Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Piggare med Q10 och selen!

Fakta

Namn: Karin Wandt.
Ålder: 49 år.
Bor: Danderyd, Stockholm.
Sysselsättning: Utbildad bonitolog, som utför en form av kinesiologi.
Karins bästa må bra-tips: – De tre nycklarna till god hälsa: motion, god sömn och så ren mat som möjligt. Lyckas man med de bitarna har man alla möjligheter att må bra.
Tränar: – Jag tar dagliga promenader med mina hundar. Jag gillar också träning som ger upplevelser, så som ridning och skidåkning. Motion behöver inte vara så avancerat. Jag tror på vardagsmotionen, man behöver inte krångla till det.

Visste du att man hos både hos hjärtpatienter och elitidrottare har sett att Q10 ger förbättringar i hjärtkapacitet och syreupptagningsförmåga?

Preparatet SelenoQ10 kombinerar den patenterade organiska selenjäst SelenoPrecise (utvecklad för att efterlikna den mångfald av selentyper som finns i en varierad kost) med Bio-Qinon Q10 (coenzym Q10) i en särskild formula avsedd att ge högsta nivå av biotillgänglighet. På detta sätt ska den bidra till immunsystemets normala funktion och fungera som skydd mot oxidativ stress.

Eftermiddagskoma, klockan-tre-dipp och paltkoma. Det finns många namn på den alltför vanliga eftermiddagssegheten. Trötthet och orkeslöshet kan bero på många saker.
En som har hittat en lösning på sina problem är Karin Wandt som nu vaknar utvilad varje dag och känner sig pigg igen, med hjälp av en kombination av selen och Q10.

I studier har en kombination av spårämnet selen och coenzymet Q10 visat sig stärka hjärtat och minska risken för hjärtdöd. Men kombinationen har även visat sig påverka våra energinivåer på ett positivt sätt.
Karin Wandt, 49, har testat näringstillskottet selenoQ10 och märkt av stora förändringar, både hos sig själv och hos sina klienter.

 

LÄS OCKSÅ: Q10 stärker hjärtat och minskar risken för hjärtsvikt

Upptäckte en brist på Q10

Karin arbetar som bonitolog, vilket är en form av kinesiologi. Som kinesiolog använder hon sig av manuell muskeltestning för att finna obalanser, spänningar och blockeringar i kroppen.
– Enkelt förklarat kan jag mäta av brister i kroppen, ifall det saknas något viktigt ämne eller om en obalans har uppstått. Jag testade mig själv och såg att jag behövde fylla på med Q10, berättar hon.

Foto: Ateljé Photos 4 U

Foto: Ateljé Photos 4 U

Låga energinivåer

Karin blev inte förvånad över att hon hade en brist på Q10. De bristsymptom som är vanligast vid låga Q10-nivåer är framförallt energi- och orkeslöshet, något som Karin kände igen. Hon var ofta trött, oavsett hur många timmar hon sov, och energinivån var låg på framförallt eftermiddagarna. Karin hade testat sig fram för att hitta en lösning, men de olika Q10-tillskott som hon provade gjorde ingen skillnad, tills hon testade selenoQ10.
– Vilket preparat som passar för vem är mycket individuellt. Kombinationen av selen och Q10 visade sig vara en fullträff för mig. Det är två ämnen som samarbetar på ett mycket effektivt sätt i kroppen, förklarar Karin Wandt.

LÄS OCKSÅ: 7 anledningar till varför du är ständigt utmattad

"Sover färre timmar men är ändå pigg och utvilad"

Resultatet kom snabbt, redan första veckan märkte hon av en skillnad.
– På bara några dagar blev jag piggare. Jag orkar mycket mer nu och har mer energi. Jag sover färre timmar, men är ändå pigg och utvilad. Mina batterier laddas extra effektivt, kanske man kan säga. Den här förändringen betyder jättemycket för mig.

LÄS OCKSÅ: Håll energin uppe – med Q10

Q10 minskar med åldern

Coenzym Q10 finns naturligt i alla celler och är viktigt för cellernas energiproduktion. Det har även betydelse för immunförsvar och vid muskelarbete, vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning. Den kroppsegna produktionen av Q10 är som högst vid 20 års ålder och vid 80 finns bara 50 procent av produktionen kvar. Som en kraftig antioxidant krävs Q10 för att kroppen ska kunna stå emot belastning som orsakas av stress eller sjukdomar. Q10 och selen samverkar i kroppen. Selen behövs för att musklerna ska kunna tillgodogöra sig Q10 genom att bygga om ämnet till en kemiskt aktiv form.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdins 8 tips för mer energi

Rekommenderar klienter

Karin har klienter som har fått samma resultat som hon själv av näringstillskottet.
– Om jag ser att någon lider brist på Q10 så rekommenderar jag just denna produkt, eftersom jag själv har blivit hjälpt av den. Q10 finns naturligt i alla våra celler inuti mitokondrierna och det är där energi produceras. Om produktionen minskar, vilket den ju gör med åldern, så kan energin gå på sparlåga. Det tror jag är ganska vanligt och det är nog många som lider av det, utan att veta vad det beror på. Även selen är viktigt för äldre då de kan ha ett ökat behov. Det beror på att selen bidrar till immunsystemets normala funktion, samtidigt som det skyddar kroppens celler mot oxidativ stress.

LÄS OCKSÅ: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

”Man får testa sig fram”

Karin kommer fortsätta att rekommendera preparatet om hon ser ett behov hos någon klient. Hon känner sig trygg med just det tillskottet.
– Jag ser i mitt jobb att man sällan kan generalisera, vi är så individuella i våra behov. Trötthet kan bero på flera saker. Ibland räcker det med att avgifta kroppen och få igång organen, men ibland måste man tillsätta olika näringsämnen. Man får testa sig fram med sunt förnuft och välja de produkter som man tror på. Det viktigaste är att veta att det förmodligen finns hjälp att få, det går att råda bot på eftermiddagsdippen.

Av Emma V Larsson


Fakta

Namn: Karin Wandt.
Ålder: 49 år.
Bor: Danderyd, Stockholm.
Sysselsättning: Utbildad bonitolog, som utför en form av kinesiologi.
Karins bästa må bra-tips: – De tre nycklarna till god hälsa: motion, god sömn och så ren mat som möjligt. Lyckas man med de bitarna har man alla möjligheter att må bra.
Tränar: – Jag tar dagliga promenader med mina hundar. Jag gillar också träning som ger upplevelser, så som ridning och skidåkning. Motion behöver inte vara så avancerat. Jag tror på vardagsmotionen, man behöver inte krångla till det.

Visste du att man hos både hos hjärtpatienter och elitidrottare har sett att Q10 ger förbättringar i hjärtkapacitet och syreupptagningsförmåga?

Preparatet SelenoQ10 kombinerar den patenterade organiska selenjäst SelenoPrecise (utvecklad för att efterlikna den mångfald av selentyper som finns i en varierad kost) med Bio-Qinon Q10 (coenzym Q10) i en särskild formula avsedd att ge högsta nivå av biotillgänglighet. På detta sätt ska den bidra till immunsystemets normala funktion och fungera som skydd mot oxidativ stress.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.