Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Solros

Foto: Marie Alm

Pigg, frisk och glad med D-vitamin

D-vitamin kan ses både som ett vitamin och som ett hormon då det är den enda mikronutrient vi själva kan producera. Detta sker när huden exponeras för ultraviolett strålning. På våra breddgrader kan vi bara bilda D-vitamin några timmar runt lunchtid eftersom solen står lågt och UVB filtreras bort i atmosfären. Ju större hudyta som exponeras desto mer D-vitamin bildas. Här får du veta mer om det livsviktiga vitaminet - som även piggar upp.

Genom att exponera 30 procent av huden i 20-30 minuter om dagen på måttliga breddgrader tillverkar kroppen det dagliga behovet av D-vitamin. Detta är inga problem för den som är frisk och kan vara utomhus under sommarhalvåret. Men under resten av året är det däremot svårare att tillgodogöra sig D-vitamin på den vägen.

 

Orsakerna till D-vitaminbrist kan vara:

Brist på solljus
Det krävs 10-15 min mitt på dagen i sommarsol där armar, ben och ansikte exponeras. Vi som bor i Norden med långa, mörka vintrar får inte många soltimmar under den delen av året.

Ålder
Ju äldre vi blir desto svårare är det för kroppen att bilda D-vitamin.

Livsstil
Mer och mer tid tillbringas inomhus under dagtid.

Pigment
Människor mer mörk hud har ett starkt naturligt skydd mot solens strålar vilket gör att det kan behöva upp till sex gånger mer solexponering för att D-vitamin ska bildas.

Personer i riskzonen
Ammande mödrar, spädbarn, småbarn, veganer och äldre personer har en ökad risk för att utveckla brist på D-vitamin. Det finns inte tillräckliga mängder av D-vitamin i bröstmjölk. De som har Crohns sjukdom, diabetes, lever- och njursjukdomar har även de en ökad risk för brist.

D-vitamin är dessutom det vitamin som är mest sällsynt i maten. Fet fisk, ägg och kantareller har ett naturligt innehåll av D-vitamin. Mejeriprodukter brukar berikas med vitaminet.

D-vitamin är ett fettlösligt näringsämne som är nödvändigt för användningen av kalcium och fosfor. Dessa krävs för ben- och tandbildning. D-vitamin bidrar till ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. Immunförsvaret regleras och autoimmuna sjukdomar förhindras av D-vitamin. D-vitamin skyddar nervcellerna, har ett positivt skydd på blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och motarbetar depressioner.

 

Amerikanska studier visar att vinterdepressioner förbättras mer av D-vitamin än av ljusbehandling. Även nedstämdhet, trötthet och irritabilitet kan förbättras av D-vitamintillförsel. Redan på 1980-talet påvisade svenska forskare samband mellan D-vitaminnivåer och insulinresistens och blodtryck. Idag finns ett starkt stöd för samband mellan D-vitamin-underskott, diabetes typ 2, övervikt, hypertoni, hjärtinfarkt och stroke.

Tillsammans med A- och C-vitamin förebygger och förbättrar D-vitamin förkylningssymtom.

D-vitamin har också visat sig öka vår fysiska prestationsförmåga.

Genomsnittligt kostintag av D-vitamin i Europa utgör endast 2,5-4 mikrogram/dag, vilket är långt under det dagliga behovet.

Vill du vara pigg, frisk och glad även under den mörkare delen av året? Ät ägg och fet fisk ofta, vistas ute i dagsljus varje dag och komplettera med D-vitamin tillskott under vinterhalvåret.

Av Carolin Helt 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.