Prestationsbloggen

Våra reaktioner skapar stress

Våra reaktioner

Grunden till stress är att vi reagerar på vad som händer. Alltså runt om oss. Jag har testat under ett tag att låta jobbiga händelser passera. Som till exempel om någon i min familj är arg och är dum så tar jag ett steg tillbaka och låter det vara. Och jag ser med förvåning att det lägger sig. Deras humör blir bättre av att jag inte reagerar. Och jag mår bättre. Bara för att saker och ting är jobbigt nu så behöver det inte vara så om en timme, en dag eller vecka. Om det är mycket på jobbet och du jagar upp dig så stressas du. Inget blir bättre av det. Testa nästa gång din partner är jobbig att bara vara lugn och tänk att detta passerar.

Alltså det måste vara rimligt förstås man ska ju inte bli en mes. Men det är mycket i livet som blir lättare om man inte går i gång på allt. Hysteriskt.

 

 



Latsidan

Nedvarvning pågår. Alltså från jobb till semester. Det går ganska bra för mig. Även om jag är lite lost i helt nya vanor i vårt tillfälliga sommarhus på Gräddö. Därför har jag inte kunnat skriva. Det har varit svårt att finna tid och en plats i sommarhuset där jag kunnat skriva. Nu är vi hemma pga av dåligt väder och jag sitter i mitt arbetsrum och kan låta "pennan flöda" Jag ska bara se till att resten av familjen trivs. Jag letar kompisar till Lucas och cyklar runt och raggar. Hej hej! Gillar du fotboll frågar jag varje barn jag ser.  Värst är det för Frallan som inte hittar någonstans. Och står och jamar hos grannarna. Men snart är vi i semesterlunken.

Hoppas ni njuter!



Lyssna till en cool kvinna

 

https://soundcloud.com/prestationspodden/133-modet-att-vara-sig-sjalv

 
ELSA .jpg
Inspiration är ordet som kommer upp när jag tänker på Elsa Billgren. Jag tycker att hon är sig själv på ett härligt sätt och det krävs mod för det. Men vad är hennes stress och hur hanterar hon det? Lyssna på ett härligt avsnitt! Jag blir så glad av detta avsnitt.


Vad kan du strunta i?

 

Hörni! Vad härligt det är med detta väder. Till och med löprundan blir ljuvlig. Kom ihåg att pausa säger jag till er och mig själv som sitter och klipper sommarens poddar. Nu är många av oss överösta av måsten och stress. För att minska stressen ställ dig frågan: Vad kan du strunta i på att göra listan? Mycket av det vi tycker är livsviktigt att hinna med är oviktigt. Stryk 2 saker och njut istället. Har du svårt att se vad som kan strykas från den långa listan. Be en vän om hjälp.



Varva ned innan semestern

Hallå! Nu är semestern nära för många. Det är superviktigt att varva ned! Varva ned innan semestern sätter igång. Kan du gå ned på halvfart på jobbet så gör det. Om du går på semester med andan i halsen kommer det ta veckor innan du kan varva ned och njuta av semestern. Man kan inte förvänta sig av kroppen att kunna jobba som en galning och sen bara för att du bestämt det är semester kunna varva ned på kommando. Det är ju synd att missa delar av semestern på så sätt. Många upplever en jobbig rastlöshet i början av semestern och det beror på att det varit mycket på jobbet och att man är för stressad. Smit från jobbet lite tidigt och ta ett dopp eller härlig promenad.
Varför min man ligger på en sko är oklart.:)
Gillar du instagram? Följ mig på @carolinenorbeliecoaching


Hur ska man träna som utmattad?

Isabel Boltenstern hann inte ens gå färdigt journalistutbildningen innan hon blev upptäckt av ett stort tv-hus. Men efter en jobbig tid, dålig arbetsmiljö och en dålig chef var Isabel utbränd och sjukskriven för utmattningsdepression. Nu flera år efteråt har hon skrivit boken ”Lycka till med resten av livet” om sina upplevelser. I detta avsnitt pratar vi om hur man ska tänka kring träning och utmattning. Isabel har en fantastisk förmåga att sätta ord på det vi upplever som utmattade.

 

Lyssna och sprid till de som behöver.

https://soundcloud.com/prestationspodden/traning-vid-utmattning-med-isabel-boltenstern



Reikihealing

Jag går en kurs i reiki healing hos Rosanna Igrensdotter. Riktigt spännande faktiskt. Första dagen var igår. Vi har redan gjort behandlingar på varandra. Det är riktigt spännande. Händerna blev varma!  Jag kunde känna personens känslor när jag behandlade. Jag kunde säga exakt hur hon mådde. Så konstigt. Jag prickade in henne precis. Jag gör denna utbildning mest för min egen skull men vem vet en dag kanske jag arbetar med det i min coaching.

I utbildningen ingår det att jag ska göra en gratis behandling på någon i en och en halvtimme.

Är du intresserad av att vara min första klient? Maila mig caroline@prestationspodden.se

Följ mig på carolinenorbeliecoaching på instagram om ni vill veta mer.

 



Kan må bra utan antideppressiva?

 

Vilka gäster jag får in. Jag blir helt tagen av varje samtal. Åsa berättar om hennes tankar kring mindfulness och om vikten av att leva med våra känslor. Vi pratar om hurvida vi ska äta antideppressiva, om det är ok att doktorerna skriver ut utan att följa upp patienten och ska människor äta antideppressiva genom hela livet. Lyssna till en smart och erfaren kvinna. Åsa Nilsonne. Läs Åsas senaste bok: Mindfulness utan flum- Att leva med sina känslor! Så himla bra.

 

Klicka på länken nedan!

 

https://soundcloud.com/prestationspodden/nilsonne_slutlig



Hur har dom det i vården?

 

Hej på er. Idag släppte jag vår tids kanske viktigaste avsnitt i podden. En intervju med Matilda Nygren, IVA- sjuksköterska på Karolinska. Märkena på hennes kinder är från skyddsutrustningen som hon har för att skydda dig mot Covid-19 Hon berättar om hur hon och hennes kollegor mår i och hur hennes jobb har ändrats sen Covid19 kom till Sverige. Matilda beskriver situationen otroligt klart och man blir tagen.

 

Klicka på länken och lyssna!

https://soundcloud.com/prestationspodden/stressen-hos-en-intensivvardssjukskoterska



Tips på en bra hemsida om utmattning

Alltså jag måste tipsa om en bra hemsida. Stressfrid.se är en hemsida för dig som drabbats av en stressrelaterad sjukdom, för dig som misstänker att du ligger i riskzonen men även för dig som anhörig och arbetsgivare.
Till dig som drabbats av en utmattning finns konkreta tips och råd med stöd från 9 olika forskare och experter inom områden som utmattningssyndrom, stress, sömn, kost, självkänsla, fysisk aktivitet ångest/depression och sjukförsäkring.