Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

På 1960- och 1970-talet var det bara kroppsbyggare som använde proteinpulvertillskott. I dag är användarskaran betydligt bredare än så.

Proteinpulver

Användning av proteinpulver har blivit allt mer vanligt de senaste åren. På 1960- och 1970-talet var det bara kroppsbyggare som använde proteinpulvertillskott. Senare under 1980- och 1990-talet blev det allt fler företag som började tillverka proteinpulverblandningar som måltidsersättning vid viktminskning.
I början av 1990-talet publicerade den amerikanska biokemisten Jeffrey S. Bland en studie, som visade att en risproteinblandning innehållande antioxidanter, hade en mycket gynnsam effekt på patienters fas 1 och fas 2 leveravgiftningsfunktion, samt deras symtom när de gjorde en metabolisk reningskur.

Tiotusentals läkare, naturläkare och näringsterapeuter i västvärlden har sedan dess använt protein- och näringsdrycker för att hjälpa människor att förbättra sin hälsa genom metabolisk rening. Man använder dryckerna som fastedrycker vid fasta eller halvfasta, för att rena och regenerera kroppsfunktioner. Under 1990- och 2000-talet har det också kommit allt fler studier som bekräftar att användning av proteindrycker av hög kvalitet är ett utmärkt sätt att motarbeta sarkopeni och kataboliska tillstånd vilka uppstår vid cancer, aids mm. Olika protein- och näringskombinationer har använts under många år för sondmatning inom sjukvården, och dryckerna har successivt blivit bättre.
Man har lagt till viktiga ämnen som antioxidanter, RNA och DHA i allt fler drycker för bättre näringsbalans och resultat.
Samma positiva utveckling har skett med barnvälling och viktminskningsdrycker. De är mer kompletta men tyvärr baseras de på eller innehåller allergena ämnen som kasein och vete.

Användningsområden för proteinpulver
Proteinpulvertillskott används främst i följande sammanhang:
• som måltidsersättning vid viktminskning/viktkontroll.
• som proteintillskott efter ett gympass för att gynna återhämtning samt uppbyggnad av muskler.
• som proteintillskott efter långa konditions-/idrottspass som t.ex. löpning, cykling, kanot m.m.
• vid avgiftning/metaboliska reningskurer som måltidsersättning.
• som anabolisk näringsdryck vid kataboliska nedbrytningstillstånd som t.ex. cancer, ALS m.m.
• som ersättning/komplement för barn och vuxna som har svårt att få i sig tillräckligt eller rätt typ av protein.
• som frukostdryck för att öka prestationen i skolan eller på jobbet.
• vid undervikt och anorexia.
• vid sondmatning.
• inom äldrevården, geriatriken för att motarbeta sarkopeni och förbättra energi och hälsostatus.
• som del av barnvälling.
• som hälsosam frukostdryck, mellanmålsdryck eller måltidsersättning istället för snabbmat eller godis för friska människor och ungdomar. Använd proteindryck som mellanmålsdryck för att minska sockerberoende. Proteinpulver kan tillsättas i en smoothie för en komplett och näringsrik frukost.
• som komplement till en vegetarisk kost som innehåller för lite protein eller ofullständiga proteinkällor, speciellt vid en ensidig vegetarisk kost som domineras av bröd, pizza och pasta.

 

Inköp av proteinpulver
Vid inköp av proteinpulver välj bort följande:
• Mjölk-, vassle-, get, eller kaseinproteinpulver från djur som har utsatts för antibiotika, tillväxthormoner eller andra hormoner, pesticider, mm.
• Proteinpulver som har utsatts för starkt hetta, starka syror eller skadliga kemikalier
• Genmanipulerat sojaprotein (GMO)

Kvalitet samt upptag av protein
Näringsvärdet av protein för människor beror på hur man bemöter behovet av kväve och aminosyror som behövs för att utveckla och bibehålla muskelmassa. Kvaliteten och upptag av proteinkällor varierar mycket.
Biotillgängligheten som visar hur lätt man tar upp olika typer av proteiner har främst mätts med ”protein efficiency ratio” (PER) som baseras på hur snabbt råttor går upp i vikt när de äter proteinet under 28 dagar.

Ett annat sätt man har använt för att jämföra upptag och användning av olika proteinkällor är ”biological value” (BV) som visar vilken procent av kväve som man behåller och utnyttjar i kontrast till mängden som hamnar i urin eller avföring. ”Protein digestibility-corrected amino acid score” (PCDAAS) är nyaste sättet att mäta och har blivit antaget av WHO som det bästa sättet att mäta proteinvärden för människor. Man jämför koncentrationen av ett testprotein med koncentrationen av ett referensmönster. Det finns viss kritik mot dessa sätt att mäta. Främst för att PER bara reflekterar aminosyrabehoven för växande råttor, inte människor och definitivt inte idrottare. PER har funnits i ca 70 år men senaste åren har man upptäckt brister. Det har också visat sig i studier att t.ex. sojaprotein har ett mycket bättre upptag än man tidigare trott. Det ligger inte alls långt ifrån vassleprotein och det finns studier som visar fördelar att kombinera intag av dessa. Kvävebalanstekniken, BV kritiseras bl.a. för att överskatta kväveintag (protein) och underskatta kväveförlust.

PCDAAS ger fullständigt protein samma värde, 1,00 och fungerar som riktmärke för genomsnittsbehovet. Värderingssystemet gör det extremt svårt att använda värdena för dem som tränar hårt eller att välja rätt protein för att optimera muskelmassa. Sojaprotein har visat sig ha bättre värde i PCDAAS-systemet än i PER-systemet. Vi människor har bättre upptag och användning av vegetabiliska proteinkällor än möss. Det finns brister i mätmetoderna men de ger oss en grov uppskattning av olika proteinkällor. En kombination av olika proteinkällor är bäst. Det har visat sig i studier t.ex. att en kombination av växtbaserade proteinkällor
(70 procent) och animaliska källor (30 procent) ger ett bättre PER-värde än endast protein- eller vegetabiliska källor. Dessutom så har det visats att ett högt intagsratio av vegetabiliskt-, kött- och mejeribaserat protein, skyddar bättre från kroniska sjukdomar.
Olika system och mätmetoder rangordnar proteinkällorna olika, men i grova drag kan man säga att vassleprotein brukar toppa listan, sedan följer äggprotein, kaseinprotein, sojaprotein, korn och risprotein.

Enligt BV-mätningar rangordnas proteinkällor på följande sätt:
• vassleprotein (laktalbumin) (104)
• ägg (100)
• komjölk (91)
• biff (80)
• fisk (79)
• mjölkkasein (77)
• potatis (71)
• ris (59)
• vete (54)
• bönor (49)

 

Proteinpulver finns oftast i följande form:
• äggprotein
• mjölkvassleprotein
• mjölkkaseinprotein
• getmjölksprotein
• sojaprotein • risprotein
• kornprotein
• proteinblandningar från spirulina, klorella eller blågröna alger.

Jämförelse mellan olika proteinpulver
• Äggviteprotein och mjölkvassleprotein har bäst upptag.
• Äggviteprotein och mjölkkaseinprotein är mest allergena.
• Risprotein är minst allergent men supplementeras oftast med treonin för att bli ett komplett protein.
• Risprotein och kornprotein är bäst för magen och tarmfloran.
• Spirulina, klorella och blågröna alger är mera koncentrerade, näringstäta näringskällor. De är mer komplexa än bara källor för protein. Dessa är de dyraste källorna men mest kompletta näringsmässigt. Man får i sig mindre antal g protein per portion men mera av andra näringsämnen och fytokemikalier. Dagsintag av protein blir oftast endast mellan 2–10 g i jämförelse med andra proteinpulver där man oftast intar 15–30 g per dag. Man kan gärna kombinera dessa med andra.
• Sojaprotein har bra upptag samt finns i olika kvaliteter. Den bästa kvaliteten är GMO-fri.
• (GMO = genetiskt modifierade organismer) samt innehåller en standardmängd av isoflavoner, verksamma hormonreglerande ämnen som bl.a. finns i soja. Det är önskvärt att få i sig mellan 15–60 mg isoflavoner dagligen från GMO-fri Suprosoja.
• Överdos av sojaprotein, t.ex. 3–4 portioner per dag under många månader kan orsaka allergi, nedsätta sköldkörtelfunktionen samt störa hormonbalansen hos vissa människor.
• Mjölkkaseinprotein rekommenderas inte om man har möjlighet och tillgång till andra proteinkällor p.g.a. att det är så vanligt med IgG allergireaktioner samt p.g.a. ett av de forskningsresultat som gjorts av dr Campbell som han presenterar i sin bok The China study. Hans forskningsresultat visar ett starkt samband mellan högt intag av mjölkkasein och förekomst av cancer, samt kortare livslängd.
• Getmjölksprotein liknar mer kompositionen av bröstmjölk än komjölksprotein, kasein eller vassle. Det är ett mycket bra alternativ, eller komplement till bröstmjölk, och kan även användas som alternativ eller komplement till andra proteinpulvertillskott.

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.