petra månström

Foto: Emma Shevtzoff

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Fakta

Foto: Emma Shevtzoff

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

I skolan var Petra Månström sämst i löpning på gympan. Hon såg sig mer som en lågmäld plugghäst än en populär idrottstjej. Idag är hon expert på löpning.
Den här artikeln ska emellertid inte handla om prestation, tidtagning eller hur du gör personbästa på milen – utan om hälsa till kropp och själ, om de njutningsfulla löprundorna och hur man undviker att skada sig när löpningen får ta mer utrymme. Journalisten, författaren och löparbloggaren Petra Månström vill att vi ska sluta prata kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, och att dra på sig löparskorna och sticka ut på en runda ska kännas lika naturligt som att sova, äta eller att bara umgås med vänner och ha kul.
– Tittar jag tillbaka på mitt liv så är det ganska lustigt att just jag skulle bli tokkär i löpning. Jag deltog motvilligt i skolgympan och jag var inte bra på att springa. Och eftersom jag var duktig i de andra ämnena så fick jag en tråkig stämpel på mig som plugghäst, och då blir man inte populär. Det gjorde att jag letade efter något som jag var bra på och som jag hellre ville bli identifierad med än som plugghästen. Tack och lov var jag äventyrlig och tyckte om friluftsliv så jag bestämde mig för att nischa in mig på just friluftsliv – och det fungerade, berättar Petra.

Bloggen som gjorde Petra känd
På gymnasiet lyckade Petra ändå ganska bra på 100 meter, hon hade en naturlig talang för de korta distanserna, och hon var en duktig simmare. Men att bli maratonlöpare fanns inte på kartan – just då. Hon tycker själv att hon inte hade någon som helst talang att springa långdistans och hon tyckte inte ens att det var roligt att springa långt.
Petra utbildade sig till journalist och under 1990-talet ägnade hon mycket tid åt att träna i gruppklasser på gymmet. 2006 fick hon jobb på Svenska Dagbladet som reporter och under ett morgonmöte några år senare frågade hennes chef om det fanns någon som skulle springa Stockholm Marathon och ville blogga om sin väg fram till genomfört lopp. Spontant och helt utan att tänka sig för anmälde Petra sitt intresse.
– Oj, vad jag ångrade mig efter mötet. Beslutet var verkligen allt annat än genomtänkt. Då tänkte jag att det här skulle bli en punktinsats, och sedan aldrig mer.

 

Klumpen i magen hängde med ett tag, och jag kunde definitivt inte dra mig ur när jag antagit utmaningen, säger Petra och skrattar.
Petra bodde i Uppsala då och under en av sina träningsrundor träffade hon Ingmar, en erfaren långdistansare som kom att bli hennes mentor. Ingmar fick Petra att börja tänka i löpsteg och teknik, hur man håller farten för att inte krokna på slutet. Han lärde henne kort sagt allt hon behövde veta för att kunna genomföra Stockholm Marathon.
– Han dök upp som räddaren i nöden efter en månads desperat träning. Jag hade verkligen noll koll. Ingmar lärde mig att springa mycket och långt och att hålla ett lågt tempo. Själv trodde jag att det skulle bli övervägande intervallträning med blodsmak i munnen. Vi träffades regelbundet under ett halvår och Ingmars hjälp var ovärderlig för att jag skulle kunna genomföra tävlingen, säger Petra.

LÄS OCKSÅ: God kondition i medelåldern kan motverka demens

Blogg med kvinnlig touch
Stockholm Marathon gick bra och Petra fortsatte att blogga. Att springa långt var ändå inte så dumt, resonerade hon. I början ville Petra vara sina läsare till lags på bloggen. Därför lade hon upp diagram som beskrev träningen och hon var alltid noga med att redovisa hur lång tid allt tog.

Men när allt detta kändes uttjatat så började hon fundera på att skriva nytt och om något annat. Hon lämnade snacket om kilometertider och prestation och började istället beskriva sitt glödande intresse för snygga träningskläder, matchande löparskor och smink under träning. Hon beskrev dofterna under sina rundor, vanliga och ovanliga händelser och kanske det viktigaste av allt – känslan av lycka och harmoni som löpningen gav henne.
– Att jag slutade bloggade om tider och personbästa gjorde att jag fick en hel del kritik, framför allt från män som tyckte att jag skulle bytas ut. Jag beskrev förstås hur jag tränade men pratade inte längre om hur långt jag sprang utan bara om hur länge jag var ute. Jag ville komma bort från prestation och elittänk. Bloggen låg på SvD från 2009 och några år framåt och när den lades ner flyttade jag över den på en egen plattform och fick med mig en stadig grupp av läsare, berättar Petra.

LÄS OCKSÅ: Större löparlycka med magnesium

Sluta titta på klockan
Att bli bättre utan att jämföra sig med andra, att hitta roliga rundor, att springa så långt man kan under en viss tid och sluta snegla på klockan samt att njuta av löpningen – det vill Petra förmedla till andra löpare. Därför bestämde hon sig för att skriva boken Smartare löpning – 100 hacks för roligare rundor och bättre löpning, som kom ut i augusti.
– Hur fort ska jag springa på mina pass? Det är den absolut vanligaste frågan jag får och den är riktigt svår att svara på därför att ett tempo som är superjobbigt för någon kan kännas jättelätt för någon annan. Därför tycker jag att det ger mer att prata om hur ett pass ska kännas än att tala om hur fort det ska gå. Förut brukade jag bli stressad av snittfarter och kilometrar. Då bestämde jag mig för att vara ute en viss tid istället för en viss distans. Det är viktigare för mig att hitta en viss känsla under ett pass än att springa i ett visst tempo. När jag slutade att snegla på klockan blev min löpning mycket mer harmonisk och jag kunde hålla ett jämnare tempo än tidigare. Jag vet många andra löpare som helt slutat använda klocka och istället springer på känsla, förbluffande ofta är de elitlöpare, säger hon.

När Petra började träna för maraton sprang hon bakåtlutad och bromsade upp sitt steg. Hon lärde sig att istället luta sig framåt med hela kroppen, ända från tårna och upp – och då blev löpningen inte bara lättare utan det var också då som hon hittade det där flowet som är så efterlängtat bland löpare. Hon fick också lära sig att korta ner sitt löpsteg genom att sätta ner fötterna oftare. Om du överdriver längden på löpsteget och sätter i foten långt framför höften så kan du även här bromsa dig själv, instruerar hon.

 

LÄS OCKSÅ: Män långsammare än de själva tror

Långlopp i exotiska länder
Petra har varit ganska förskonad från skador, och det handlar mycket om att träna smart. Hon fick en besvärande hälsporre när hon gav sig på ultralöpning – det berodde på att det blev två lopp i veckan istället för ett. När skadan läkt ut lärde hon sig att framför allt träna upp styrkan i fötterna och att träna så att hon inte överbelastade kroppen. Skador uppstår oftast när man börjar träna för hårt för sin kapacitet. När hon sprungit de flesta lopp som finns i Sverige började Petra snegla på halv- och helmaraton i andra länder. Idén blev ett lyft för hennes motivation.
– Nu inspireras jag mycket av nyfikenhet på hur banan kommer att se ut, om sportdrycken kommer att gå att dricka och hur stämningen kommer att vara i starten, längs banan och i mål. Att springa lopp utomlands är också ett perfekt sätt att kombinera löpning med semester. Lopp hittar man på alla möjliga ställen numera. Några av de mest spektakulära loppen jag har sprungit hittills är halvmarorna på Seychellerna, Mauritius, Aruba, Jamaica och Gran Canaria.

Och fler lopp hoppas Petra att det kommer att bli. Hon tycker att det är fantastiskt roligt att utöka samlingen av färgglada deltagarmedaljer.
– När jag tog mina första löpsteg trodde jag väl aldrig att skulle bli så här mycket. Och jag vill fortsätta att inspirera andra att inse ingenting är omöjligt och vill du också bli löpare så är det bara att gå ut och springa och upptäcka det fina som händer när fötterna möter underlaget och kroppen fylls av lyckohormoner, avslutar Petra.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Foto: Emma Shevtzoff

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

 

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.