Proteinbehov per dag

Proteinbehov per dag varierar mycket beroende på följande faktorer:
Ålder, vikt, kön, klimat, arbete, genetik, kroppstyp, motionsvanor, sjukdomar med fler.
Allmänt kan man säga att man har större behov av protein under uppväxtåren och mindre behov av lika stora mängder efter 40-årsåldern och vid mindre aktivitet, lägre ämnesomsättning, samt vid sämre njuraktivitet.

En livlig debatt
Den allmänna rekommendationen är ett dagligt intag på mellan 40–120 gram protein per dag. Hård träning och idrottssatsningar kräver större mängder protein och kalorier. Det pågår livlig debatt mellan högproteinkosthållningar, t.ex. Atkins, Sears, Doust, South Beach som förespråkar 30 procent eller mer per dag och lågproteinkosthållningar som t.ex. Pritiken, McDougal, Ornish och Campbell (The China Study) som förespråkar att man äter 7–15 procent protein per dag. Här i Sverige har det blivit alltmer populärt med stenålderskost, som är en högproteinkost där proteinintaget ligger på 25-35 procent. På 70- och 80-talet var det trendigt med vegankost och levande föda som är lågproteinkosthållningar.

 

En individanpassad kost där man anpassar kosten efter människans behov ger bästa lösning istället för att anpassa människan till kosten. Genomsnitts-RDI ligger på 0,8 g per kilo och dag. Vid hård konditionsträning och styrketräning har det visat sig att ökat proteinintag från mat och näringsdrycker bygger muskelmassa snabbare, men de långsiktiga effekterna är inte tillräckligt utvärderade. Där ligger dagsintaget oftast på 1,2-1,5 g protein per kilo.

Ökat proteinintag ger  ökad risk för sjukdomar enligt studie
Enligt slutsatserna från världens största och mest omfattande näringsstudie, The China Study, var utvecklingen av de flesta s.k. välfärdssjukdomar som cancer, diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar större, med ökad intag av protein. Man fann att ett proteinintag av > 10 procent ökade risken betydligt för dessa sjukdomar, speciellt om proteinkällan kom från kött- eller mejeriprodukter.

Två faktorer har spelat en tydlig roll vid arbetet mot dessa sjukdomar:

  • Procentintag av protein i kosten. Cancerrisken och utveckling av en redan befintlig cancer, ökade starkt vid proteinintag mellan 10–20 procent, jämfört med risken vid intag av mellan 5–10 procent.
  • Förhållandet mellan vegetabiliska och icke-vegetabiliska proteinkällor. Ju större procent av kostens proteinintag som kommer från vegetabiliska källor, desto mindre risk för välfärdssjukdomar.

Blodtyp A eller O
Ett idealiskt proteinintag i förebyggande syfte om man är i riskzonen, är 40–60 g/dag eller 0,7 g per kilo och dag, främst i form av vegetabiliska proteinkällor. Det är viktigt att betona att man helst inte bör inta proteinet i form av skräpmat eller tomma kolhydrater, utan istället öka sitt intag av vegetabilier och frukt. Individens genetik, metabolisk typ, konstitutionstyp eller blodtyp påverkar också dagliga behovet av protein. Det är betydligt lättare för en kolhydratsmänniska eller typ A blodtyp att äta en proteinfattigare kost än det är för en proteinmänniska eller en person med blodtyp O.

Vid sjukdomar är det viktigt att veta att den mängd och typ av proteiner, fetter och kolhydrater man äter kommer att påskynda eller fördröja kroppens läkningsprocess och kanske t.o.m. märkbart öka sjukdomssymtom och nedbrytningen av kroppen.

Kontraindikationer
Vid intag av aminosyror, bör ett balanserat förhållande av aminosyror intas i tillskottsform eftersom alltför höga doser av en enskild aminosyra kan hämma upptaget hos andra aminosyror och skapa obalanser i biokemin. Detta är särskilt viktigt beträffande barn.

 

Risken med för stort intag av protein är följande:
• Kroppen blir surare. Syra-/basbalansen rubbas. När kroppen är surare blir det ökad utsöndring av kalcium från skelettet och ökad osteoporos. Det gynnar också utveckling av många kroniska sjukdomar.
• Ökad risk för osteoporos
• Ökad belastning på njurarna
• Det är större risk för en tarmdysbios orsakad av förruttnelse av osmälta proteiner.
• Ökad risk för cancer.

Risken med för lågt intag av protein är följande:
• Ökad risk för osteoporos.
• Sämre kvalitet på hår, bindväv, muskler m.m.
• Bristande substrat för tillverkning av enzymer, hormoner, bindväv m.m.
• Ökad risk för svaghet, trötthet m.m.

Animaliska proteinkällor
Kött, ägg, fågel, fisk, skaldjur, mjölk och ost.

Vegetabiliska proteinkällor
Soja, bönor, linser, baljväxter, quorn, sädesprodukter och alger.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

 

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.