bröst – gör regelbundna hälsokontroller, miljö- och näringsanalyser:
Undersök och känn på dina bröst. Kontakta läkare om du känner någon knöl efter regelbundna undersökningar av brösten.
Om du är i högriskzonen för cancer, besök en näringsterapeut och gör testet Essential Estrogens som visar balansen av olika östrogenformer.

12. Ät kosttillskott:
Ett dagligt intag av skyddande kosttillskott som inkluderar minst 150 µg selen, 200 µg jod, 1 000 mg C vitamin, 3 500 IE D vitamin samt omega-3-oljor och probiotika är värdefullt. Intag en kraftfull multivitamin och komplettera med specifika näringstillskott och superfoods för dina specifika behov.
Ju flera och mera positiva saker du gör, desto bättre skydd och förutsättningar får du för en optimal hälsa och skydd mot sjukdomar.

Hälsningar,
Peter



12 tips för en friskare livsstil

Postad: 1 oktober, 2012 Av: Peters 12 tips Kategori: antistress, Hälsa, Livsstil, Tips | Etiketter: , , , , | Kommentera

Oktober

Orkar du inte läsa nedan? Titta då istället på det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=SHIT_EB0br8&list=UU1kdWeDLsxJS64zJe8uUh7Q&index=5&feature=plcp 

God livskvalitet beror främst på en kombination av livsstilsvanor – god hälsa beror mer på hur din symfoniorkester av livsstilsfaktorer spelar tillsammans än hur bra ett enda livsstilsinstrument spelar för sig själv.
Följande tolv livsstilsområden är samverkande nycklar för att göra dig friskare och gladare:

1. Kosten:
Grunden för en hälsosam livsstil är en växtbaserad kost med rena råvaror och hälsosamma kolhydrater, proteiner och fetter. Målet är minst 50 procent raw food och minst tio portioner frukt, bär och grönsaker dagligen. Undvik eller minimera skräpmat, mikromat och snabbmat inklusive onödiga tillsatser i maten.

2. Regelbunden motion:
Motionera 5–7 dagar per vecka, ½–1½ timme per dag. Variera mellan kondition, styrka, balans och flexibilitet.

3. Stresshantering och god sömn:
Avslappning, god planering, vila, attityd- och ambitionsförändringar är nycklar i en hälsosam livsstil. Sov minst sju timmar varje natt.
Intag gärna kosttillskott i form av B-vitaminer, C-vitamin, magnesium och adaptogena örter för en bättre stresshantering.

4. Viktkontroll:
Hög procent muskelmassa och låg procent kroppsfett, samt ett BMI om 19–24, är viktiga delar i ett hälsosammare liv. Undvik snabba ”bantningskurer”.
Tillämpa en livsstil som hjälper dig gå ned i vikt långsamt och hälsosamt och som gör att du kan behålla din målvikt på lång sikt.

5. Beroende:
Ett beroendebeteende saboterar ofta hälsosamma livsstilsvanor. Du kan vara beroende av många olika saker: kolhydrater, salt, fett, sex, alkohol, tobak, arbete, koffein, dataspel och mycket annat.
Ett relativt enkelt sätt att förbättra hälsan är att undvika stimulantia och sockerhaltiga produkter. Det förbättrar hälsan, minskar tendenserna till (annat) beroende, ger dig ett stabilare blodsocker och förbättrar din sinnesstämning. Det ger dig också ett bättre utgångsläge och mer energi för att förbättra andra livsstilsområden.
Sök professionell hjälp om du har fastnat i ett beroendebeteende.

6. Miljörening:
Genom att minska exponeringen till kemikalier och tungmetaller kan du hålla dig friskare. Se över ditt hem, dina hudvårds- och hygienprodukter, din arbetsmiljö och vad du äter och dricker för att minimera exponeringen och intaget av miljögifter. Om du gör regelbundna reningskurer för att eliminera toxiner hjälper du kroppen ytterligare: intag så kallade superfoods och kosttillskott dagligen som hjälper kroppen att avlägsna miljögifter. Arbeta för en renare miljö.

7. Relationer:
Att umgås med positiva människor håller oss friskare. Att ta vara på din familj, dina vänner, ditt sociala nätverk och dina arbetskamrater är viktigt. Kärleksfulla relationer och att ge och ta emot kärlek berikar ditt och andras liv. Vi behöver alla hjälp, uppmuntran och stöd för att vi ska nå våra mål. Att ha rätt partner som delar livet med dig höjer livskvaliteten och förlänger livet.

8. Personlig utveckling och passion för livet:
Att utvecklas och lära sig av andras och egna erfarenheter gör livet intressant och hälsosamt. Äldre friska människor har ofta en stark kallelse i livet, passion och vision: de allra friskaste kulturerna och grupperna av människor har en sak gemensamt, de har livspassion!

9. Kosttillskott:
Kosttillskott är en viktig del av egenvård och friskvård. Det finns flera hundra tusen studier som visar att kosttillskott och örter kan användas för att hålla oss friskare. Rätt kostillskott som kompletterar en hälsosam kost höjer vår livskvalitet och håller oss friskare längre upp i åren.

Gapskrattande mörkhårig kvinna iklädd röd klänning

Optimister lever längre.

10. Dina tankar:
Dina tankar styr ditt liv och din hälsa. Optimister lever upp till sju år längre än pessimister.
Att tänka positivt, visualisera positiva händelser och meditera på positiva tankar ger mer glädje och bättre hälsa, samt inspirerar och hjälper andra människor.

11. Hälsokontroller:
En hälsokontroll kan identifiera utveckling av ohälsa och sjukdom på ett tidigt stadium. Att göra regelbundna hälsokontroller är mycket viktigt för att förebygga framtida hälsobesvär. En stor del av den svenska befolkningen vet till exempel inte att de har högt blodtryck (ungefär 25 procent av befolkningen) eller för högt blodsocker (upp till 30 procent av alla män och 15 procent av alla kvinnor i 60-årsåldern har ett hälsotillstånd som inkluderar för högt blodsocker). Att hitta dessa avvikelser på ett tidigt stadium spar tid och pengar både för dig och samhället, gör avvikelserna lättare att åtgärda samt spar obehag och lidande.

12. Kroppsbehandlingar:
Behandlingar som lindrar eller ger njutning, till exempel spabehandling, regelbunden massage, kiropraktik, naprapati, akupunktur eller akupressur har alla visat sig förbättra välbefinnandet och hälsotillståndet.

Hälsningar,
Peter Wilhelmsson



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.