Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

familj vid julbord

Professorn: Det här kan du äta på julbordet – utan att gå upp i vikt

Under julen är det svårt att äta lagom, och läckerheterna på julbordet brukar bli några extra kilo runt magen efter nyår. Men du kan äta mycket – det handlar bara om att välja rätt – och ända bibehålla din vikt. Fredrik Nyström är endokrinolog och professor i intermedicin vid Linköpings universitet. Han har nyligen kommit ut med boken, Radikalt Lagom. Här kommer hans tips på vad du ska låta bli och vad du kan äta mycket av.

Att kunna äta det man tycker om och leva ett långt friskt liv, det är en dröm för många. Professor Fredrik Nyström har under 30 år behandlat patienter med viktproblem. Han har blivit expert på vilken julmat som är bäst för den som vill leva ett långt, lyckligt och hälsosamt liv.

Professor Fredrik Nyström. Foto: Peter Cederling


 

Det har han sammanställt i boken, Radikalt Lagom. Där berättar han om att det går att leva länge och må bra utan att stressa, banta och träna hårt.

– Det handlar egentligen bara om det svenskaste vi har – att leva lagom. Med rätt metod lovar jag att du kan äta gott och mycket utan att gå upp i vikt, säger Fredrik Nyström som här kommer med sina fem bästa tips på hur du får en extra bra julupplevelse med hälsan i behåll. 

Tipsen är baserade på hundratals vetenskapliga studier och det Fredrik Nyström kallar för nordisk visdom, det vill säga lagom-metoden.

1: Ät mer fett

Fett är mättande och ett av de viktigaste näringsämnena för vår överlevnad. Ät mycket av det fetast på julbordet. Då håller du dig mätt länge och dessutom ökar stora och feta måltider på energiförbrukningen.

2: Tacka nej till vört, potatis och risgrynsgröt

Människan har funnits i 250 000 år, men vi har bara odlat spannmål i 12 000 år. Därför är våra kroppar inte anpassade för potatis, bröd och risgrynsgröt. Att vi förr i tiden behövde gröten berodde på att det fanns långa perioder av svält och man ansträngde sig därför att äta upp sig för att klara vintern. Du behöver förstås inte avstå helt – men ät lagom. Enligt Fredrik Nyström finns det studier som visar att överviktiga har bättre långsiktig prognos än de som hårdtränar men också de som plågar sig med extremdieter för att behålla midjemåttet. Han uppmanar till att unna sig en lyckokick, för lyckliga människor har den allra bästa hälsoutsikten.

3: Undvik frukt

Godis innehåller socker som inte är bra för din lever, men det gör även apelsinerna som innehåller fruktsocker som tas upp i kroppen och omvandlas till fett i levern. Frukterna i butiken år också besprutade med gifter. Enligt Fredrik Nyström är det därför klokare att frossa i den feta maten än att äta frukt.

 

Fredrik Nyströms bok.

4: Ta julsnaps med gott samvete

Alkohol innehåller flera näringsämnen och ett måttligt men regelbundet intag av alkohol är hälsosamt för både blodkärlen som hjärtat. Det sänker även blodsockret och dämpar hungern.

5: Låt bli att ge bort gymkort i julklapp

Träna inte hårt, träna lagom. Ta lagom snabba promenader under jul. Det räcker mer än väl för att kroppen ska må bra. En del tränar hårdare än de klarar av för att tillskansa de beroendeframkallande endorfinerna som skapas av hård träning, men när du får mjölksyra ska du vet att det är kroppens sätt att varna att belastningen är för hård och att du riskerar att skada dig. Den som tränar lagom kan må bra av det, men den som hårdtränar bara för att någon annan påstår att det är bra utsätter hjärtat och lederna för stora risker som på sikt kan förkorta ditt liv med många år. Så istället för att köpa ett gymkort och ge bort i julklapp, belöna dig själv och din vän med en kopp kaffe och en chokladbit. För studier visar att kaffe ökar förbränningen och choklad gör dig lyckligare.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Mage

Har det blivit för mycket av det goda under sommaren? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb. Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Slipp klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

 

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.