Peters 12 tips

Mina 12 bästa detoxtips

Postad: 21 maj, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttips, Tips | Etiketter: , , , | Kommentera

Fruktsallad

Jag rekommenderar dig att gör några intensiva detoxkurer per år. Under en intensiv detox koncentrerar du dig på att under 3–28 dagar stimulera en intensivare avgiftning av upplagrade kemikalier, tungmetaller och andra slaggprodukter. Du låter kroppen koncentrera sig på att rena sig själv genom att den ges mindre arbete med att smälta maten samt använder juicer, tillskott, örter, behandlingar, bastu eller bad som har en avgiftande effekt. Följande är mina topp 12-tips för en mer effektiv och framgångsrik detox.

1. Bestäm dig först vilken typ av detox du ska göra: ska du helfasta, halvfasta, äta en monodiet, äta endast råkost, basta eller göra regelbundna reningsbad? Bestäm också hur länge du ska hålla på.

2. Trappa ned på din vanliga kost några dagar innan – ät lite mindre och lite bättre. Att förbereda kroppen för en detox under veckan innan gör att det hela går lättare. Det gäller också att trappa ned och sluta med kaffe. Detta kan under den första dagen ge huvudvärk hos vissa. Ät mycket mera grönsaker, frukt och bär dagarna innan din detoxkur.

3. Starta programmet på en torsdag eller fredag, speciellt om du är ovan med att fasta eller detoxa. Då kan du vila lite extra under helgen. Det flesta eventuella obehagliga först-försämringssymtom som en del personer får brukar komma under dag ett, två eller tre. Sedan mår du oftast bättre och bättre.

4. Gör många bra saker rätt samtidigt för den bästa effekten. Du kan till exempel halvfasta, ta avgiftande örter och göra intensiva bad- eller bastukurer under en eller flera detoxveckor.

5. Om du helfastar, drick en kombination av färskpressade juicer, vatten, utspädd tranbärsjuice, utspädd granatäppeljuice, citronvatten, renande örtteer och helst detoxande näringsdrycker innehållande aminosyror, vitaminer och mineral. Då får du rikligt med antioxidanter, fytonäringsämnen och aminosyror för att hjälpa lever och njurar med sitt avgiftningsarbete.

6. Om du halvfastar, eliminera all skräpmat, kött, skaldjur, kyckling, kalkon, fisk, gluten och mjölkprodukter. Ät helst endast två växtbaserade mål per dag med betoning på olika bladgrönsaker inklusive spenat, bär och frukt, och sedan drick resten av tiden: färskpressade juicer, detox-smoothies, vatten, tranbärsvatten, renande örtteer och helst avgiftande näringsdrycker innehållande aminosyror, vitaminer och mineral.  UltraClear detox näringsdrycker har används under över 20 år med flera miljoner människor och bevisats vara mycket effektiva för att hjälpa levern att bättre avlägsna gifter och förbättra symtom. Tillsätt gärna gröna blad från trädgården, spenat och grönkål i din detox-smoothie.

7. Om du äter en monodiet eller äter endast några saker för en effektiv detox rekommenderar jag att du främst äter mycket vattenmelon eller ekologiska vindruvor. Ät små mängder flera gånger per dag, speciellt om du har ett känsligt blodsocker. Under sommaren är bär bra alternativ. Att leva på bär och vattenmelon en vecka är en bra detox. Det blir ännu bättre om du kompletterar med detoxande näringsdrycker och örter.

8. Håll i gång magen. Extra mycket vatten, plommonjuice, fikon, örtextrakt på cascara, lakritsrot eller kronärtskocka, laxerande örtteer, motion och lavemang eller Clysmatik säkerställer att magen fungerar. Det är extra bra att inta psylliumfröskal morgon och kväll för att binda och föra bort gifter i tarmen.

9. Ta dig tid att koppla av: promenera i naturen, undvik toxiska tankar och relationer och ta hand om dig själv extra mycket. Gå gärna på spa eller ta några massagebehandlingar

10. Inta höga doser tillskott dagligen som är kända för att binda gifter och föra dem ut ur kroppen. Chlorella, koriander, natriumalginat, EDTA, alfaliponsyra och Pectasol är några av de mest effektiva ämnena för detta och är effektiva för att rena vävnad och blod.

11. Om du känner av för många avgiftningssymtom kan du trappa ned lite på kuren och sedan trappa upp igen efter en eller flera dagar. Du kan också få vägledning och goda råd av din näringsterapeut eller erfarna hälsocoach. Att åka till ett detoxcenter eller hälsohem och fasta eller halvfasta kan vara bra för nybörjare eller den som behöver extra stöd.

12. När du har avslutat din kur är det viktigt att långsamt trappa upp intaget av mat igen. Börja försiktigt och var mycket observant på hur maten påverkar dig: om du börjar äta något som ger dig symtom som trötthet, depression, tyngd i kroppen, huvudvärk eller magbesvär kan det vara klokt att undvika detta livsmedel en kortare eller längre tid. Försök också att fortsätta med det som har var bra under din detoxkur: du kan till exempel fortsätta med renande bastu, att dricka örtteer och äta kosttillskott under flera veckor och månader för att optimera effekten av din detox. Lyssna till kroppen och ta gärna någon analys för att undersöka ditt hälsotillstånd. Exempelvis en hårmineralanalys visar din status på mineral och tungmetaller.

Hälsningar, Peter



Kvinna som kysser glad man på kinden

Mina 12 bästa tips för en frisk prostata

Postad: 4 mars, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttips, Livsstil, Sjukdomar, Tips | Etiketter: , , , , , , , | 2 kommentarer

Det blir allt vanligare att män över 50 år får problem med prostatasjukdomar. Många får förstorad prostata eller till och med utvecklar en långsamt stegrande prostatacancer. Följ gärna mina goda råd för bättre förutsättningar för en god prostatafunktion långt upp i åren – din prostata kan vara frisk fast du är 80 eller 90 år gammal!

1. Följ mina tips i Topp 12 dagliga kosttips för ett vitalare och friskare liv: Dessa 12 tips utgör grunden för en frisk och kraftfull livsstil för att förebygga alla besvär och sjukdomar inklusive cancer.

2. Begränsa alkohol- och nikotinintaget: Max två glas vin eller öl varannan dag. Sluta röka och snusa.

3. Undvik miljötoxiner som gynnar onda östrogener: Minimera, eller undvik helt, att utsätta dig för ”plasttoxiner” (ftalater), toxisk solskyddskräm och kosmetika, bekämpningsmedel, parabener och andra onödiga tillsatser. Dessa samlas i kroppen och kan öka risken för prostatacancer.

4. Intag skyddande och livgivande kost och näring: Ät en växtbaserad kost innehållande skyddande näringsämnen. Ät mat som medicin flera gånger i veckan för bättre prostatahälsa; bland annat bär som tranbär och lingon, granatäpple, alger, broccoli, vattenkrasse, brysselkål, grönkål, spenat, vattenmelon, gurkmeja (i till exempel curry), rödbetor, tomatpuré, tomater, tomatsås, kim chi, surkål, olivolja, pumpakärnor, sötmandlar, valnötter och linfrön.

5. Avgifta dig regelbundet: Bada gärna bastu och torrborsta dig regelbundet. Gör en renande avgiftningskur med råkost och näringsdrycker en eller två gånger per år.

6. Gå på toaletten regelbundet: Magen mår bra av minst en, helst två avföringar per dag.

7. Undersök din prostata: Gör regelbundna årliga hälsokontroller, miljö- och näringsanalyser, speciellt efter att du har fyllt 50 år. Detta speciellt om du börjar få svårt att kissa eller om du måste gå upp varje natt för att kissa. Ett PSA-prov, prostataspecifikt antigen, är det vanligaste prostataprovet inom sjukvården. PSA är dock tyvärr en ganska opålitlig markör för prostatasjukdomar men kan ibland visa försämringar eller sjukdomar. Om PSA är förhöjt, följ upp det med andra tester.

8. Ät följande kosttillskott i förebyggande syfte: Ett dagligt intag av skyddande multivitamintillskott som inkluderar minst 150 mikrogram selen, 200 mikrogram jod och 18 milligram zink. Dessutom är 1 000 milligram C vitamin, 3 500 IE D-vitamin (1 IE  = 0,025 mikrogram), omega-3-fett och probiotiskt värdefulla tillskott. Komplettera med specifika näringstillskott och superfoods, som till exempel Mighty Greens, för ditt grundläggande kosttillskottsprogram. Lägg sedan till specifika näringstillskott enligt dina behov enligt punkt 9.

9. Ät flera av följande kosttillskott om du har en förstorad prostata eller måste springa upp och kissa under natten: D3-vitamin, E-vitamin, bipollen, granatäppeljuice eller granatäppelkapslar, nässelrot, lykopen, sågpalmbär, betasitosterol, quercetin, druvkärnextrakt (pyknogenol), selen, zink och koppar.

10. Var rädd om prostatan: Se till att klä dig i varma kalsonger under vinterhalvåret. Var försiktig med att inte sitta på kalla underlag. Använd däremot inte stolsvärmen i bilen då det finns negativa effekter med de starka elslingorna i sätet.

11. Träna din prostata: Regelbundet sex och knipövningar är bra för prostatahälsan.

12. Zonterapi: Massera ömma punkter på insidan av hälen (där prostata-zonreflexpunkten sitter) under fem, tio minuter flera gånger i veckan.

Ju flera och mera positiva saker du gör, desto bättre skydd och förutsättningar får du för en frisk prostata, en optimal hälsa och gott skydd mot sjukdomar.

Hälsningar,

Peter



Topp 12 kosttillskott för anti-aging

Postad: 5 november, 2012 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kosttillskott | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Följande kosttillskott hjälper till att skydda dig från skador, kroniska sjukdomar och påskyndad åldringstakt. Jag intar själv dessa dagligen för att hålla mig fräsch och pigg nu när jag är 60+.

1. Ett starkt multivitamin/mineral med optimala mängder vitaminer och mineral:
Många studier visar att otillräckliga halter mängder av vitaminer och mineral leder till kroniska sjukdomar. Multivitaminer och mineral har visat sig minska förkortningen av kromosomerna telomerer och har därmed en bromsande effekt på åldrandet. Vanliga näringsbrister under åldrandet är bland annat låga mängder B12-, D-, C- och A-vitamin, magnesium, selen och jod.

2. D-vitamin för oss som bor i Norden:
För att uppnå och behålla skyddande och optimala halter D-vitamin i kroppen bör du inta tillskott om ca 2 500–7 500 IE (63–190 µg) dagligen. Intaget är beroende på din exponering till solen, årstiden samt hur dina D-vitaminhalter i blodet (optimala värden är 50–80 ng/ml).

3. C-vitamin:
Intag av C-vitamin om 1 000–5 000 mg dagligen ger skydd för hjärta-kärl, immunförsvar och annat. Dessutom minskar du nedbrytning av kroppen från fria radikaler.

4. E-vitaminkomplex och selen:
Studier visar att extra intag av selen om ca 200 µg dagligen ger ett bra skydd mot kroniska sjukdomar och bromsar nedbrytning av hjärnans funktion, motarbetar depression samt minskar risk för cancer och hjärt-kärlsjukdomar. E-komplex som inkluderar E-vitaminformerna alfa-, beta-, gamma- and delta-tokoferoler som i doser om tillsammans 100 mg dagligen ger ett starkt skydd mot åldringssjukdomar. Produkten skyddar ännu bättre om den innehåller tokotrienoler.

5. Magnesium:
Det beräknas att över 250 000 människor dör för tidigt varje år på grund av otillräckliga magnesiumhalter i kroppen. Hjärt- och kärlsjukdomar är fortfarande den största orsaken till en för tidig död och magnesium är ett nyckelämne för hjärtat, för energitillverkning och 300 andra funktioner i kroppen. Alla behöver inta extra magnesium på grund av alldeles för lite magnesium i livsmedel från vårt moderna jordbruk samt att många läkemedel bidrar till urlakning av magnesium (och många andra näringsämnen). Ät gärna 300–600 mg magnesium dagligen (det är speciellt bra att inta en stund innan sängdags). Jag föreslår att du tar din multivitamin-mineral tillsammans med extra magnesiumtillskott.

6. Resveratrol:
Resveratrol är en stark antioxidant med starka antiinflammatoriska egenskaper. Flera hundratals miljoner dollar av forskning har bevisat att resveratrol är ett viktigt näringsämne som kan reglera vår sirtuin-gener. Dessa gener reglerar åldringstakten. För att ha en stark föryngrande effekt behöver du få i dig 200–400 mg resveratrol dagligen.

7. Acetyl-L-karnitin:
Den här formen av aminosyran karnitin är speciell effektiv för att gynna en frisk hjärnhälsa. Den kan förbättra minnet och de kognitiva funktionerna, bidra till ett starkare hjärta och till att neutralisera toxiner i cellerna. Rätt skyddande dos är 1 000–2 000 mg dagligen.

8. Bärkoncentrat, Greens och/eller algkoncentrat:
Superfoods-bär som aronia, blåbär, acai, hallon m.fl. innehåller ett brett spektra av värdefulla fytonäringsämnen och antioxidanter. Dessa har många positiva egenskaper för föryngring och förbättring av många viktiga kroppsfunktioner som synen, minnet, koncentrationsförmågan m.m. Ät tillskott, skaka ihop bärpulver och drick eller varför inte skopa i bärpulver-koncentrat i din morgon-smoothie? Och ta naturligtvis vara på alla fantastiska föryngrande bär som finns i våra svenska skogar och trädgårdar. Dagligt intag av vetegräs, korngräs, rajgräs, klorella och/eller spirulina hjälper att hålla kroppen basisk vilket är en viktig nyckel till ett långt liv. Dessa stödjer också kroppens avgiftningssystem, balanserar tarmfloran samt ger dig värdefulla enzymer och spårämnen. Dagligt intag av koncentrerat grönt ger kroppen livskraft från gröna ämnen som saknas i dagens jordbruk och livsmedelskedja.

9. Adaptogener:
Intag av adaptogena örter skyddar mot inre och yttre stress. Adaptogener som ginseng, rosenrot, rysk rot, schisandra och ashwagandha bidrar till ett livsviktigt skydd mot nedbrytning av kroppen och ökning av åldringstakten. Under tusentals år har kulturer runt omkring i världen använt adaptogener för att säkerställa ett friskare åldrande.

10. Omega-3-fettsyror:
Det finns tiotusentals positiva studier om omega-3-fetter för ett mer hälsosamt liv när man kommer upp i åldern. Bland annat rapporter om bättre hjärtkärlhälsa, bättre kognitiv funktion, skydd mot cancer och mindre smärta och inflammation. I Sverige äter vi mycket mindre fisk nu än tidigare. Fisken är heller inte lika nyttig och ren som den var för 30–50 år sedan. Omega-3-fettanalyser visar att mer än 90 procent av de som lever i Sverige idag har för låga halter omega-3 i kroppen. Ät därför gärna extra omega-3-tillskott i form av höga doser av framför allt fiskolja, sälolja, kalimariolja, krillolja, linfröolja, hampaolja och chiaolja (krill ger mindre lägre halter omega-3 men innehåller flera antioxidanter, speciellt astaxantin). Tänk på att det behövs mycket större mängder vegetabiliska omega-3-källor jämfört med animaliska omega-3-källor på grund av att kroppen måste konvertera den vegetabiliska källan av alfalinolensyra till EPA/DHA. Två eller tre matskedar vegetabiliska oljor eller sammanlagt 1 000–1 700 mg EPA + DHA tillsammans ger bra effekt och gott skydd.

11. Coenzym Q10:
Coenzym Q10 är extra viktigt under åldrandet. Det är ett av de viktigaste ämnena för en bra hjärt-kärlhälsa samt för energiomsättningen när du åldras, och de flesta får i sig för lite CoQ10 via maten. Du har större behov av Q10 när du åldras, speciellt om det finns risk för hjärt-kärlsjukdomar. Jag rekommenderar 90–200 mg dagligen i förebyggande syfte.

12. Grönt te:
Drink 4–5 koppar grönt te av hög kvalitet dagligen eller inta kosttillskott innehållande grönt te-extrakt med höga halter av katechinen epigallokatekingallat (EGCG). Fyra koppar grönt te dagligen är vad världens friskaste åldringar på Okinawa i Japan dricker. Du kan även byta ut några koppar grönt te eller komplettera med vitt te. Tänk på koffeinhalten är beroende på tesort, kvalitet eller hur du brygger teet.

Hälsningar,
Peter Wilhelmsson



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.