Peters 12 tips

Mina tolv bästa tips på hälsosamma och renande matvanor

Postad: 11 juli, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttips, Tips | Etiketter: , , , , | En kommentar

rena_peter

Många av de miljögifter du får i dig kommer från tillsatser, färgämnen, pesticider och gödningsmedel i våra livsmedel och vatten. Att äta en kost som bygger på ekologiska och giftfria råvaror gör att du på lång sikt får i dig allt mindre sjukdomsalstrande toxiner, samtidigt som vitalämnen i grönsaker, frukt och bär bidrar till bindning och avgiftning av de toxiner som din kropp redan lagrat. Här följer mina 12 tips för hälsosamma och renande matvanor

1. Drick sex–åtta glas filtrerat, helst kokt, friskt vatten per dag samt flera koppar renande och antioxidantrika örtteer.

2. Välj en växtbaserad avgiftande vitalkost med minst 80 procent ekologiskt odlade och giftfria grönsaker, bär och frukt. Välj om möjligt lokalproducerade livsmedel samt biodynamiskt odlade råvaror

3. Ät en stor grönsakssallad och totalt fem–åtta portioner grönsaker per dag.

4. Ät tre–fem portioner frukt och bär per dag. Välj gärna bär för att minska ned på ditt intag av fruktos

5. Ät några portioner bönor, nötter och/eller linser varje dag. Byt gärna ut kanelbullen mot en näve nötter.

6. Välj helst ekologiskt kött, kyckling, gräskött och ät kött högst tre gånger per vecka.

7. Köp vild lax och småfisk, exempelvis sardiner och sill, för att på så sätt minska ditt intag av fisk med höga halter tungmetaller. Ät denna fisk 3–5 gånger i veckan, men annan fisk högst 1 gång per vecka.

8. Ät svavelrika, renande födoämnen som vitlök, lök och ägg. Ät av dessa födoämnen dagligen.

9. Använd ingefära, gurkmeja, koriander och andra kryddor i matlagningen varje dag för att minska inflammationsprocesser och för att öka ditt antioxidantintag.

10. Drick en stor Mighty Greens smoothie varje dag för ökat näringsintag och bra mättnad.

11. Följ ”lördagsgodisprincipen”: Ät 20 hälsosamma måltider per vecka och, om du önskar, ett ”lördagsgodis”mål, bestående av exempelvis pizza eller annan snabbmat som du tycker om.

12. Byt ut raffinerade produkter mot fullkornsprodukter och se upp för produkter med GMO.

Hälsningar/ Peter



Mina 12 bästa detoxtips

Postad: 21 maj, 2013 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttips, Tips | Etiketter: , , , | Kommentera

Fruktsallad

Jag rekommenderar dig att gör några intensiva detoxkurer per år. Under en intensiv detox koncentrerar du dig på att under 3–28 dagar stimulera en intensivare avgiftning av upplagrade kemikalier, tungmetaller och andra slaggprodukter. Du låter kroppen koncentrera sig på att rena sig själv genom att den ges mindre arbete med att smälta maten samt använder juicer, tillskott, örter, behandlingar, bastu eller bad som har en avgiftande effekt. Följande är mina topp 12-tips för en mer effektiv och framgångsrik detox.

1. Bestäm dig först vilken typ av detox du ska göra: ska du helfasta, halvfasta, äta en monodiet, äta endast råkost, basta eller göra regelbundna reningsbad? Bestäm också hur länge du ska hålla på.

2. Trappa ned på din vanliga kost några dagar innan – ät lite mindre och lite bättre. Att förbereda kroppen för en detox under veckan innan gör att det hela går lättare. Det gäller också att trappa ned och sluta med kaffe. Detta kan under den första dagen ge huvudvärk hos vissa. Ät mycket mera grönsaker, frukt och bär dagarna innan din detoxkur.

3. Starta programmet på en torsdag eller fredag, speciellt om du är ovan med att fasta eller detoxa. Då kan du vila lite extra under helgen. Det flesta eventuella obehagliga först-försämringssymtom som en del personer får brukar komma under dag ett, två eller tre. Sedan mår du oftast bättre och bättre.

4. Gör många bra saker rätt samtidigt för den bästa effekten. Du kan till exempel halvfasta, ta avgiftande örter och göra intensiva bad- eller bastukurer under en eller flera detoxveckor.

5. Om du helfastar, drick en kombination av färskpressade juicer, vatten, utspädd tranbärsjuice, utspädd granatäppeljuice, citronvatten, renande örtteer och helst detoxande näringsdrycker innehållande aminosyror, vitaminer och mineral. Då får du rikligt med antioxidanter, fytonäringsämnen och aminosyror för att hjälpa lever och njurar med sitt avgiftningsarbete.

6. Om du halvfastar, eliminera all skräpmat, kött, skaldjur, kyckling, kalkon, fisk, gluten och mjölkprodukter. Ät helst endast två växtbaserade mål per dag med betoning på olika bladgrönsaker inklusive spenat, bär och frukt, och sedan drick resten av tiden: färskpressade juicer, detox-smoothies, vatten, tranbärsvatten, renande örtteer och helst avgiftande näringsdrycker innehållande aminosyror, vitaminer och mineral.  UltraClear detox näringsdrycker har används under över 20 år med flera miljoner människor och bevisats vara mycket effektiva för att hjälpa levern att bättre avlägsna gifter och förbättra symtom. Tillsätt gärna gröna blad från trädgården, spenat och grönkål i din detox-smoothie.

7. Om du äter en monodiet eller äter endast några saker för en effektiv detox rekommenderar jag att du främst äter mycket vattenmelon eller ekologiska vindruvor. Ät små mängder flera gånger per dag, speciellt om du har ett känsligt blodsocker. Under sommaren är bär bra alternativ. Att leva på bär och vattenmelon en vecka är en bra detox. Det blir ännu bättre om du kompletterar med detoxande näringsdrycker och örter.

8. Håll i gång magen. Extra mycket vatten, plommonjuice, fikon, örtextrakt på cascara, lakritsrot eller kronärtskocka, laxerande örtteer, motion och lavemang eller Clysmatik säkerställer att magen fungerar. Det är extra bra att inta psylliumfröskal morgon och kväll för att binda och föra bort gifter i tarmen.

9. Ta dig tid att koppla av: promenera i naturen, undvik toxiska tankar och relationer och ta hand om dig själv extra mycket. Gå gärna på spa eller ta några massagebehandlingar

10. Inta höga doser tillskott dagligen som är kända för att binda gifter och föra dem ut ur kroppen. Chlorella, koriander, natriumalginat, EDTA, alfaliponsyra och Pectasol är några av de mest effektiva ämnena för detta och är effektiva för att rena vävnad och blod.

11. Om du känner av för många avgiftningssymtom kan du trappa ned lite på kuren och sedan trappa upp igen efter en eller flera dagar. Du kan också få vägledning och goda råd av din näringsterapeut eller erfarna hälsocoach. Att åka till ett detoxcenter eller hälsohem och fasta eller halvfasta kan vara bra för nybörjare eller den som behöver extra stöd.

12. När du har avslutat din kur är det viktigt att långsamt trappa upp intaget av mat igen. Börja försiktigt och var mycket observant på hur maten påverkar dig: om du börjar äta något som ger dig symtom som trötthet, depression, tyngd i kroppen, huvudvärk eller magbesvär kan det vara klokt att undvika detta livsmedel en kortare eller längre tid. Försök också att fortsätta med det som har var bra under din detoxkur: du kan till exempel fortsätta med renande bastu, att dricka örtteer och äta kosttillskott under flera veckor och månader för att optimera effekten av din detox. Lyssna till kroppen och ta gärna någon analys för att undersöka ditt hälsotillstånd. Exempelvis en hårmineralanalys visar din status på mineral och tungmetaller.

Hälsningar, Peter



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.