Peters 12 tips

Kraft, kondition, hälsa och glädje – mina 12 bästa tips

4 april, 2013 | Kommentera (0)

Glad brunett sträcker upp armarnaTräning, motion, kost och näring är viktiga ingredienser i en frisk livsstil. Här får du 12 enkla tips för bättre och effektivare träning.

1. Träna regelbundet: träna (inklusive promenader) minst fem gånger i veckan, minst 20 minuter varje gång.

2. Planera träningen: sätt upp träningsmål och planera dina träningspass ordentligt. Hitta tid för träning i just din vardag – planerar du inte in träning blir den inte av.

3. Variera träningen: olika träningsformer med anaerob och aerobträning. Prova olika och kom fram till de träningsformer som passar dig och som du tycker är roliga – det är de som du kommer att fortsätta med!

4. Träna rejält: få upp flåset under minst halva träningspasset under minst tre av dina träningspass per vecka.

5. Variation ger bästa resultat: använd träningsformer som ger styrka, uthållighet, kraft, balans och flexibilitet (vighet).

6. Träna gärna tillsammans: gå gärna med i ett gym eller en idrottsklubb och gör några pass gruppträning per vecka. Coaching via internet är också ett alternativ. Det är roligt och mest effektivt att träna tillsammans. Resten av veckan kan du jogga, promenera, cykla och så vidare.

7. Ät mycket grönt: ät en växtbaserad kost innehållande minst 10 portioner ekologisk odlade grönsaker, bär och frukter per dag. Komplettera gärna med en smoothie innehållande Mighty Greens varje morgon.

8. Balansera kolhydrater, protein och fett: ät 60–70 procent låg-GI komplexa kolhydrater, 15–20 procent protein och 15–25 procent fett vid uthållighetsträning. Tänk på att ju mer högintensiv träning, desto större procent kolhydrater förbränner du i förhållande till fett. Ät 50–60 procent låg-GI komplexa kolhydrater, 20–25 procent protein och 25–30 procent fett vid kraft- eller styrketräning.

9. Motverka skador med omega-3: ät tillskott av omega-3-fett som skyddar mot skador.

10. Tänk på vätskeintaget: drick tillräckligt vatten varje dag, speciellt vid varmt väder och i samband med tuffa träningspass.

11. Mighty Sport för uthållighetsträning: drick Mighty Sport sportdryck, före, under och/eller efter träning. Drick varje 10–20 minuter av ett långt pass beroende på ansträngningsnivå, väderlek och temperatur.

12. Fyll på med kolhydrater, fett och protein: drick gärna någon proteindryck, till exempel Fitmeal/Proform, eller inta en proteinbar, till exempel Mighty Bar Sport Power eller Mighty Bar Peanut Power, efter ett styrketräningspass eller långt och tufft uthållighetspass. Mighty Bar Choco Cashew eller Mighty Bar Goji Cashew kan användas som energibarer under och efter långa pass.

 

“Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.“
Albert Einstein

Hälsningar,
Peter

Postad: 4 april, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttips, Livsstil, Okategoriserade, Tips, Träning | Etiketter: , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.