Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

vitaminer och mineraler

Pigg med vitaminer, mineraler och aminosyror

Det finns många saker som påverkar våra energinivåer. Stress, vintermörker och näringsbrister toppar listan över orsaker till att energinivåerna sjunker. Här är vitaminerna, mineralerna och aminosyrorna som påverkar din energi.

B12 – brist gör dig deprimerad
Deprimerad, trött, förvirrad och dåligt minne – du kan ha B12-brist. Särskilt vanligt bland vegetarianer och äldre. Dessutom finns en ärftlig variant av B12-brist. Även andra B-vitaminer som exempelvis B1, B3 och B5 kan redan vid tidig brist ge enorm trötthet, oro och irritation. Är du trött – ta ett tillskott av B-vitaminkomplex.

 

D-vitamin – när solen inte skiner
D-vitaminbrist kan ge trötthet, muskelsvaghet och depressioner. Speciellt årstidsbundna depressioner är vanligt vid D-vitaminbrist. På våren, efter en lång mörk vinter, är nivåerna låga och många får en depression innan kroppen har hunnit bilda d-vitamin. Man ska även tänka på att solskyddsfaktor med spf 15 blockerar allt upptag av D-vitamin.

Järn – brist gör dig trött
Järnbrist är en väldigt vanlig näringsbrist i Sverige, framförallt bland kvinnor. Studier gjorda i Sverige visar att så många som en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Särskilt vanligt är det bland fotbollsspelare och långdistanslöpare. Symptom på järnbrist är trötthet, yrsel, öronsus och huvudvärk. Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet.

L-karnitin – utnyttjar fettet som energi
Karnitin fullgör det sista steget i omvandlingen av fett till energi. Därmed kan tillskott av karnitin förbättra utnyttjandet av fett som energikälla och uthålligheten vid fysisk aktivitet som därigenom kan förlängas. Muskeltrötthet förebyggs, syreupptagningsförmågan ökar, normal energiomsättning behålls och stresstoleransen ökar. L-karnitin kan ge bra effekt för de med kroniskt trötthetssyndrom.

Magnesium – för en god nattsömn
Magnesium gör dig lugn och harmonisk samt minskar risken för ångest och depression. Brist ger symptom som svaghet, sömnbesvär, utmattning, retlighet och depression Magnesiumets avslappnande effekt påverkar sömnen positivt och en god nattsömn gör ju underverk gällande hur pigg man är dagen därpå. Ta magnesium vid läggdags och vakna utvilad och pigg.

 

Q10 – brist vanlig bland äldre
Q10 är ett kroppseget ämnen vars halt avtar med stigande ålder. Q10-brist ger framförallt energi- och orkeslöshet. Brist är vanligt hos äldre, de som är fysiskt aktiva till exempel elitidrottare och motionärer som tränar frekvent samt hos de som äter kolesterolsänkande statiner. Q10 är också viktigt för hjärt- och kärlhälsa.

C-vitamin – brist ger svaghetskänsla
Människan är en av de få arter, tillsammans med apor, lemurer, marsvin och en fladdermusart, som inte själv kan tillverka askorbinsyra. En lindrig brist av C-vitamin ger symptom som  trötthet, svaghetskänsla och irritation. C-vitamin är delaktig i syresättning av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress. C-vitamin deltar i omvandling av tyrosin till noradrenalin - som minskar tröttheten - och trytofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin underlättar även upptaget av järn.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

 

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!