Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Psykologen: “Därför reagerar vi som vi gör i en kris”

Fakta

Namn: Titti Holmer
Bor: Kungsbacka utanför Göteborg.
Familj: Gift och tre barn
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Misstro, rädsla, uppgivenhet eller trots. Hur vi reagerar på situationen med coronavirusets spridning och konsekvenser är väldigt individuellt. Samtidigt följer våra reaktioner ett tydligt mönster. Psykologen Titti Holmer förklarar och tipsar om strategier för att ta oss igenom krisen på ett sunt och hållbart sätt.

Vi befinner oss i en situation ingen av oss upplevt tidigare. Alla reagerar olika, vissa lyssnar på experterna och följer Folkhälsomyndighetens råd medan andra trotsigt fortsätter leva som vanligt. Och långt ifrån alla reaktioner är rationella. Kurera ställde några frågor till psykologen Titti Holmer om varför vi reagerar som vi gör och hur vi på bästa sätt tar oss igenom en kris som denna.

Vilka är våra vanligaste försvarsmekanismer eller reaktioner när vi som människor ställs inför den här sortens utmaningar?
– Inför svåra händelser reagerar vi ofta med chock och starka känslor. Amygdala, hjärnans känslocentrum, går på högvarv.
Man brukar tala om tre ”F”, fight, flight och freeze, förklarar Titti.

Fight
– står för att ta striden, att agera, ofta med ilska, och slåss mot den upplevda orättvisan. Man kanske hamnar i rätt och fel-tänk, vilket vi exempelvis ser i de höjda rösterna i sociala medier. 

Flight – handlar primärt om rädsla, att dra sig undan, undvika och förneka. Man kanske låter bli att ta till sig information och försöker på alla sätt att undkomma situationen.

Freeze – innebär att ”frysa” eller spela död, inte röra sig, hamna i passivitet, att undvika att fatta beslut eller låtsas att det inte hänt.

 

"Vi ser även motsatsen"
Men det finns en väldig spännvidd i hur vi reagerar berättar Titti.
– Vi ser även motsatsen till de här starkt känsloladdade responserna. Tillförsikten, insatserna för att hjälpa och stötta varandra, sådant som har sin hemvist i hjärnans prefrontala lob förklarar Titti och fortsätter:
– Vi gör medvetna val för att förbättra situationen. Vi kan alla uppleva stunder av det. Egentligen handlar ju paniken och alla försvar om att vi vill leva och att vi vill att våra älskade ska få leva.

Krisens fyra faser
Chockfasen
– en period som präglas av att man vaknar på morgonen och tänker: ”har det verkligen hänt?”. Jag tror vi alla kan känna igen oss i det.

Reaktionsfasen – utmärks av starka känslor, främst ilska och rädsla (se Fight, Flight, Freeze ovan) men även sorg, skam, skuld och avsky.

Bearbetningsfasen – handlar om att känslomässigt ta in det som hänt, förstå händelseförlopp och dess konsekvenser.

Nyorienteringsfasen – att acceptera det som hänt och lära sig leva med det. Man kanske omprövar sina värderingar med en ny och bättre beredskap för framtida kriser.

Det finns inga vattentäta skott mellan dessa faser förklarar Titti som menar att vi hela tiden rör oss mellan dem.
– Till skillnad från exempelvis Estonia eller tsunamin som var avgränsade i tid och rum har denna kris varken avgränsningar eller slutdatum. Det bara pågår. Överallt och hela tiden. Det är på så sätt en för oss ovanlig kris.

Det är lätt att bete sig irrationellt som vi såg i början då många exempelvis köpte på sig onödigt stora mängder toapapper och liknande, varför reagerar vi så?
– Det är en typisk panikreaktion, vi tänker inte klart. Kaos hägrar. Faran är ny och bortom vår kontroll. Då vill vi åtminstone kunna kontrollera våra basala behov av sömn, mat och…. hygien. Vi letar efter trygghet. I tider av osäkerhet är det alltid något.

Många verkar strunta i Folkhälsomyndighetens råd, hur kommer det sig tror du?
– Problemet är att det är så mycket vi ännu inte vet. Vi hör röster som säger att detta är värre än vad vi kan förstå. Det finns andra som påstår att det inte är värre än säsongsinfluensan. Vi stirrar oss blinda på siffror och statistik. Men vi vet inte. Inte ens experterna världen över verkar överens. Då är det lätt att avfärda Folkhälsomyndighetens råd.
Men genom att stoppa huvudet i sanden och låsas som ingenting flyr vi från vårt ansvar menar Titti.

 

LÄS OCKSÅ: Det gör vi helst nu när vi spenderar mer tid hemma

Vad behöver vi tänka på för att stilla vår oro och istället agera konstruktivt?
– Vi behöver sätta ord på det vi känner, säger Titti och exemplifierar:
”Jag upplever rädsla/ilska/sorg/frustration” och vilka behov vi har ”Jag behöver trygghet, samvaro, förutsägbarhet…”
– Vi behöver också normalisera känslan och sätta den i sitt sammanhang.
Till exempel: ”Just nu får jag inte mina behov tillgodosedda, jag är orolig, rädd, arg. Klart jag känner såhär.”
Titti menar att vi behöver stå ut med ovissheten och känslorna och tillåta dem att finnas där.
– Låt dem komma och gå. Kom ihåg att inget varar för evigt.

Se över hur du vill leva ditt liv
Men vi behöver också agera och tänka över vad som funkar på sikt. Och titta på frågor som vad jag kan göra för att förbättra situationen. Både ekonomiskt, socialt och känslomässigt. I situationer som denna behöver vi ställa oss själva de grundläggande frågorna ”Hur vill jag leva mitt liv?” och ”Vad är viktigt?” menar Titti.
– Nu är egentligen en bra tid för denna typ av reflektion, att ägna lite tid dagligen att lyssna inåt, meditera, utöva mindfulness, qi gong eller yoga. Helt enkelt att utveckla dina stresshanteringsfärdigheter.

Sluta informationsknarka
Men tyvärr gör många av oss motsatsen till, drivna av ångest och stress i en tid av ovisshet ägnar vi istället timmar dagligen åt att söka trygghet genom information, förklarar Titti.
– Det är som ett missbruksbeteende. Tillfälligt ger det comfort men inte långt senare är oron över oss igen med ny kraft. Precis som en patient med hälsoångest invaggar sig i tillfällig falsk trygghet genom att googla olika symptom för att i nästa stund hitta nya oroande tecken på sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Överlevnadsexperten: Det gäller att prioritera det viktigaste

Titti Holmer

Gör något du mår bra av
Istället uppmanar Titti till att skapa positiva cirklar. Genom att fråga oss vad vi vill ha mer av och undersöka vilka steg vi kan ta för att närma oss det.
– Om du ägnar timmar åt nyheter och att söka information… tänk dig om du istället tog den tiden och gjorde något du vet att du långsiktigt mår bra av.

Tips för att skapa bra rutiner
Vi behöver våra rutiner menar Titti som ger fem tips på hur vi skapar bra rutiner som vi mår bra av.
– Vanligtvis hjälper våra arbetstider oss med det. Nu behöver vi själva ta makten över vår tid. Där ryms också möjligheter.

Ta makten över din tid
Till hjälp att skapa en balanserad dag och må bra kan vi skapa ett schema eller en plan med fasta tider och belöningar tipsar Titti. Ett upplägg skulle exempelvis kunna se ut på följande sätt:
Arbeta 2 timmar – sedan belöning i en kopp kaffe.
Arbeta 2 timmar till – sedan en lunchjogg och därefter belöning i form av en god lunch.
Arbeta 2 timmar sedan till exempel ringa till bästisen och prata en halvtimme.

 

LÄS. OCKSÅ: Så länge kan coronaviruset överleva på plast och stål

Prata med någon varje dag
Många saknar den vardagliga sociala samvaron. Kanske känns FaceTime, Zoom och Teams futtigt i jämförelse med ett verkligt möte. Men uppriktiga samtal via telefon kan om vi verkligen tar oss tid och är närvarande ge väldigt mycket. Kanske kan det åtminstone delvis kompensera för den förlust vi nu upplever socialt. Ring därför en vän eller släkting varje dag!

Träna
Aldrig har slingan i min skog varit så välfylld som denna Corona-vår.

Sov
Utveckla bra sömnrutiner. Lägg dig samma tid. Gå upp samma tid. Få saker är så viktiga för att hantera en kris som den goda sömnen.

Håll dig aktiv
Utveckla en hobby. Måla, arbeta i trädgården, lär dig spela piano. Allt det där du drömt om att ha tid med. Kanske är det dags nu.

Slutligen, hur hanterar du själv situationen?
– Jag har återupptagit en gammal klassisk lyckoövning: tacksamhetsdagboken. Varje kväll innan jag somnar klurar jag ut fem saker jag är tacksam över. Det hjälper mig att se det ljusa i det mörka. Det man fokuserar på växer.

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Titti Holmer
Bor: Kungsbacka utanför Göteborg.
Familj: Gift och tre barn
Yrke: Legitimerad psykolog med mottagning i Kungsbacka, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bild på författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones

Karin Björkegren Jones: ”Vi kvinnor måste bli mycket tuffare”

Naturlig hälsa

Sedan barnsben har hälsoprofilen Karin Björkegren Jones känt en glödande ilska över orättvisor mellan könen. För Kurera berättar hon om sin egen hälsoresa, från stressad medarbetare i en tuff mediebransch, genom diagnosticerad bröstcancer och sköldkörtelproblem – och ut igen på andra sidan med ett ännu hetare engagemang för kvinnors rätt till hälsa och jämlik sjukvård.

Kvinna som nyser bredvid en vit katt.

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa raser av hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. Och i dessa tider, då fler tillbringar mer tid hemma, står nog ett husdjur på mångas önskelista. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”säkra”?

Fat med rawfoodbollar

Miss Raw’s snickersbollar

Recept

Sugen på något sött som samtidigt ger energi och en näringsboost, utan att innehålla vitt socker? Testa då dessa oemotståndliga "snickersbollar" skapade av rawfoodkocken Anna Krigh, gjorda på kakao, kokosflingor, jordnötssmör och hasselnötter.

byxor och måttband

Hemligheten bakom fetmaoperation

Forskning

Att göra en så kallad fetmaoperation för att hjälpa patienten att inte överäta och bibehålla ohälsosam övervikt har länge lyfts fram som bland det mest lyckosamma för viktnedgång och att komma till rätta med typ 2 diabetes. Men forskare i Lund har i en studie hittat orsaken till det lyckade operationerna och vad som skiljer den från en sträng lågkaloridiet.

 

glad kvinna i höstskog

6 spännande tips för en frisk höst

Hälsa

Nu har vi precis passerat höstdagjämningen och samtidigt som det är skördetid håller naturen på att förbereda sig för vinter. Vi som bor där årstiderna skiftar kraftigt följer automatiskt med naturens växlingar, men ibland kan skiftningarna vara svåra, framförallt den mellan sommar och höst. Här kommer sex intressant tips för att hålla sig frisk under hösten.

kvinna vid träd

Carola fann hjälp för sin artros

Leder

Efter att Carola Machl passerat klimakteriet och slutat med hormontabletter fick hon smärtor i lederna. Händer, knän, höfter och rygg värkte. Carola hade drabbats av artros i hela kroppen. Livsstilsförändringar i kombination med ett lättupptagligt kollagentillskott har gjort att Carolas smärtor dämpats så mycket att de blev hanterliga – och när hon inte stressar mår hon riktigt bra.

Skål med färgglatt godis med små skyltar nedstuckna med namn på E-nummer

Fem E-nummer med hälsorisker att undvika

Eko/miljö

Listan med E-nummer som används i produkter och livsmedel av olika slag är lika lång som omöjlig att förstå. Visste du till exempel att syntetiskt framställda E102 kan orsaka astmaanfall och utslag, medan naturligt utvunna E160d är ofarlig röd färg från tomater?

ett äldre par

Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

Hälsa

Vem vill inte leva ett långt liv och dessutom vara frisk! Forskare runt om i världen har studerat hur människorna i olika världsdelar gör för att må bra och leva länge. Där är det inte ovanligt att man blir 100 år. Men vad är deras hemligheter? Och vilka är dessa människor?

kvinna

Eleni räddade sina hotade tänder

Hälsa

Eleni Kiriakidos fick ett förfärande besked på sitt årliga tandläkarbesök: Alla hennes tänder rörde på sig och risken för tandlossning var överhängande. Hon började ta coenzym Q10 – och en tid senare syntes inga tecken på tandlossning. Tandläkaren friskförklarade hennes tänder igen!

kvinna med stora tänder

Q10 ger bättre munhälsa

Tandhälsa

Redan för 50 år sedan kom de första indikationerna på att Q10 minskar svullnad och blödningar i tandköttet. Magnus Nylander, som är tandläkare och medicine doktor, deltog under 1990-talet  i studier som alla tydligt visade att Q10 är antiinflammatorisk och immunstärkande. – Effekten kommer snabbt, redan efter ett par veckor kan man se en signifikant skillnad och en förbättring av munhälsan, säger Magnus Nylander.

 

Bå illustration av en hjärna och DNA-kod

Särskild gen gör att herpes leder till alzheimers

Forskning

Vanligt herpesvirus kan öka risken för Alzheimers sjukdom, det har framkommit i flera forskningsstudier på senare år. Men vad beror det på? Och varför får bara vissa personer som bär på herpesviruset även alzheimers, och inte alla? En särskild genvariant verkar vara förklaringen och boven i dramat.

Två nycklar på rad bakgrund med varsin nyckelring med hänge i form av hus delat i mitten

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag - men det gör inte processen enklare för det. De flesta gifter sig i tron om att det ska vara till döden skiljer en åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar psykologen Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

 

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

 

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

 

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.