Proteinbehov per dag

Proteinbehov per dag varierar mycket beroende på följande faktorer:
Ålder, vikt, kön, klimat, arbete, genetik, kroppstyp, motionsvanor, sjukdomar med fler.
Allmänt kan man säga att man har större behov av protein under uppväxtåren och mindre behov av lika stora mängder efter 40-årsåldern och vid mindre aktivitet, lägre ämnesomsättning, samt vid sämre njuraktivitet.

En livlig debatt
Den allmänna rekommendationen är ett dagligt intag på mellan 40–120 gram protein per dag. Hård träning och idrottssatsningar kräver större mängder protein och kalorier. Det pågår livlig debatt mellan högproteinkosthållningar, t.ex. Atkins, Sears, Doust, South Beach som förespråkar 30 procent eller mer per dag och lågproteinkosthållningar som t.ex. Pritiken, McDougal, Ornish och Campbell (The China Study) som förespråkar att man äter 7–15 procent protein per dag. Här i Sverige har det blivit alltmer populärt med stenålderskost, som är en högproteinkost där proteinintaget ligger på 25-35 procent. På 70- och 80-talet var det trendigt med vegankost och levande föda som är lågproteinkosthållningar.

 

En individanpassad kost där man anpassar kosten efter människans behov ger bästa lösning istället för att anpassa människan till kosten. Genomsnitts-RDI ligger på 0,8 g per kilo och dag. Vid hård konditionsträning och styrketräning har det visat sig att ökat proteinintag från mat och näringsdrycker bygger muskelmassa snabbare, men de långsiktiga effekterna är inte tillräckligt utvärderade. Där ligger dagsintaget oftast på 1,2-1,5 g protein per kilo.

Ökat proteinintag ger  ökad risk för sjukdomar enligt studie
Enligt slutsatserna från världens största och mest omfattande näringsstudie, The China Study, var utvecklingen av de flesta s.k. välfärdssjukdomar som cancer, diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar större, med ökad intag av protein. Man fann att ett proteinintag av > 10 procent ökade risken betydligt för dessa sjukdomar, speciellt om proteinkällan kom från kött- eller mejeriprodukter.

Två faktorer har spelat en tydlig roll vid arbetet mot dessa sjukdomar:

  • Procentintag av protein i kosten. Cancerrisken och utveckling av en redan befintlig cancer, ökade starkt vid proteinintag mellan 10–20 procent, jämfört med risken vid intag av mellan 5–10 procent.
  • Förhållandet mellan vegetabiliska och icke-vegetabiliska proteinkällor. Ju större procent av kostens proteinintag som kommer från vegetabiliska källor, desto mindre risk för välfärdssjukdomar.

Blodtyp A eller O
Ett idealiskt proteinintag i förebyggande syfte om man är i riskzonen, är 40–60 g/dag eller 0,7 g per kilo och dag, främst i form av vegetabiliska proteinkällor. Det är viktigt att betona att man helst inte bör inta proteinet i form av skräpmat eller tomma kolhydrater, utan istället öka sitt intag av vegetabilier och frukt. Individens genetik, metabolisk typ, konstitutionstyp eller blodtyp påverkar också dagliga behovet av protein. Det är betydligt lättare för en kolhydratsmänniska eller typ A blodtyp att äta en proteinfattigare kost än det är för en proteinmänniska eller en person med blodtyp O.

Vid sjukdomar är det viktigt att veta att den mängd och typ av proteiner, fetter och kolhydrater man äter kommer att påskynda eller fördröja kroppens läkningsprocess och kanske t.o.m. märkbart öka sjukdomssymtom och nedbrytningen av kroppen.

Kontraindikationer
Vid intag av aminosyror, bör ett balanserat förhållande av aminosyror intas i tillskottsform eftersom alltför höga doser av en enskild aminosyra kan hämma upptaget hos andra aminosyror och skapa obalanser i biokemin. Detta är särskilt viktigt beträffande barn.

 

Risken med för stort intag av protein är följande:
• Kroppen blir surare. Syra-/basbalansen rubbas. När kroppen är surare blir det ökad utsöndring av kalcium från skelettet och ökad osteoporos. Det gynnar också utveckling av många kroniska sjukdomar.
• Ökad risk för osteoporos
• Ökad belastning på njurarna
• Det är större risk för en tarmdysbios orsakad av förruttnelse av osmälta proteiner.
• Ökad risk för cancer.

Risken med för lågt intag av protein är följande:
• Ökad risk för osteoporos.
• Sämre kvalitet på hår, bindväv, muskler m.m.
• Bristande substrat för tillverkning av enzymer, hormoner, bindväv m.m.
• Ökad risk för svaghet, trötthet m.m.

Animaliska proteinkällor
Kött, ägg, fågel, fisk, skaldjur, mjölk och ost.

Vegetabiliska proteinkällor
Soja, bönor, linser, baljväxter, quorn, sädesprodukter och alger.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.