Psykologens fem bästa råd för en lugnare jul

Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Julen är med allt som ska ordnas för många den stressigaste högtiden på året. Samtidigt sjukskrivs allt fler för stressrelaterade besvär. Psykologen Mona Drar delar med sig av några tips som kan vara bra att ta till för den som känner att eden behöver dra ned lite på jultempot.

För de som redan lider av stress eller utmattning kan julen kännas övermäktig. Det innebär bland annat ofta många tidskrävande förberedelser och orimligt höga förväntningar på det sociala umgänget med släkt och vänner enligt Mona Drar, psykolog och expert inom stress på Yogobe.

Viktigt prioritera egentid
För någon som redan lider av skadlig stress är det särskilt viktigt att prioritera egentid för att hålla nere stressnivåerna menar hon och tipsar om att korta ned längden på släktträffarna för att skapa tid för en välbehövlig skogspromenad eller meditation.
Ett sätt att möta julstressen är att fundera igenom i förväg vad som egentligen är viktigt för en själv och familjen. Stryk de saker som bara följt med av tradition eller vana, men som lika gärna går att vara utan. Gör julmiddagarna till knytkalas, be andra om hjälp att laga mat och baka. Kanske kan vi också agera mer hållbart och ge varandra färre prylar i julklapp. Det är bra för både plånboken, sparar tid och värnar om miljön.

 

LÄS OCKSÅ: Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Mona Drar

Ta hjälp av meditation
Trots att julen är en social högtid så kan en person som lider av stress eller utmattning ändå känna sig ensam med sina känslor och att omgivningen inte har förståelse för hur övermäktigt allt upplevs förklarar Mona. Hon tipsar därför om att det finns digitala verktyg, som meditationsvideor eller stresshanteringskurser online och menar att man inte ska tveka att använda sig av professionellt stöd inför och under en påfrestande period som jul. En fördel är att de finns tillgängliga när som helst på dygnet och oavsett vart man befinner sig.

LÄS OCKSÅ: Psykisk ohälsa ökar bland ekonomer

Fem tips för en lugnare jul
Mona listar  fem tips på hur man på ett bra sätt håller nere påfrestningarna och ändå kan fira jul med familj och vänner om man så önskar.

1. Välj naturen framför julrean
Försök att komma ut i naturen. Inte för att träna utan bara att vara. Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar sinnena på ett rofyllt sätt. I naturen känner vi ofta en slags vördnad och en upplevelse av mening och sammanhang.

2.
Planera in egentid
Gärna i tystnad. Socialt umgänge kostar på, hur trevligt det än är. Kanske kan du prova att meditera en liten stund varje dag. Eller göra lite qi gong eller yoga. Hitta ett sätt som du trivs med där du får tillfälle att stanna upp och bara vara.

3. Bestäm gå hemtid i förväg

Vid sociala tillställningar – gå hem medan du har lite marginal kvar. Så att energin räcker till dagen efter också. Bestäm gärna en “gå hem”-tid i förväg. När vi är mitt uppe i något känner vi ofta inte av tröttheten, den kommer istället när vi har färre distraktioner omkring oss. Det är också en viktig signal att ge omgivningen, att du är trött och behöver prioritera återhämtning och ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Boten mot utbrändhet finns i trädgården

4.
 Ha medkänsla med dig själv
Försök möta dig själv med självmedkänsla istället för självkritik och kamp när dina krafter inte räcker till allt du vill. Du kan alltid ge dig själv medkänsla och vänlighet, det brukar göra sorgen och frustrationen över att inte orka lite mindre tung att bära. Dessutom aktiverar självmedkänsla vårt “lugn och ro”-system.

5. Våga visa känslor

Att bita ihop och låtsas som att allt är bra fast du nästan går sönder inombords är ingen bra gåva att ge till dina barn. Att visa barn att vi tar våra behov på allvar och skapar tid för vila och återhämtning när kroppen kräver det är oerhört viktigt liksom att vi ger oss själva stöd när vi mår dåligt. Barnen kommer kanske inte uppskatta din gåva på kort sikt, men långsiktigt är detta det bästa vi kan lära våra barn.

Av redaktionen

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Fakta

Namn: Mona Drar
Yrke: Legitimerad psykolog sedan drygt 15 år med stor erfarenhet av att arbeta med högpresterande pe och att stötta dem i att hitta bättre balans och hållbarhet.  Driver egen firma samt arbetar för Team Yogobe. I sitt arbete använder hon ofta naturen som inslag.
Läs mer om Mona här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Samtidigt som vi byter ut köttbullarna mot bönor, ställer sig allt fler frågorna om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket. Mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning. 

Nu känner Maj sig pigg och klar i huvudet igen

Hälsa

När Maj Zimmerman hade känt sig trött och okoncentrerad ovanligt länge gick hon till doktorn för att få hjälp. Provtagningen visade inget avvikande och Maj blev rådvill. Efter lite letande hittade hon till slut ett tillskott som gjorde henne alert igen.

Socialstyrelsen

Nytt beslut från Socialstyrelsen ger minskad insyn i läkemedelsstatistik 

Politik

Socialstyrelsen begränsar tillgången till statistik och det ska inte längre gå att få ut uppgifter som specifika läkemedels försäljningsvolymer ur myndighetens läkemedelsregister. "Vi ska alltså inte längre kunna ta reda på vad som säljs av de medel som vi, folket, finansierar. Detta är skrämmande och på gränsen till en smygdiktatur!" rasar "Nätverket för integrativ medicin" – en sammanslagning av yrkesföreningarna "Läkarföreningen för integrativ medicin" och "Föreningen för integrativ medicin" som arbetar hälsobefrämjande för en integrativ vård med helhetssyn, ökad öppenhet och kvalitet i Sverige.

man håller om sitt knä

Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Naturlig hälsa

Hyaluronsyra är inte en syra utan en kroppsegen sockermolekyl. Det är också ett ämne med starkt stöddämpande förmågor – vilket gör det till ett effektivt knep allt oftare använt av läkare för att behandla artros i lederna. Här får du veta mer.