Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på kvinnas ben och kaffekopp i handen

Psykologen: Så får du lika mycket egentid som din partner

Kvinnor hemarbetar dubbelt så mycket

När SCB gjorde en så kallad ”tidsanvändningsundersökning” 2010, såg man att kvinnor som bodde ihop med en man ägnade nästan två timmar per vardag åt hushållsarbete. Motsvarande siffra för män var drygt en timme.

(Källa: Boken "Han är så bra på att ta egentid")

I en ny bok beskriver psykologen Maria Farm ett mönster hon sett i terapisamtal under 20 års tid: att män i relationer fortfarande har lättare än kvinnor att få till så kallad egentid, utan alla måsten som rör hem- och familj. Här tipsar hon om hur obalansen – och ojämlikheten –kan brytas.

Boken ”Han är så bra på att ta egentid” (Natur & Kultur) tar bland annat upp frågan om hur vi fördelar ansvar i hemmet och vardagen och vem som ”får styra över tiden eller störas”. Maria Farm vill att vi ska bli medvetna om allt det där påtagligt ojämställda i vardagen, som samtidigt kan vara undflyende. Hon vill att fler ska få upp ögonen och bättre förstå hur och när vi fastnar i destruktiva mönster som går att koppla till stereotypa könsroller – som därmed begränsar oss själva eller andra.

LÄS OCKSÅ: Parterapeuten: ”Det är i vardagen relationers öde avgörs”

Att bli jämställda en investering i relationen

För även om vi lever i ett av världens mest jämställda länder så kan det, hur konstigt det än låter, vara ett hinder ibland. För hur kan du, som bor i ett så bra, jämställt och upplyst land ha problem med en partner som inte är jämställd?. Maria Farm menar att vi därför gärna tillskriver dessa problem andra skäl än att vi är just ojämställda. Kanske med förklaringar som att "han inte är så bra på att tvätta”. Eller med komplimanger som ”hennes mat är så mycket godare än min”, skriver Maria Farm i boken.

 

Men att bli mer jämställda är att investera i sin relation, i sin psykiska hälsa och i att bli bättre förebilder för sina barn, understryker hon.

Maria Farms råd för en mer jämställd relation – och mer egentid!

  • Diskutera med varandra: Vilka sysslor behöver ni utföra varje vecka? Hur lång tid tar de? Punkta ner och skriv upp vem som brukar göra vad. Om det är svårt att bli konkret, tänk på hur den senaste veckan har varit. Fundera även över skillnader mellan vardag och helg. Lägg också till sådant som ni kanske behöver göra mer sällan, som köp av barnkläder eller fix med bilen. Fundera också över vem som gör vad av det ”känslomässiga arbetet”, som kan vara svårare att uppskatta i tid. Som kontakt med släkt och vänner, planering av semester, presentinköp, kontakt med skolan, läxläsning...

LÄS OCKSÅ: Så blir ni jämställda ekonomiskt – och slutar bråka om pengar

  • Om frågan är infekterad kan du börja med att göra en egen kartläggning att ha som diskussionsunderlag. Skatta den tid du gör saker för hemmet och eventuella barn och försök göra motsvarande för din partner. Försök vara rättvis och objektiv och skriv gärna ner vad du observerar en gång per dag, för att minnas. Efter det kan du formulera tankar och förslag på hur ni skulle kunna lägga upp det i stället.

"Använd ett så kallat jag-budskap"

  • Beskriv hur du känner utifrån ett så kallat jag-budskap där du också beskriver positiva konsekvenser för er relation. Till exempel: ”Jag har märkt att vi gör olika mycket hemma och vill hellre att vi ska leva jämställt. Det skulle innebära mindre stress för mig, och kanske färre konflikter mellan oss. Det borgar för en mer konstruktiv diskussion än om du säger saker som:"Du ser aldrig vad vi behöver göra”. Även om det faktiskt stämmer.

    Psykologen Maria Farm tycker att vi har mycket att vinna på att bli jämställda, på riktigt.

LÄS OCKSÅ: Därför slutar vi att vara kära

  • Efter en kartläggning kan en ny uppdelning se olika ut, beroende på vad som passar er situation bäst. Ni kan till exempel dela upp mat och disk mellan er varannan dag, eller varannan vecka. Eller dela upp så att den ene tar tvätten och den andra städningen, för att sedan byta nästa vecka. Se också till att uppgifterna ni delar på tar ungefär lika mycket tid eller känns lika betungande att göra. Observera att ni inte behöver dela upp allt, en del kan också bli roligare av att göra ihop, som att laga mat, till exempel.

Av Carolina Eriksson

 


Kvinnor hemarbetar dubbelt så mycket

När SCB gjorde en så kallad ”tidsanvändningsundersökning” 2010, såg man att kvinnor som bodde ihop med en man ägnade nästan två timmar per vardag åt hushållsarbete. Motsvarande siffra för män var drygt en timme.

(Källa: Boken "Han är så bra på att ta egentid")

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.