Prestationsbloggen

Släpp dina rädslor

Det största hindret i livet är rädslan. Rädslan att misslyckas. Vad ska andra tycka? Och det värsta av allt. Tänk om jag misslyckas helt?
Mitt svar till mina kunder är oftast. Du ska misslyckas, hela tiden. Inget är ett misslyckande. Vi måste få pröva saker. Precis som när vi var barn och lärde oss gå. Knubbiga med blöja stapplade vi oss fram och trillade i nästa varje steg. Vi ska ha samma syn på oss själva nu. Barnet trillar och ställer sig upp igen. Så är livet. Rädslan för att misslyckas är enormt stressande och hämmande.
Försök att leva i tankarna på vad hur du önskar att livet såg ut och inte i rädslan av vad du kan göra för fel. Fundera över vad är det du inte gör i livet för att du är rädd?

Veckans avsnitt i Prestationspodden handlar om att skapa förändring. Kom i håg att lyssna. ✨🎧

Boka mig som coach. Prova gratis 30 min. Antingen via FaceTime eller på Danderydsgatan 2. Gör en intresseanmälan på carolinenorbelie.com

 



Stresshantering

Det är en bra fråga att ställa sig själv om stressen är alldeles för hög och prestationskraven stora. Det är viktigt att prestationen är riktad från dig. Att du står i din energi utan att vänta på andras bekräftelse. Annars blir det så tungt och man blir aldrig nöjd med sig själv på riktigt. Många av mina kunder hävdar att de presterar för att deras pappa gjort det och de jagar hans uppmärksamhet. Detta leder till en ständig jakt och hög stress #stress #prestation #stresshantering

 



Trauma och nervsystemet

Jag är övertygad om att det är små och stora trauman som ligger bakom hög stress och psykisk ohälsa. Trauma och nervsystemet är dagens ämne! Därför sökte jag upp Leila Andersson som kan mycket om det här. Hon är skribent, holistisk livsstilscoach, utbildare, yoga- och meditationslärare. Länge arbetade hon med marknadsföring som projektledare och stressen var hennes vardag. Nu arbetar hon på samma sätt som jag och inspirerar andra till att byta livsstil, känna sig hela och må bättre. Dessutom är hon kommer hon ut med sin nya bok Hälsorebellen. Den ska jag köpa! @leilaandersson_

 

https://shows.acast.com/prestationspodden/episodes/trauma-och-nervsystemet

Prenumerera på podden så du inte missar nästa avsnitt ♥️. Och hjälp mig att sprida avsnittet.

 



Det är bra att gråta

Många jag möter i min coachning har svårt att gråta. Det är liksom som om de tagit rollen som förälder och försöker hålla i hop sin familj. Hur skulle det se ut om ledaren grät? Vi stänger av istället. Vi trycker bort och lagrar stress i kroppen.

På 80-talet upptäckte forskaren William Frey att tårar tar bort stora doser noradrenalin som släpper ut stresshormonet kortisol. Så det känns inte bara bra att gråta! Det är bra. Ge dig space att gråta är dagens stresshanteringstips.



Tillbaka efter utmattning

  • Starta med mjukhet: Besök ditt kontor och äter lunch ett par gånger innan du är igång på jobbet. Innan det är dags att smyga igång. Långsamt. I din takt.
  • Be chefen vara extremt tydlig – gör en tydlig arbetsbeskrivning för tjänsten baserad på 100%. Vilka är dina uppgifter och ansvar ingår? Bryt ned tjänsten och starta med väldigt enkla och konkreta arbetsuppgifter. DU behöver framförallt en tillit till din chef, arbetsgrupp och till uppgifterna. Ju tydligare ju bättre. Våga ställa frågor. Våga ta din plats. Våga vara tydlig med vad du vill.
  • Trappa upp lite i taget och varsamt – gå från 25% till 50%, 75% och 100% . Anpassa arbetstiden och arbetsuppgifterna. Utmattning och stress behöver en närvarande ledare och en tät dialog. Jag har många kunder som sitter som chefer och jag vet att detta är krävande även för dem. De flesta har inte kunskapen eller stödet.

 



Du behöver inte mindre

Du behöver inte mer. För att utvecklas till den du vill vara. Du behöver inte mer för att bli gladare och mindre stressad. Du behöver förmodligen mindre för att kunna andas och för att få space att hitta din väg i livet. Detta är det första jag hjälper mina kunder med. Rensa bland måsten, aktiviter och även vänner. Jag går igenom: Hur mycket gör hon eller han om dagarna? Och varför tar hon på sig mer? När hon inte orkar. Det är tydligt att vår tids människa har svårt att göra ingenting. Jag tror vi gör allt för att slippa känna tomheten och höra vår inre röst. Att bara vara är ovanligt fenomen och skrämmande för många. Vi prackar på oss saker att göra och dessutom dövar vi med att köpa det vi inte behöver.



Downshifting

Stressar och kämpar för att dra in pengar till saker vi inte blir lyckliga av. Som i sin tur dessutom skadar världen. Det är ju inte klokt. Vad håller vi människor på med är tanken som dyker upp när jag intervjuar Linda Jonsson. Detta avsnitt handlar om downshifting. Det är något Linda Jonson har gjort. Hon har gjort sig av med 1000-tals saker och lagt om sitt liv när hennes dotter blev sjuk och en nära vän dog. Inspirerande!

 

Lyssna!

 

https://shows.acast.com/prestationspodden/episodes/rensa-bort-stressen

 

 



Utmattning och bakslag

  • Det kan komma bakslag – Risken för bakslag är stor och det är viktigt att du och de du arbetar med är ärliga om hur det går för dig och du måste lyssna till dina signaler. Är det för mycket och kroppen sänder signaler-backa. Ibland kommer bakslagen utan minsta påfrestning. Det bara kommer. Utmattningen sitter i kroppen och läkning pågår. Jag vet att det är så svårt att ta. Det är tufft. Det ända kan säga är att vi får öva vår acceptans i dessa lägen. Och det kommer bli bra det tar bara tid. Tid som vi inte är vana vid i vårt samhälle. Öva på självkärlek. Var snäll mot dig själv.


Lyckan är kortvarig

 

Det här var början av den värsta promenad i mitt liv. Jag skrev om den i somras. Här jag typiskt entusiastisk och anar inga faror, helt orädd. Vi ska bara upp på ett nytt berg.
Glad och kaxig kämpande jag mig upp till toppen. På vägen upp var det rätt snårigt och det låg en del döda djur längs vägen. Det skakar jag av mig. På vägen ner var vi vilse. Flera gånger. Totalt vilse. 39 grader varmt, sju timmar i bergen och inget vatten. Letandes runt efter rätt väg. Jag ville ge upp ett tag. Jag hasade mig ner så benen blödde. Telefonerna dog och vattnet tog slut. Väl nere och efter några liter vatten och kramar från mina barn så kände jag en sån lycka. Lycka över att leva. Den lycka man skulle vilja känna oftare.

Gärna genom att trycka på en knapp bara. Den där dagen var liksom som en avspegling av livet. Man liksom glad i hågen kastar sig ut i livet. Man möter på en hel del tuffa hinder. Tampas med dem. Klagar en del. Men efter dem så kommer lyckan. Även om den är kortvarig. Alltså den här dagen lyckan varade längre än vanligt. Synen av mina barn var överrumplade. Tacksamheten barometern slog i taket.

Så hörni ha med er det. Det finns ju ingen knapp att trycka på. Ibland krävs det en del utmaningar för att uppleva lycka. Lycka är kortvarigt. Det är bara så.



Livspusslet och stressen

Är det inte märkligt. Först lever vi en par relation och arbetar på 100 procent. Det är slitigt men det funkar. Sen kanske gifter vi oss, skaffar några barn och när barnen är 1-1,5 år så börjar de flesta att arbeta 100 procent igen. Vi växlar upp. Boendet blir större och kostnaderna likaså. Trycket ökar. Stressen likaså. Jag tycker det är märkligt att fler inte bränner ut sig. Dessutom blir barnen större och krävande på annat sätt. Nu är mina barn så stora att läxläsningen blir viktig. Men som tur var har jag tagit hjälp med det av My academy. Utan det hade jag inte orkat. Lucas matte är så svår dessutom då han råkar vara bättre än mig.  Jag mår bra för att jag kan ta det lugnt och Lucas får läxorna gjorda. Ni vet hur trött man är efter en heldag på jobbet, diskat, städat och sen ska man växla upp igen för att läsa läxor med barnen. Jag tycker att i den mån man har råd så ska man ta mer hjälp så att livspusslet fungerar. Så att du kan få andrum. Ta hjälp av vänner med barnen. Försök att sänka kraven på dig själv att du ska klara allt.

Fundera ut vad kan du ta hjälp med så din vardag blir bättre?