Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Petra tar rödbetsjuice under långloppen – och presterar bättre

Petra Skiöld, 42 år från Kristianstad, tävlar i så kallade ultralopp. Hon började elitträna på allvar för fem år sedan och blev rankade trea i världen 2013. För att orka mer och prestera bättre på långdistanserna drack Petra rödbetsjuice.
– Skillnaden är markant. Jag orkar hålla ett högre tempo och känner inte av trötthet på samma sätt när jag dricker rödbetsjuice, berättar Petra för.

Petra har alltid tyckt om att träna. Det blev mycket handboll, innebandy och gymnastik under många år men när hon blev ensamstående mamma för tio år sedan blev löpningen det lättaste sättet för henne att träna.
– Det var smidigt att bara dra på träningskläderna, kunna sätta barnen i vagnen och sticka ut på en löprunda. Jag slapp bekymret med att skaffa barnvakt flera gånger i veckan, säger Petra.

LÄS OCKSÅ Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

Petra Skiöld

Petra Skiöld.

 

Sa upp sig för att satsa på heltid

Hon började tycka att löpning var riktigt roligt och det gick dessutom bra på tävlingarna. Så när Petra fyllt 37 år sa hon upp sig från jobbet och skaffade sponsorer för att möjliggöra en elitsatsning.

– Det var många som blev förvånade över min satsning. Dels för att den kom så sent i livet och dels för att jag vågade sluta jobba. Trots satsningen blev jag inte så mycket bättre på hel- och halvmaraton. Jag sprang maraton på 2,54 som bäst och halva distansen gjorde jag på 1,21. Tiderna räckte ändå till en placering bland de sju-åtta bästa i Sverige, säger Petra.

Bäst på långdistans

Hennes genombrott kom på de längre distanserna. Petra ställde upp i sitt första ultralopp 2013 och det gick så bra att hon blev rankad trea i världen. Loppet pågick i sex timmar och under den tiden hann Petra springa 75 kilometer och 363 meter.

Det var på grund av de långa distanserna som Petra för första gången kom i kontakt med rödbetsjuicen, som har en prestationshöjande effekt. I rödbetor finns nitrat som förbättrar syreupptagningen genom att öka kväveoxidhalten i blodet.

LÄS OCKSÅ: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

Tydlig skillnad med eller utan rödbetsjuice

– Skillnaden med och utan rödbetsjuice är tydlig. När jag springer ett lopp eller tränar så vet jag på ett ungefär när jag är på väg att få en dipp och tappar fart, men tar jag rödbetsjuice strax innan start så får jag inte någon dipp och det gör att jag kan hålla ett jämnt tempo hela distansen, berättar Petra.

En liten studie gjord i Australien på kanotister på elitnivå visade en prestationshöjande effekt på 1,7 procent. Det kan verka lite men de paddlade enbart 500 meter och på den korta distansen måste man ha marginalerna på sin sida och där kan 1,7 procent vara skillnaden mellan vinst och förlust.
– Tar jag inte rödbetsjuice innan och under en tävling så presterar jag sämre. Jag känner min kropp så pass väl att det vore dumt av mig att låta bli de prestationshöjande rödbetorna.

 

Petra är även duktig på att äta rödbetor, men för att få bästa effekt på tävling måste man dricka juice gjord på rödbetor eftersom det krävs så stora mängder betor för att öka prestationen.

– Jag valde Biottas rödbetsjuice. Jag gillar deras filosofi där varsamhet om naturen står i fokus, säger Petra.

LÄS OCKSÅ: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Petra Skiöld

Petra Skiöld.

Rova med nytta ämnen

Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt intresset bland idrottsutövare men också hos forskare. Vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten. Det har också visat sig att muskelcellernas energianvändning blir mer effektiv av rödbetor, vilket kan förklara den ökade uthålligheten.
Rödbetsjuice var tidigare mest känt för att kunna förbättra den explosiva styrkan och aktivera snabba muskler men på senare tid har allt mer forskning visat på rödbetors positiva effekter för uthållighetssporter.

Hemligheten? Nitraterna

Hemligheten med rödbetornas prestationshöjande effekt är nitraterna som omvandlas till kväveoxid och gör att kärlen vidgas vilket medför att syre lättare når ut till cellerna. En bättre tillgång på syre innebär ett effektivare muskelarbete. Dessutom bidrar nitrat till att sänka blodtrycket och stärka immunförsvaret.
Rödbetor innehåller inte bara nitrat utan en hel del nyttiga ämnen som kalium, kalcium, natrium, magnesium, mangan, zink. Järn, betakaroten, biotin och folat samt A- och C-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Ett lyckat vårlopp bådar gott

– När jag springer ultraloppen så brukar jag fylla små flaskor, som jag har i ett midjebälte, med rödbetsjuice. Det brukar gå att ta med en halv liter rödbetsjuice och det räcker, även om jag springer i flera timmar. Effekten blir inte bättre av mer juice, menar Petra.

 

För två år sedan avbröt Petra sin elitsatsning och tog anställning som assistent på en skola. Hon tränar och tävlar för skojs skull men i början maj sprang Petra ultraloppet "Wings for life", som är ett välgörenhetslopp där pengarna går till en forskning vars mål är att finna ett botemedel för ryggmärgsskador. Idén från början var att få alla i hela världen att springa på samma dag, vid ett och samma tillfälle.

"Hade inte orkat så mycket om jag inte fått i mig rödbetsjuice"
Det finns officiella startplatser där en så kallad målgångsbil startar 3o minuter efter löparna. Bilen kör i 15 kilometer i timmen och ökar sedan farten successivt tills den hunnit ikapp alla löpare.
– Jag var väldigt nöjd med min prestation. Det var ett av mina bästa lopp någonsin. Jag kom nästan fem mil innan bilen hann i kapp mig. Men jag hade inte heller orkat så mycket om jag inte hade fått i mig rödbetsjuice, säger Petra.

– På grund av att jag skadade baksidan av låret förra sommaren var jag osäker på formen. Att det gick så pass bra sporrar mig att fortsätta tävla. Nu kan jag träna med kvalitet. Nu är jag uppe i sex träningsdagar i veckan och det blir runt sex-sju mil löpning samt att jag styrketränar en hel del.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.