Prestationsbloggen

Downshifting

Stressar och kämpar för att dra in pengar till saker vi inte blir lyckliga av. Som i sin tur dessutom skadar världen. Det är ju inte klokt. Vad håller vi människor på med är tanken som dyker upp när jag intervjuar Linda Jonsson. Detta avsnitt handlar om downshifting. Det är något Linda Jonson har gjort. Hon har gjort sig av med 1000-tals saker och lagt om sitt liv när hennes dotter blev sjuk och en nära vän dog. Inspirerande!

 

Lyssna!

 

https://shows.acast.com/prestationspodden/episodes/rensa-bort-stressen

 

 



Utmattning och bakslag

  • Det kan komma bakslag – Risken för bakslag är stor och det är viktigt att du och de du arbetar med är ärliga om hur det går för dig och du måste lyssna till dina signaler. Är det för mycket och kroppen sänder signaler-backa. Ibland kommer bakslagen utan minsta påfrestning. Det bara kommer. Utmattningen sitter i kroppen och läkning pågår. Jag vet att det är så svårt att ta. Det är tufft. Det ända kan säga är att vi får öva vår acceptans i dessa lägen. Och det kommer bli bra det tar bara tid. Tid som vi inte är vana vid i vårt samhälle. Öva på självkärlek. Var snäll mot dig själv.


Lyckan är kortvarig

 

Det här var början av den värsta promenad i mitt liv. Jag skrev om den i somras. Här jag typiskt entusiastisk och anar inga faror, helt orädd. Vi ska bara upp på ett nytt berg.
Glad och kaxig kämpande jag mig upp till toppen. På vägen upp var det rätt snårigt och det låg en del döda djur längs vägen. Det skakar jag av mig. På vägen ner var vi vilse. Flera gånger. Totalt vilse. 39 grader varmt, sju timmar i bergen och inget vatten. Letandes runt efter rätt väg. Jag ville ge upp ett tag. Jag hasade mig ner så benen blödde. Telefonerna dog och vattnet tog slut. Väl nere och efter några liter vatten och kramar från mina barn så kände jag en sån lycka. Lycka över att leva. Den lycka man skulle vilja känna oftare.

Gärna genom att trycka på en knapp bara. Den där dagen var liksom som en avspegling av livet. Man liksom glad i hågen kastar sig ut i livet. Man möter på en hel del tuffa hinder. Tampas med dem. Klagar en del. Men efter dem så kommer lyckan. Även om den är kortvarig. Alltså den här dagen lyckan varade längre än vanligt. Synen av mina barn var överrumplade. Tacksamheten barometern slog i taket.

Så hörni ha med er det. Det finns ju ingen knapp att trycka på. Ibland krävs det en del utmaningar för att uppleva lycka. Lycka är kortvarigt. Det är bara så.



Livspusslet och stressen

Är det inte märkligt. Först lever vi en par relation och arbetar på 100 procent. Det är slitigt men det funkar. Sen kanske gifter vi oss, skaffar några barn och när barnen är 1-1,5 år så börjar de flesta att arbeta 100 procent igen. Vi växlar upp. Boendet blir större och kostnaderna likaså. Trycket ökar. Stressen likaså. Jag tycker det är märkligt att fler inte bränner ut sig. Dessutom blir barnen större och krävande på annat sätt. Nu är mina barn så stora att läxläsningen blir viktig. Men som tur var har jag tagit hjälp med det av My academy. Utan det hade jag inte orkat. Lucas matte är så svår dessutom då han råkar vara bättre än mig.  Jag mår bra för att jag kan ta det lugnt och Lucas får läxorna gjorda. Ni vet hur trött man är efter en heldag på jobbet, diskat, städat och sen ska man växla upp igen för att läsa läxor med barnen. Jag tycker att i den mån man har råd så ska man ta mer hjälp så att livspusslet fungerar. Så att du kan få andrum. Ta hjälp av vänner med barnen. Försök att sänka kraven på dig själv att du ska klara allt.

Fundera ut vad kan du ta hjälp med så din vardag blir bättre?



Rensa

Om du har för mycket? Andas knappt. Kanske utmattad. Känner du symtomen kommer på löpande band. Kanske tryck över bröstet, springande tankar och dålig sömn. Eller ja, listan kan göras lång. Då kan jag direkt säga att du har för mycket. Det kan vara svårt att inse själv. Tankar som att alla andra klarar ju det kanske poppar upp och du stretar på.

1. Börja i det lilla och rensa det synliga. Börja med det du stör dig på i ditt hem. Ta ett område i taget. Stressa inte. Du kommer känna dig lättare efter första lådan. Jag lovar.

2. Är det något på ditt schema som kan strykas? Ge dig lite andrum? Måste du verkligen göra allt du lagt på dig att göra? För vem skull isåfall?

3. Se över din umgängeskrets. Vilka umgås du med som får dig att må bra på riktigt? Vilka hänger du fast vid för att du känner att du måste? Är det så att du ödslar tid på vänner som kanske tar din energi. Vilka kan du vara dig själv med? Gör en lista och börja prioritera om. Du behöver din energi.

4. Vill du gå lite djupare? Vilka andra beteende som du har skulle du vilja rensa ut, släppa eller ändra? Beteende och rädslor som inte längre gynnar dig. Detta är lite svårare att göra på egenhand. Men tillsammans med någon gång coach eller liknade så brukar det gå att ändra. Och efteråt växer du. Du kommer känna dig som ny. ♥️

 

Boka mig som coach på carolinenorbelie.com

Följ mig på instagram @carolinenorbeliecoaching



Stress på elitnivå

 

Det här avsnittet får ni bara inte missa. Robin Söderling är otroligt bra på att beskriva sin resa. Sin utmattning och alla som han varit med om i sin karriär. Lyssna!

 

https://shows.acast.com/prestationspodden/episodes/stress-pa-elitniva



Att leva utan stress

Att leva utan stress är när det du tänker, vad du säger och vad du gör är i linje. Vad vi lägger vår energi på växer. Det är ju inte konstigt direkt. Men livet rullar och helt plötsligt märker även jag hur jag ödslar energi på onödiga saker. Ödslar energi på människor. Som kanske bara tar energi. Eller kanske på sociala medier på konton som dränerar. Vi söker det som ger kortsiktiga kickar. Och så skapas stress. Det får dig och tankarna att springa. Då blir allt viktigt lidande.

När det du tänker, vad du säger och vad du gör är i linje slipper du att stressa. Inte helt enkelt. Men det är värt att jobba på det. Jag erbjuder sällan några quickfix eller fixquick som jag sa i senaste podden. Det tar tid med förändring.

Detta och mycket mer tar vi upp på min cirkel på Yogmana i Stockholm.
Välkommen på min stresscoaching cirkel, där får du tid att reflektera över dessa frågor. Och dessutom både testa meditation, yoga och healing. Start den 15 oktober. Lämna en intresseanmälan på carolinenorbelie.com



Välkommen på Stesscoachingcirkel

 

Lycka är när det du tänker, vad du säger och vad du gör är i harmoni. Vad vi lägger vår energi på växer. Det är ju inte konstigt direkt. Men livet rullar och helt plötsligt märker även jag hur jag ödslar energi på onödiga saker. Ödslar energi på människor. Som ger ingenting. Kanske sociala medier. Gör saker som ger kortsiktiga kickar. Då skapas stress. För annat blir lidande.
Så vad vill du, vad säger du tänker och vad gör du?

Välkommen på min stresscoaching cirkel, där får du tid att reflektera över dessa frågor.

För mer info kan du också göra en intresseanmälan på caroline@prestationspodden.se




Vad är viktigt på riktigt

Stresshantering: Det är lätt att tappa sig själv när jobbet sätter igång igen. Deadlines och jobbiga utmaningar kan verkligen förvirra oss och göra att vi tappar oss själva. Jag tycker det är viktigt att hålla fast vid ”semesterperspektivet”. Vi hittar ett sundare perspektiv när vi är på semester då vi inser att jobb och prestation inte är allt. På semestern har vi ofta en förmåga att njuta och sätta vad som är viktigt i centrum. Ett tips är att skriva ned vad som verkligen är viktigt i livet, sätt upp det på kylskåpet, påminna dig varje dag och hålla fast vid det. Vad är viktigt för dig?