Peters 12 tips

Tolv tips för en renare miljö

Postad: 15 augusti, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Livsstil | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

MaskrosorVarje vecka utsätts du för betydande halter av tusentals olika kemikalier och tungmetaller. Vi får i oss gifter bland annat genom vårt dricksvatten, luften, maten, kosmetika, hygienprodukter, inomhusmiljön och våra kläder. Det är lätt att samla på sig allt för många och allt för mycket av dessa toxiner. Tillsammans skapar dessa toxiner en kemisk cocktail, där dessa tungmetaller och kemikalier samverkar för att skapa, bidra till eller trigga igång många kroniska sjukdomar. Här är mina topp 12 tips för hur du kan hålla dig renare i dagens toxiska miljö.

1.      Sluta röka, snusa och undvik passiv rökning och avgaser i mjöligaste mån.

2.      Filtrera och koka helst ditt dricksvatten och låt minst 50 % av din dryck vara rent filtrerat vatten. Även te och kaffe bör vara ekologiskt odlat eller från vildväxande råvaror.

3.      Välj minst 80 procent naturliga och ekologiska hudvårds- och hygienprodukter. Använd renare solskyddskrämer eller vanlig kokosolja.

4.      Använd främst naturliga rengöringsprodukter eller tillverka dina egna rengöringsprodukter med hjälp av vitvinsvinäger, citron med mera.

5.      Handla ekologisk och allra helst biodynamisk mat med minimalt innehåll av skadliga ämnen som konserveringsmedel och sötningsmedel.

6.      Välj renare tandlagningsmaterial och sanera bort amalgam eller andra toxiska dentalmaterial. Välj bort produkter innehållande fluor och köp ekologisk tandkräm.

7.      Undvik flamskyddsmedel och andra kemikalier som finns i nya kläder. Tvätta dem minst fyra gånger innan du använder dem för att minimera kemikaliernas påverkan.

8.      Håll dig frisk – på så sätt kan du slippa/minimera intaget av kemikalier i form av läkemedel och annat.

9.      Minska användning av plast och lagra maten i glas istället för i plast. Undvik även plastfolie, gladpapp, aluminiumfolie med mera.

10.   Använd renare och mer naturliga byggnadsmaterial i bostaden och när du väljer dina möbler. Sanera din miljö vid behov och tänk på att använda giftfri färg och ekologiskt lim.

11.   Sov dina sex–åtta timmar per natt, allra helst mellan kl. 22:00–23:00 och kl. 05:00–07.00 för att på så sätt ha god melatoninproduktion och avgiftning. Melatonin är kroppens starkaste och viktigaste antioxidant.

12.   Motionera regelbundet för att svettas ut gifter och följ Peters topp 12 detoxtips.

 

De viktigaste gifterna att undvika: 

  • Metaller: Arsenik, bly, kvicksilver, kadmium, aluminium m.m.
  • Kemikalier: Parabener, bensen, fungicider, pesticider, dioxin, akrylamid, PCB, PBDEs, ftalater, bisfenol A
  • Tillsatser i maten: E 102 (Tartrazin), E 110 (Para-orange, ”Sunset yellow”), E 123 (Amarant), E 124 (Nykockin),
    E 129 (Allurarött AC), E 151 (Briljantsvart BN/svart PN), E 210 (Bensoesyra), E 212 (Kaliumbensoat),
    E 213 (Kalciumbensoat), E 216 (p-Hydroxibensoe-syrapropylester), E 220 (Svaveldioxid), E 221 (Natriumsulfit),
    E 223 (Natriumdisulfit), E 226 (Kalciumsulfit), E 249 (Kaliumnitrit), E 320 (Svaveldioxid), E 512 (Tennklorid),
    E 621 (Mononatriumglutamat), E 951 (Aspartam), E 954 (Sackarin, sackarinater).
  • GMO-mat: speciellt raffinerad mat och kött innehållande majs och soja, majsstärkelse, majssirap, GMO-potatis, GMO-soja, GMO-raps.

 

Läs mer:

 

/Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinare (NMTF)



Sockerbitar

Topp 12 tips för att stoppa sockersuget

Postad: 3 januari, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Sockersug, Tips | Etiketter: , , , | Kommentera

Studier visar att socker påverkar hjärnan och är upphov till starkare begär än vad kokain är.

För att minska begäret efter socker, överväg följande:

  1. Ät protein vid varje måltid.
  2. Ät fiberrika, fettrika eller proteinrika mellanmål.
  3. Drick smoothies som måltidsersättning eller mellanmål och använd fiber, fett eller protein i dina smoothies.
  4. Ha alltid med dig en proteinbar, frön eller nötter i fickan, ryggsäcken eller handväskan att ta till när sockersuget kommer.
  5. Trappa ned på intaget av sötsaker genom att ersätta socker, majssirap, aspartam, sukralos och andra sötningsmedel med små mängder honung, lönnsirap och steviolglykosider/stevia. Använd ”lördagsgodisprincipen” för att belöna dig själv med något gott och hälsosamt varje vecka – om det inte triggar igång ett beroendebeteende.
  6. Drick mycket vatten och örtte under dagarna.
  7. Köp inte socker, godis och mat med högt GI – om du har dessa hemma blir du frestad att äta dem.
  8. Ät extra tillskott av magnesium och krom dagligen.
  9. Vid starkt sockersug eller svåra mönster av sockersug: använd örten gymnema när suget kommer.
  10. Motionera varje dag och ha struktur och rutiner när det gäller mat och motion.
  11. Använd gärna EFT, TFT, energipsykologi, akupunktur eller hypnos för att bryta gamla vanor och mönster.
  12. Om dessa åtgärder inte räcker till har du kanske ett svårare beroende. Vänd dig då till en addictionspecialist. Se www.bittensaddiction.com

Hälsningar,
Peter



Peters topp 12 dagliga kosttips för ett vitalare och friskare liv

Postad: 20 november, 2012 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kosttips, Tips | Etiketter: , , , | Kommentera

Grunden för en utmärkt hälsa startar med en utmärkt kost. Ät gärna:

Hallon1. En växtbaserad kost:
6–10 portioner grönsaker, 3–6 portioner bär och frukt.

Salladshuvud i jord

 


2.
Nyttiga kolhydrater: hälsosamma/komplexa kolhydrater, främst bestående av bönor, linser, baljväxter, hummus, nötter, salladsblad, kålfamiljen, bär och frukt.

Laxfiléer 3. Hälsosamt protein: låg mängd animaliskt protein, främst ekokyckling, vilt, gräskött, sardiner, sill, vildfångad lax. Vegetabiliska proteinkällor: proteinpulver, bönor, quinoa, linser, råris, fullkorn, yoghurt med mera. Totalt: 60–120 gram protein per dag.

Avocado4. Skyddande fett: intag nyttiga fetter. Ät olivolja, oliver, avokado, pumpakärnolja, pumpakärnor, nötter, frön, sardiner, sill och vild lax för att få i dig nyttigt fett. Använd smör eller nötsmör istället för margarin om du äter en fullkornsmacka. Eller varför inte ekologiskt kokosfett: 1–2 msk vid behov på smörgås, i matlagning och smoothies. Tänk också på balansen mellan omega-3- och omega-6-fettsyror: förhållandet mellan omega-3- och omega-6-fett bör vara ca 1:3.

Vatten ur kran ner i glas5. Mer näring med mindre totalt kaloriintag: lågkalori: 1 500–2 500 kalorier från näringstäta livsmedel dagligen beroende på ålder, kön, träning, arbete, aktiviteter, förbränning och matsmältning. Drick mer vatten istället för att äta för mycket.

Chiafrön6. Ät råkost och nyttiga mellanmål: minst 50 procent råkost, främst i form av sallader, smoothies, frukt och bär. Nötter och frön är utmärkta som råkostmellanmål, speciellt om de är blötlagda.

Ett glas mjölk7. Undvik allergenerna, fokusera på ekomat och säg nej till GMO: vid kroniska sjukdomar eller magbesvär, identifiera och undvik allergener, speciellt mjölkprodukter och gluten. Utvärdera sedan om du mår bättre. Ät ekologiskt och undvik all GMO-mat så gott du kan.

Mikrovågsugn överkryssad8. Prioritera färskt och obearbetat: ät minst 80 procent färska eller frusna råvaror, med minimal användning av mikro-/snabb-/färdiglagad/raffinerad mat.

Bild från stad vid kustremsa i Medelhavet

 

9. Hitta din stil: hitta den hälsosamma kosthållning som passar dig: medelhavskost, stenålderskost, LCHQ, låg GI-kost, vegetariskt eller vegan. Vi är alla olika och har olika behov.

Råris i djup tallrik10. Sädesprodukter och spannmål: ät fullkorn av råg och havre (helst surdeg), eller varför inte quinoa, bovete, råris och vildris.

Chokladbitar

 

11. Använd ”lördagsgodisprincipen” vid sociala tillfällen och för att inte vara för hård mot dig själv: undvik skräpmat som läsk, godis, kakor, tårta och pizza under större delen av veckan. Du kan vanligtvis göra ett eller två avsteg per vecka utan att det ger negativa hälsoeffekter. Undantaget är om det triggar ett beroende, till exempel socker- eller saltberoende, om du är överkänslig/allergisk eller har en svår kronisk sjukdom.

Vatten ur kran12. Tänk på vad du dricker: drick 10–15 glas per dag bestående av > 50 procent rent vatten/bärvatten. Resten kan vara grönt te, vitt te, svart te, kaffe, örtte, tranbärsjuice, granatäppeljuice, rött vin, alkoholfritt vin/druvjuice.

Hälsningar,
Peter



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.