Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

familj vid julbord

Professorn: Det här kan du äta på julbordet – utan att gå upp i vikt

Under julen är det svårt att äta lagom, och läckerheterna på julbordet brukar bli några extra kilo runt magen efter nyår. Men du kan äta mycket – det handlar bara om att välja rätt – och ända bibehålla din vikt. Fredrik Nyström är endokrinolog och professor i intermedicin vid Linköpings universitet. Han har nyligen kommit ut med boken, Radikalt Lagom. Här kommer hans tips på vad du ska låta bli och vad du kan äta mycket av.

Att kunna äta det man tycker om och leva ett långt friskt liv, det är en dröm för många. Professor Fredrik Nyström har under 30 år behandlat patienter med viktproblem. Han har blivit expert på vilken julmat som är bäst för den som vill leva ett långt, lyckligt och hälsosamt liv.

Professor Fredrik Nyström. Foto: Peter Cederling

 

Det har han sammanställt i boken, Radikalt Lagom. Där berättar han om att det går att leva länge och må bra utan att stressa, banta och träna hårt.

– Det handlar egentligen bara om det svenskaste vi har – att leva lagom. Med rätt metod lovar jag att du kan äta gott och mycket utan att gå upp i vikt, säger Fredrik Nyström som här kommer med sina fem bästa tips på hur du får en extra bra julupplevelse med hälsan i behåll. 

Tipsen är baserade på hundratals vetenskapliga studier och det Fredrik Nyström kallar för nordisk visdom, det vill säga lagom-metoden.

1: Ät mer fett

Fett är mättande och ett av de viktigaste näringsämnena för vår överlevnad. Ät mycket av det fetast på julbordet. Då håller du dig mätt länge och dessutom ökar stora och feta måltider på energiförbrukningen.

2: Tacka nej till vört, potatis och risgrynsgröt

Människan har funnits i 250 000 år, men vi har bara odlat spannmål i 12 000 år. Därför är våra kroppar inte anpassade för potatis, bröd och risgrynsgröt. Att vi förr i tiden behövde gröten berodde på att det fanns långa perioder av svält och man ansträngde sig därför att äta upp sig för att klara vintern. Du behöver förstås inte avstå helt – men ät lagom. Enligt Fredrik Nyström finns det studier som visar att överviktiga har bättre långsiktig prognos än de som hårdtränar men också de som plågar sig med extremdieter för att behålla midjemåttet. Han uppmanar till att unna sig en lyckokick, för lyckliga människor har den allra bästa hälsoutsikten.

3: Undvik frukt

Godis innehåller socker som inte är bra för din lever, men det gör även apelsinerna som innehåller fruktsocker som tas upp i kroppen och omvandlas till fett i levern. Frukterna i butiken år också besprutade med gifter. Enligt Fredrik Nyström är det därför klokare att frossa i den feta maten än att äta frukt.

 

Fredrik Nyströms bok.

4: Ta julsnaps med gott samvete

Alkohol innehåller flera näringsämnen och ett måttligt men regelbundet intag av alkohol är hälsosamt för både blodkärlen som hjärtat. Det sänker även blodsockret och dämpar hungern.

5: Låt bli att ge bort gymkort i julklapp

Träna inte hårt, träna lagom. Ta lagom snabba promenader under jul. Det räcker mer än väl för att kroppen ska må bra. En del tränar hårdare än de klarar av för att tillskansa de beroendeframkallande endorfinerna som skapas av hård träning, men när du får mjölksyra ska du vet att det är kroppens sätt att varna att belastningen är för hård och att du riskerar att skada dig. Den som tränar lagom kan må bra av det, men den som hårdtränar bara för att någon annan påstår att det är bra utsätter hjärtat och lederna för stora risker som på sikt kan förkorta ditt liv med många år. Så istället för att köpa ett gymkort och ge bort i julklapp, belöna dig själv och din vän med en kopp kaffe och en chokladbit. För studier visar att kaffe ökar förbränningen och choklad gör dig lyckligare.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.