Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: S Production

Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Probiotika och ProbiFrisk

Var rädd om dina goda magbakterier!
Det är inte bara kosten som påverkar din tarmflora. Här är två tips till för dig som vill värna de goda magbacillerna.

Stressa mindre
När vi stressar förändras bakteriebalansen i tarmarna. Halten laktobaciller och flera andra bakteriegrupper med positiva hälsoeffekter minskar medan potentiellt sjukdomsframkallande grupper som bakteriefamiljen Enterobacteriaceae ökar. Ta en extra paus för bacillernas skull.

Ta inte antibiotika i onödan Antibiotika slår dessvärre inte bara ut bakterien den är avsedd för. I magen minskar vissa bakteriegrupper kraftigt i antal eller dör ut helt. Har man otur så intar mer aggressiva bakterier som E.coli eller Clostridium difficile i de uppkomna tomrummen. Det kan leda till antibiotikaassocierad diarré. Ibland går det kanske inte att undvika antibiotika, men i de fall det finns ett val bör du ha magen i åtanke.

ProbiFrisk
ProbiFrisk innehåller bakteriestammarna Lactobacillus paracasei 8700:2 och Lactobacillus plantarum HEAL9 samt folsyra, vitamin D och vitamin B12 som bidrar till att immunsystemet fungerar normalt.

Ett starkt immunförsvar startar i magen. Där finns 70 till 90 procent av våra immunceller. Men för att hållas i toppform behöver försvaret motioneras. Goda, probiotiska bakterier är immunförsvarets personliga tränare.

I dina tarmar finns ett snillrikt ekosystem. Där samverkar runt 1000 olika sorters bakterier – både med varandra och med dina celler. Din kropp ger bakterierna mat och husrum i utbyte mot en välfungerande matsmältningsapparat och en överlag god hälsa. Mellan 70 och 90 procent av immunförsvarets celler finns nämligen i våra tarmar.

Viktig bakteriebalans
Bakteriefloran i tarmarna består av både goda och mindre goda bakterier. Där finns till och med sådana som kan orsaka sjukdom, även när vi är friska. Vi blir inte sjuka av en viss mängd sjukdomsframkallande bakterier så länge kroppens försvarsfunktioner fungerar som de ska. Balansen mellan de olika bakterierna är däremot mycket viktig. Har vi för lite goda bakterier kan vi få magbesvär som diarré, förstoppning och uppblåst mage. Dessutom påverkar det immunförsvaret, vilket kan ge upphov till både allergier, autoimmuna sjukdomar och inflammationer.

 

Göran Molin, professor i livsmedelshygien på Instutionen för livsmedelsteknik vid Lunds Universitet

Göran Molin, professor i livsmedelshygien på Instutionen för livsmedelsteknik vid Lunds Universitet

Behöver regelbunden träning
De goda bakterierna fungerar som immunförsvarets personliga tränare. De hjälper immuncellerna att hålla sig vid god vigör. Immunförsvaret får träning genom att stimuleras på rätt sätt, av rätt sorts bakterier, säger Göran Molin, professor i livsmedelshygien på Institutionen för livsmedelsteknik vid Lunds Universitet.
– Om du tar bort bakterierna från maten du äter kan immunförsvaret somna av. Då kan det reagera felaktigt när det väl utsätts för ett kroppsfrämmande ämne. Antingen kan reaktionen bli för liten eller allt för stark.

Olika effekter av probiotika
Många av de goda bakterierna är mjölksyraproducerande lactobaciller. De finns naturligt i våra tarmar, men också i det som kallas probiotika. Probiotika är utvalda bakteriestammar som när man äter dem har vetenskapligt belagda hälsoeffekter.
– Det är viktigt att skilja på olika typer av probiotika, säger Göran Molin. De har olika egenskaper och är olika kraftfulla i sin verkan. All probiotika hjälper till exempel inte mot förkylning, men det finns de som gör det!

Funktionell mat
Göran Molin har i sin egen forskning jobbat mycket med att särskilja olika tarmbakterier och deras olika hälsoeffekter. Med den egna forskningen i ryggen startade Molin företaget Probi tillsammans med en grupp forskare i början av 90-talet. Begreppet functional foods, alltså livsmedel med ingredienser som ger bevisade hälsoeffekter, myntades just vid den här tiden. Probi var en av pionjärerna i branschen.

 

Kombination mot förkylning
Forskarteamet tog bland annat fram en kombination av två bakteriestammar, LP-HEAL9 och LP-87002, som tillsammans kan förebygga förkylning.
– Probi utförde två vetenskapliga studier som visade att symptomen mildras om man blir förkyld, berättar Göran Molin. I en av studierna hade probiotikan också en förebyggande effekt mot att bli förkyld.

Det hänger på slemmet
Tarmens slemhinnor är barriären mellan magens innehåll och kroppens inre. De ska ta till vara på den näring kroppen vill ha och förhindra att sådant som kan göra oss sjuka slinker igenom. Det är därför av yttersta vikt att slemhinnan är frisk och tät. Är slemhinnorna i dåligt skick kan de börja läcka in mindre önskvärda ämnen i kroppen, berättar Göran Molin.

Skyddseffekt mot kroppsfrämmande ämnen
– Huvudmålet för all probiotika är matsmältningskanalens slemhinnor. Viss probiotika påverkar hur mycket slem som slemhinnan producerar. Eftersom det är slemmet som tätar har det en väldig skyddseffekt mot kroppsfrämmande ämnen, säger Göran Molin.
En slemhinna som inte fungerar bra kan kopplas ihop med allvarliga hälsotillstånd.
– Man har till exempel sett samband mellan autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar och en läckande slemhinna. Om det är orsak eller verkan vet jag däremot inte, säger Göran Molin. Det kan i flera fall mycket väl vara verkan.

 

Upphettning dödar
Laktobaciller finns inte bara i probiotika. Det finns också i livsmedel som oliver, surkål, inlagd gurka, salami och mjölk, yoghurt och ost. I alla fall om produkterna inte har värmebehandlats.
– Köper du surkål eller oliver i dag är de nästan alltid värmebehandlade, säger Göran. Då är bakterierna döda! Levande bakterier bildar nämligen gas och konsumenterna vill helst inte att det ska bubbla i förpackningen.

Slumpvisa baciller
Gör man däremot surkål själv får man en kompakt flora av levande lactobaciller. Men slumpen avgör om det blir en aktiv stam eller en stam utan särskilt mycket effekt, säger Göran Molin.
– Hur den egensyrade maten blir beror på vad det är för bakterier som börjar växa. Det kan man inte alltid styra.

Viktig del i en hälsosam diet
Göran Molin är övertygad om att levande bakterier är en del av en hälsosam diet. Eftersom vår kost inte innehåller lika mycket levande bakterier i dag som förr finns större anledning att äta probiotika, menar Göran Molin.
– Förr åt människor massor med mat som var jäst eller mjölksyrad varje dag, men det gör få nu för tiden. I dag får man äta probiotika istället. I synnerhet om det är specifika hälsoeffekter man vill åt. Bakteriekulturen i vanlig yoghurt kanske kan vara bra för magen, men den lindrar nog inte förkylningssymptom.

Av Maja Sönnerbo


Probiotika och ProbiFrisk

Var rädd om dina goda magbakterier!
Det är inte bara kosten som påverkar din tarmflora. Här är två tips till för dig som vill värna de goda magbacillerna.

Stressa mindre
När vi stressar förändras bakteriebalansen i tarmarna. Halten laktobaciller och flera andra bakteriegrupper med positiva hälsoeffekter minskar medan potentiellt sjukdomsframkallande grupper som bakteriefamiljen Enterobacteriaceae ökar. Ta en extra paus för bacillernas skull.

Ta inte antibiotika i onödan Antibiotika slår dessvärre inte bara ut bakterien den är avsedd för. I magen minskar vissa bakteriegrupper kraftigt i antal eller dör ut helt. Har man otur så intar mer aggressiva bakterier som E.coli eller Clostridium difficile i de uppkomna tomrummen. Det kan leda till antibiotikaassocierad diarré. Ibland går det kanske inte att undvika antibiotika, men i de fall det finns ett val bör du ha magen i åtanke.

ProbiFrisk
ProbiFrisk innehåller bakteriestammarna Lactobacillus paracasei 8700:2 och Lactobacillus plantarum HEAL9 samt folsyra, vitamin D och vitamin B12 som bidrar till att immunsystemet fungerar normalt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.