Peters 12 tips
Stockholm promenadstråk

Topp 12: Hälsosamma städer

Postad: 24 september, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Livsstil, Tips | Etiketter: , | Kommentera

Det finns mycket vi kan göra för att få våra städer mer hälsosamma. Här listar näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson 12 viktiga punkter.

  1. Rena, förbättra och gör sjöar, floder, parker, skogar och andra naturliga miljöer tillgängliga. Betona gemenskap och stadsplanering. ”Nature Deficiency Syndrome” är ett växande problem bland unga och gamla då eftersom fler och fler människor förlorar kontakten med naturliga och hälsosamma miljöer. En virtuell värld kommer aldrig att kunna ersätta vad man upplever i naturliga miljöer.
  2. Stadsplanering med gott om mark och bostäder som gynnar privata och gemensamma trädgårdar. Lagstiftning som uppmuntrar kolonilotter och ”ätbara” landskap.
  3. Flera och bättre promenadstigar och cykelvägar som gör det lätt att ta sig runt utan bil.
  4. Friskare hus. Tvinga fram friskare byggnader, bostäder och miljöer. Gå över till renare och bättre byggmaterial och rengöringsmedel, miljövänliga energikällor och bättre ventilationssystem. Hårdare regler för att skydda människor från mögelangrepp, radon och andra faror inom byggnadsbranschen.
  5. Fler gym, yogastudios, aktivitetscenter, hälsokostaffärer och mer stöd för naturliga och komplementära behandlingscentra. Det borde finnas fler hälsofrämjande verksamheter och anläggningar än traditionella vårdcentraler och sjukhus. Ju mer företag, samhället och människor spenderar på friskvård och egenvård, desto mindre behöver vi, försäkringsbolagen och staten spendera på sjukvård eller akutvård.
  6. Öka tillgängligheten och närheten till naturliga livsmedelsbutiker, Bondens marknad och ekologiska naturliga livsmedel. Öka förekomsten av naturliga livsmedel i konventionella livsmedelsbutiker. Korrekt märkning inkl. GMO-innehåll av livsmedel är mycket viktigt för fri hälso- och valfrihet.
  7. Öka stödet till matställen som serverar hälsosam mat, smoothie- och salladsbarer, i förhållande till snabbmats- eller dåliga matställen. Öka tillgängligheten och gör det lättare för hälsomedvetna medborgare att äta hälsosamt.
  8. Ren-luft-initiativ som bygger städer och samhällen som har bra, billig och effektiv kollektivtrafik: renare bränsle och/eller elektriska fordon. Gemensam transportplanering som garanterar rättigheterna för fotgängare och cyklister till en ren miljö och mindre trängsel. Träd och andra växter berikar stadsmiljön, ökar trivseln och renar luften.
  9. Stimulansåtgärder och en företagsmiljö som belönar företag med fitness- och hälsoprogram. Skattelättnader och fördelar för företag och anställda som exempelvis använder gymkort, får regelbunden massage, använder stegräknare, går på yoga och/eller redovisar livsstils- eller kostrådgivning. Det finns bevis för att livsstilsåtgärder ökar produktiviteten hos arbetstagarna och företaget som helhet – att ha friska medarbetare är bättre för arbetsmiljön, minskar sjukfrånvaron, ökar produktiviteten och förbättrar företagets resultat.
  10. Förbättra och öka samarbetet mellan friskvård och sjukvård i samhället. Samarbeta kring program som t.ex. sluta röka och viktkontroll som kan stödjas av all friskvårds och sjukvårdspersonal. Underlätta samarbete i stället för att skapa konkurrens. Ett mycket starkare samarbete mellan den komplementära vården och den konventionella vården är mycket bra för både friskvården och sjukvården. Mer undervisning i skolan om friskvård är viktigare än en ny läskautomat. Hälsosamma livsmedel i skolor, vårdcentraler och sjukhus är en bra investering i folkhälsan.
  11. Sponsra händelser som cykeltävlingar, maratonlopp, fem och tio kilometer-lopp, skidtävlingar, stadsvandringar, som skapar delaktighet, spänning och intäkter för samhällets friskvårdssatsning och samtidigt höjer hälsomedvetenheten.
  12. Uppmuntra frivilliginsatser och samhällstjänster som inspirerar och gör aktiviteter och sporter tillgängliga för ungdomarna. Stöd ungdomsidrotten.

 

Av Peter Wilhelmsson



Tolv tips för en renare miljö

Postad: 15 augusti, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Livsstil | Etiketter: , , , , , , , , | Kommentera

MaskrosorVarje vecka utsätts du för betydande halter av tusentals olika kemikalier och tungmetaller. Vi får i oss gifter bland annat genom vårt dricksvatten, luften, maten, kosmetika, hygienprodukter, inomhusmiljön och våra kläder. Det är lätt att samla på sig allt för många och allt för mycket av dessa toxiner. Tillsammans skapar dessa toxiner en kemisk cocktail, där dessa tungmetaller och kemikalier samverkar för att skapa, bidra till eller trigga igång många kroniska sjukdomar. Här är mina topp 12 tips för hur du kan hålla dig renare i dagens toxiska miljö.

1.      Sluta röka, snusa och undvik passiv rökning och avgaser i mjöligaste mån.

2.      Filtrera och koka helst ditt dricksvatten och låt minst 50 % av din dryck vara rent filtrerat vatten. Även te och kaffe bör vara ekologiskt odlat eller från vildväxande råvaror.

3.      Välj minst 80 procent naturliga och ekologiska hudvårds- och hygienprodukter. Använd renare solskyddskrämer eller vanlig kokosolja.

4.      Använd främst naturliga rengöringsprodukter eller tillverka dina egna rengöringsprodukter med hjälp av vitvinsvinäger, citron med mera.

5.      Handla ekologisk och allra helst biodynamisk mat med minimalt innehåll av skadliga ämnen som konserveringsmedel och sötningsmedel.

6.      Välj renare tandlagningsmaterial och sanera bort amalgam eller andra toxiska dentalmaterial. Välj bort produkter innehållande fluor och köp ekologisk tandkräm.

7.      Undvik flamskyddsmedel och andra kemikalier som finns i nya kläder. Tvätta dem minst fyra gånger innan du använder dem för att minimera kemikaliernas påverkan.

8.      Håll dig frisk – på så sätt kan du slippa/minimera intaget av kemikalier i form av läkemedel och annat.

9.      Minska användning av plast och lagra maten i glas istället för i plast. Undvik även plastfolie, gladpapp, aluminiumfolie med mera.

10.   Använd renare och mer naturliga byggnadsmaterial i bostaden och när du väljer dina möbler. Sanera din miljö vid behov och tänk på att använda giftfri färg och ekologiskt lim.

11.   Sov dina sex–åtta timmar per natt, allra helst mellan kl. 22:00–23:00 och kl. 05:00–07.00 för att på så sätt ha god melatoninproduktion och avgiftning. Melatonin är kroppens starkaste och viktigaste antioxidant.

12.   Motionera regelbundet för att svettas ut gifter och följ Peters topp 12 detoxtips.

 

De viktigaste gifterna att undvika: 

  • Metaller: Arsenik, bly, kvicksilver, kadmium, aluminium m.m.
  • Kemikalier: Parabener, bensen, fungicider, pesticider, dioxin, akrylamid, PCB, PBDEs, ftalater, bisfenol A
  • Tillsatser i maten: E 102 (Tartrazin), E 110 (Para-orange, ”Sunset yellow”), E 123 (Amarant), E 124 (Nykockin),
    E 129 (Allurarött AC), E 151 (Briljantsvart BN/svart PN), E 210 (Bensoesyra), E 212 (Kaliumbensoat),
    E 213 (Kalciumbensoat), E 216 (p-Hydroxibensoe-syrapropylester), E 220 (Svaveldioxid), E 221 (Natriumsulfit),
    E 223 (Natriumdisulfit), E 226 (Kalciumsulfit), E 249 (Kaliumnitrit), E 320 (Svaveldioxid), E 512 (Tennklorid),
    E 621 (Mononatriumglutamat), E 951 (Aspartam), E 954 (Sackarin, sackarinater).
  • GMO-mat: speciellt raffinerad mat och kött innehållande majs och soja, majsstärkelse, majssirap, GMO-potatis, GMO-soja, GMO-raps.

 

Läs mer:

 

/Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinare (NMTF)



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.