Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Probiotika – tarmens hjältar

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Mage och tarm är ett område som det forskas allt mer intensivt. När mage och tarm är i balans är det grunden för en god allmänhälsa. Och tvärtom, dålig tarmhälsa bidrar till mag-tarmsymtom via ökad tarminflammation, vilket kan leda till en så kallad systemisk inflammatorisk dysfunktion. Det medför också att immunförsvaret försämras. 

När magen är i balans känner vi oss starka, men vår västerländska kost är inte alltid magens bästa vän. Genom att äta mer grönsaker, tugga maten och minska stressen i vardagen kan vi hjälpa magen att må bättre. 

 

När tarmen mår sämre beror det på en överväxt av ogynnsamma tarmbakterier, vilket leder till en ökad inflammatorisk respons. Goda bakterier har en viktig inverkan på slemhinnans fysiologi och de hjälper till att förbättra tarmhälsan och därmed också tarmväggens funktioner.

LÄS OCKSÅ: Fyra saker du med ballongmage bör undvika

Rubbad tarmflora

Mjölksyrabakterier är ett samlingsnamn för mikroorganismer som finns naturligt i vår tarmflora för att skydda oss mot oönskade bakterier, och som stimulerar immunförsvaret. Mjölksyrabakterierna stimulerar också tarmrörelserna när de tillverkar serotonin och kan påverka näringsupptag och fettförbränning.

När mikroorganismerna bryter ner socker, bildas mjölksyra. De används för att konservera mat som surkål och i mejeriindustrin för att tillverka yoghurt och fil. Det kan vara svårt att få i sig mat som innehåller tillräckligt med mjölksyrabakterier. Då kan man komplettera med ett kosttillskott.

Vid stress och dåliga kost kan vår tarmflora rubbas och därför är det viktigt att se över sina matvanor, eller att ta ett tillskott av goda bakterier för att få magen i balans igen. Största delen av vårt immunförsvar finns i magen, det är därför viktigt att vi ser till att äta bra.

LÄS OCKSÅ: 6 tips för en gladare mage

Lugn och ro vid måltiden

En del är känsligare än andra, men när det bullrar och värker i magen och den blir uppblåst efter varje måltid påverkar det hela vårt mående, och då ska vi börja undersöka vad vi gör för fel.

 

Många med magproblem både äter och stressar för mycket. Dessa problem är relativt lätta att komma tillrätta med. Det handlar om att hitta orsaken till symtomen, vilket kan ta sin tid. Prova att ändra kosten, skriv en matdagbok och analysera förändringarna. Matsmältningen fungerar också mycket bättre om du äter i en lugn miljö och låter måltiden få ta sin tid.

Beroende på vad vi äter, hur vår livsstil ser ut, om vi tränar och hur nattsömnen är kan man säga att vi har vi ett visst antal goda bakterier som hjälper oss med många dagliga uppgifter. Dessa sysslor är allt från att bryta ner mat, ta upp vitaminer och mineraler och se till att de dåliga bakterierna och svamparna som lever i tamren inte får sprida sig för mycket. 

LÄS OCKSÅ: Nu slipper Jacob smärtan i magen

Val av tillskott

Att ha många olika goda bakterierna i tarmen är bra för vår hälsa. Är du osäker på om du får i dig tillräckligt med goda bakterier kan du prova ett tillskott. Men att hitta rätt kosttillskott kan kanske kännas svårt eftersom det idag finns probiotiska kosttillskott för olika åldrar och ändamål.  En god idé är att prova sig fram och om du testar ett tillskott med flera olika stammar är chansen att någon stam tillför de bakterier som du behöver. Bifidobakterier och Lactobacillus stammarna har en god dokumentation.

Av Inger Palm


Probiotika

… är mjölksyrabakterier och det finns flera olika stammar. När vi åldras förändras tarmmikrobiomet och nivåerna av Bifidobakterier och Lactobacillusbakterier minskar.  

Dessa två stammar har klinisk dokumentation och har visat sig gynnsamma för matsmältningen och tarmfloran samt skydda mot skadliga bakterier.

Det är svårt att råda om vilken produkt man ska ta. Bäst är att prova sig fram för att se vad du själv mår bra av. En produkt med flera olika bakteriestammar ger dock en större chans att några passar just din tarmflora,

Studier har visat att bakteriestammarna kan:

... minska risken att få magbesvär

... förbättra immunförsvaret

... minska problem i andningsvägarna

... stödja tarmens funktion

... minska gråt och retlighet hos spädbarn.

 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.