Petra tar rödbetsjuice under långloppen – och presterar bättre

Fakta

Det finns rödbetsjuice från flera leverantörer och av olika kvalitet. En juiceleverantör som ofta rekommenderas är det schweiziska företaget Biotta som tillverkar rödbetsjuice där betorna kommer från de bördiga fälten runt Bodensjön. Företagets filosofi är att odla ekologisk och att skörda bär, frukt och grönsaker med varsamhet om naturen. Bönderna levererar de nyskördade rödbetorna till företagets anläggning i Tägerwilen i Schweiz där rotfrukten tas om hand.
Ända sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har juicerna varit utan konstgjorda tillsatser.
Juicerna är certifierade enligt Bio Suisse och EU-lövet. Den färskpressade rödbetsjuicen är också mjölksyrejäst, vilket anses ger bättre hållbarhet samt göra att upptaget i kroppen förbättras.

Petra Skiöld, 42 år från Kristianstad, tävlar i så kallade ultralopp. Hon började elitträna på allvar för fem år sedan och blev rankade trea i världen 2013. För att orka mer och prestera bättre på långdistanserna drack Petra rödbetsjuice.
– Skillnaden är markant. Jag orkar hålla ett högre tempo och känner inte av trötthet på samma sätt när jag dricker rödbetsjuice, berättar Petra för Kurera.

Petra har alltid tyckt om att träna. Det blev mycket handboll, innebandy och gymnastik under många år men när hon blev ensamstående mamma för tio år sedan blev löpningen det lättaste sättet för henne att träna.
– Det var smidigt att bara dra på träningskläderna, kunna sätta barnen i vagnen och sticka ut på en löprunda. Jag slapp bekymret med att skaffa barnvakt flera gånger i veckan, säger Petra.

Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

 
Petra Skiöld

Petra Skiöld.

Sa upp sig för att satsa på heltid
Hon började tycka att löpning var riktigt roligt och det gick dessutom bra på tävlingarna. Så när Petra fyllt 37 år sa hon upp sig från jobbet och skaffade sponsorer för att möjliggöra en elitsatsning.
– Det var många som blev förvånade över min satsning. Dels för att den kom så sent i livet och dels för att jag vågade sluta jobba. Trots satsningen blev jag inte så mycket bättre på hel- och halvmaraton. Jag sprang maraton på 2,54 som bäst och halva distansen gjorde jag på 1,21. Tiderna räckte ändå till en placering bland de sju-åtta bästa i Sverige, säger Petra.

Bäst på långdistans
Hennes genombrott kom på de längre distanserna. Petra ställde upp i sitt första ultralopp 2013 och det gick så bra att hon blev rankad trea i världen. Loppet pågick i sex timmar och under den tiden hann Petra springa 75 kilometer och 363 meter.
Det var på grund av de långa distanserna som Petra för första gången kom i kontakt med rödbetsjuicen, som har en prestationshöjande effekt. I rödbetor finns nitrat som förbättrar syreupptagningen genom att öka kväveoxidhalten i blodet.

 Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

Tydlig skillnad med eller utan rödbetsjuice
– Skillnaden med och utan rödbetsjuice är tydlig. När jag springer ett lopp eller tränar så vet jag på ett ungefär när jag är på väg att få en dipp och tappar fart, men tar jag rödbetsjuice strax innan start så får jag inte någon dipp och det gör att jag kan hålla ett jämnt tempo hela distansen, berättar Petra.

Bevisat prestationshöjande 
En liten studie gjord i Australien på kanotister på elitnivå visade en prestationshöjande effekt på 1,7 procent. Det kan verka lite men de paddlade enbart 500 meter och på den korta distansen måste man ha marginalerna på sin sida och där kan 1,7 procent vara skillnaden mellan vinst och förlust.
– Tar jag inte rödbetsjuice innan och under en tävling så presterar jag sämre. Jag känner min kropp så pass väl att det vore dumt av mig att låta bli de prestationshöjande rödbetorna.

Mjölksyrejäst ökar upptaget
Petra är även duktig på att äta rödbetor, men för att få bästa effekt på tävling måste man dricka juice gjord på rödbetor eftersom det krävs så stora mängder betor för att öka prestationen.
– Jag valde Biottas ekologiska rödbetsjuice. Jag gillar deras filosofi där varsamhet om naturen står i fokus. Men den smakar ju också bra och eftersom den är mjölksyrejäst blir ju också upptaget av i kroppen bättre, säger Petra.

Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Petra Skiöld

Petra Skiöld.

Rova med nytta ämnen
Rödbetor är naturligt rika på nitrat, det ämne som väckt intresset bland idrottsutövare men också hos forskare. Vid lågintensiv träning minskar rödbetor kroppens syreförbrukning och vid högintensiv träning förbättrar de uthålligheten. Det har också visat sig att muskelcellernas energianvändning blir mer effektiv av rödbetor, vilket kan förklara den ökade uthålligheten.
Rödbetsjuice var tidigare mest känt för att kunna förbättra den explosiva styrkan och aktivera snabba muskler men på senare tid har allt mer forskning visat på rödbetors positiva effekter för uthållighetssporter.

Hemligheten? Nitraterna
Hemligheten med rödbetornas prestationshöjande effekt är nitraterna som omvandlas till kväveoxid och gör att kärlen vidgas vilket medför att syre lättare når ut till cellerna. En bättre tillgång på syre innebär ett effektivare muskelarbete. Dessutom bidrar nitrat till att sänka blodtrycket och stärka immunförsvaret.
Rödbetor innehåller inte bara nitrat utan en hel del nyttiga ämnen som kalium, kalcium, natrium, magnesium, mangan, zink. Järn, betakaroten, biotin och folat samt A- och C-vitamin.

► Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

Ett lyckat vårlopp bådar gott
– När jag springer ultraloppen så brukar jag fylla små flaskor, som jag har i ett midjebälte, med rödbetsjuice. Det brukar gå att ta med en halv liter rödbetsjuice och det räcker, även om jag springer i flera timmar. Effekten blir inte bättre av mer juice, menar Petra.
För två år sedan avbröt Petra sin elitsatsning och tog anställning som assistent på en skola. Hon tränar och tävlar för skojs skull men i början maj sprang Petra ultraloppet ”Wings for life”, som är ett välgörenhetslopp där pengarna går till en forskning vars mål är att finna ett botemedel för ryggmärgsskador. Idén från början var att få alla i hela världen att springa på samma dag, vid ett och samma tillfälle.

”Hade inte orkat så mycket om jag inte fått i mig rödbetsjuice”
Det finns officiella startplatser där en så kallad målgångsbil startar 3o minuter efter löparna. Bilen kör i 15 kilometer i timmen och ökar sedan farten successivt tills den hunnit ikapp alla löpare.
– Jag var väldigt nöjd med min prestation. Det var ett av mina bästa lopp någonsin. Jag kom nästan fem mil innan bilen hann i kapp mig. Men jag hade inte heller orkat så mycket om jag inte hade fått i mig rödbetsjuice, säger Petra.

Hon avslutar:
– På grund av att jag skadade baksidan av låret förra sommaren var jag osäker på formen. Att det gick så pass bra sporrar mig att fortsätta tävla. Nu kan jag träna med kvalitet. Nu är jag uppe i sex träningsdagar i veckan och det blir runt sex-sju mil löpning samt att jag styrketränar en hel del.

► Läs också: Din bakterieflora påverkar hur mycket dina muskler växer när du tränar

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Det finns rödbetsjuice från flera leverantörer och av olika kvalitet. En juiceleverantör som ofta rekommenderas är det schweiziska företaget Biotta som tillverkar rödbetsjuice där betorna kommer från de bördiga fälten runt Bodensjön. Företagets filosofi är att odla ekologisk och att skörda bär, frukt och grönsaker med varsamhet om naturen. Bönderna levererar de nyskördade rödbetorna till företagets anläggning i Tägerwilen i Schweiz där rotfrukten tas om hand.
Ända sedan 1957, när den första Biottajuicen såldes, har juicerna varit utan konstgjorda tillsatser.
Juicerna är certifierade enligt Bio Suisse och EU-lövet. Den färskpressade rödbetsjuicen är också mjölksyrejäst, vilket anses ger bättre hållbarhet samt göra att upptaget i kroppen förbättras.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Broccoli kan sänka blodsockret

Forskning

Broccoli kan bidra i kampen mot diabetes. Svenska forskare har identifierat en antioxidant som är rikligt förekommande i broccoli som en ny antidiabetisk substans. En studie visade på betydligt lägre blodsockernivåer hos försökspersoner som åt broccoliextrakt som innehöll höga halter av ämnen sulforafan.

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.