Proteiner och fetter

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Proteiner kan läggas till i barnets kost efter ca åtta månader. Fetter däremot är viktigt att barnet får i sig tidigt. Barn som äter modersmjölken och övriga nyttiga fetter ger en ökad utveckling av en frisk och välutvecklad hjärna och motorik än barn som inte ammas länge eller får i sig hälsosamma fettsyror.

Proteiner
Du kan börja med att lägga till protein i kosten efter ca åtta månader. Det inkluderar osötad yoghurt, filprodukter, ost, tofu, ägg och kyckling.

Var försiktig med att introducera något annat nytt. Vänta med fisk, nötkött och griskött tills efter ettårsåldern. Undvik helst eller minimera intag av korv och griskött. Kalkon, kyckling, lammkött, vilt och nötkött är nyttigare. För tidig introduktion av nötkött ökar risken för tjocktarmssjukdomar senare.

 

För tidig introduktion av eller för stora mängder fisk och skaldjur ökar risken för allergier. Vänta helst tills i tvåårsåldern innan du provar detta slag av mat.

Vänta också med jordnötssmör tills barnet är minst ett år gammalt, för att minska risken för allergiska reaktioner.

Du kan lägga till äggula efter sex månader, men endast i hårdkokt form. Vänta med äggvita, som är rent protein, eller hela ägget tills barnet är över ett år.

Fetter
Barnets hjärna består till nästan 70 procent av fett och till över 10 procent av fettsyran DHA. Essentiella fettsyror behövs för varje cell i den mänskliga kroppen. Cellmembranen består huvudsakligen av fett. Hälsosamma fetter i modersmjölk och mat är mycket väsentliga för utveckling av hjärnan och ett väl fungerande immunförsvar. Många studier har visat ett klart samband mellan ökat intag av nyttiga fetter och utveckling av en frisk och välutvecklad hjärna.

Barn som får i sig mera fetter och som äter modersmjölk får en bättre utvecklad hjärna och motorik än barn som inte ammas länge eller inte får i sig adekvata mängder av hälsosamma fettsyror.

Hjärnan växer mycket under de sista tre månaderna av graviditeten och under de första tre till fyra månaderna efter födseln. Man har även studerat hur intag av fettsyror hos modern påverkar den mentala utvecklingen hos barnet. Det har visat sig att barn till mödrar som åt torskleverolja under de sista tre månaderna av graviditeten och de första tre månaderna efter förlossningen fick en bättre och mer utvecklad mental kapacitet än barn till mödrar som åt majsolja.

Förutom ökad IQ hjälper intag av dokosahexaensyra (DHA) och arakidonsyra (AA) den visuella/motoriska funktionen (samspelet mellan synen och koordinerade rörelser) samt den kognitiva funktion. Barn som har lägre halter omega 3-koncentrationer i blodet har mera besvär med vredesutbrott, beteendeproblem, sömnbesvär, inlärnings- och hälsoproblem.

DHA är nödvändigt för utvecklingen av hjärnan men även för normal inlärnings- och hjärnfunktion hos vuxna. Hjärnan föredrar DHA framför andra fettsyror. Under de senaste 50 åren har intaget av DHA minskat, speciellt hos barn som inte ammas. DHA finns främst i fettrika fiskar som lax, makrill, tonfisk och sill, i vissa algsorter samt i modersmjölk. Det kan finnas små mängder i kött och ägg men saknas i de flesta vällingar. I linfrö finns alfalinolensyra, som kan omvandlas till DHA, men omvandlingen är komplex och en del har svårt med den.

DHA har också tillsammans med fettsyran EPA en viktig förebyggande effekt mot MS, högt blodtryck, reumatiska sjukdomar, arterioskleros, depression, vuxendiabetes, hjärtinfarkt, blodproppar och många typer av cancer. Kvinnor som i yngre år har höga DHA-värden löper ca 80 procent mindre risk att utveckla MS senare i livet. Dessa fettsyror finns t. ex. i fiskolja, vissa alger, smör och ägg. Ammande mammor bör äta rikligt med krossade linfrön (dock ej mer än 2 msk per dag enl. Livsmedelsverket), valnötter, oliver, olivolja, pumpakärnolja, fiskolja och/eller torskleverolja, för att försäkra sig om tillräcklig mängd av nyttiga fettsyror för optimal utveckling av barnets hjärna.

Ammande vegetarianer som inte vill inta fiskolja som tillskott kan få DHA från alger och andra omega 3- och omega 6- fettsyror från linfröolja. Dessutom bör de inta ett multivitamin-/mineraltillskott för att optimera intaget av bra näring.

Woka eller lättstek fisk, kött och grönsaker i ohärdad kokosolja, kokosmjölk, ekologiskt smör eller olivolja. Undvik att använda instabila vegetabiliska fetter, som t. ex. matolja, sojaolja och majsolja. Använd rapsolja eller sesamolja vid upphettning under några få minuter och vid lägre värme. Dessa innehåller rikligt med fleromättade fettsyror. Oljan blir skadlig när den hettas upp för mycket eller för länge.

För att slippa dåliga, härdade fetter, undvik så mycket som möjligt kaffebröd, kex och bakelser. För att minimera intaget av transfettsyror, använd inte margarin, solrosolja, sojaolja eller matolja.

Tyvärr innehåller den vanliga husmanskosten som gemene man äter alltför mycket av dåliga omega 6-fettsyror, som kommer från de transfettsyror som uppstår när man hettar upp vegetabiliska oljor. Härdade fetter bör undvikas så mycket som möjligt, eftersom de bidrar till minskat fettinnehåll i modersmjölken. Transfettsyror ackumuleras i modersmjölken och kan leda till nedsatt syn och inlärningssvårigheter hos barnet.

Dagens husmanskost (eller sjukmanskost som jag kallar den) innehåller ca 20 gånger mera omega 6-fettsyror än omega 3. Våra förfäder fick däremot i sig en bra balans av en eller några gånger mera omega 6-fettsyror än omega 3. Omega 6-fettsyrorna gammalinolensyra (GLA) och arakidonsyra behöver också vara i balans med omega 3-fettsyrorna för att barn och vuxna ska må bra. Arakidonsyra finns, förutom i modersmjölk, endast i animaliska livsmedel som smör, ägg och inälvsmat.

Förutom dessa fettsyror mår vi bra även av en del enkelomättade omega 9-oljor, som finns i oliver, olivolja och avokado, samt mättade fetter som finns i t. ex. kött, smör och kokos. Inkludera dessa fetter i kosten som ni ger småbarn.

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".