Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Psykologens fem bästa råd för en lugnare jul

Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Julen är med allt som ska ordnas för många den stressigaste högtiden på året. Samtidigt sjukskrivs allt fler för stressrelaterade besvär. Psykologen Mona Drar delar med sig av några tips som kan vara bra att ta till för den som känner att eden behöver dra ned lite på jultempot.

För de som redan lider av stress eller utmattning kan julen kännas övermäktig. Det innebär bland annat ofta många tidskrävande förberedelser och orimligt höga förväntningar på det sociala umgänget med släkt och vänner enligt Mona Drar, psykolog och expert inom stress på Yogobe.

Viktigt prioritera egentid
För någon som redan lider av skadlig stress är det särskilt viktigt att prioritera egentid för att hålla nere stressnivåerna menar hon och tipsar om att korta ned längden på släktträffarna för att skapa tid för en välbehövlig skogspromenad eller meditation.
Ett sätt att möta julstressen är att fundera igenom i förväg vad som egentligen är viktigt för en själv och familjen. Stryk de saker som bara följt med av tradition eller vana, men som lika gärna går att vara utan. Gör julmiddagarna till knytkalas, be andra om hjälp att laga mat och baka. Kanske kan vi också agera mer hållbart och ge varandra färre prylar i julklapp. Det är bra för både plånboken, sparar tid och värnar om miljön.

LÄS OCKSÅ: Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Mona Drar

 

Ta hjälp av meditation
Trots att julen är en social högtid så kan en person som lider av stress eller utmattning ändå känna sig ensam med sina känslor och att omgivningen inte har förståelse för hur övermäktigt allt upplevs förklarar Mona. Hon tipsar därför om att det finns digitala verktyg, som meditationsvideor eller stresshanteringskurser online och menar att man inte ska tveka att använda sig av professionellt stöd inför och under en påfrestande period som jul. En fördel är att de finns tillgängliga när som helst på dygnet och oavsett vart man befinner sig.

LÄS OCKSÅ: Psykisk ohälsa ökar bland ekonomer

Fem tips för en lugnare jul
Mona listar  fem tips på hur man på ett bra sätt håller nere påfrestningarna och ändå kan fira jul med familj och vänner om man så önskar.

1. Välj naturen framför julrean
Försök att komma ut i naturen. Inte för att träna utan bara att vara. Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar sinnena på ett rofyllt sätt. I naturen känner vi ofta en slags vördnad och en upplevelse av mening och sammanhang.

2.
Planera in egentid
Gärna i tystnad. Socialt umgänge kostar på, hur trevligt det än är. Kanske kan du prova att meditera en liten stund varje dag. Eller göra lite qi gong eller yoga. Hitta ett sätt som du trivs med där du får tillfälle att stanna upp och bara vara.

3. Bestäm gå hemtid i förväg

Vid sociala tillställningar - gå hem medan du har lite marginal kvar. Så att energin räcker till dagen efter också. Bestäm gärna en "gå hem"-tid i förväg. När vi är mitt uppe i något känner vi ofta inte av tröttheten, den kommer istället när vi har färre distraktioner omkring oss. Det är också en viktig signal att ge omgivningen, att du är trött och behöver prioritera återhämtning och ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Boten mot utbrändhet finns i trädgården

4.
 Ha medkänsla med dig själv
Försök möta dig själv med självmedkänsla istället för självkritik och kamp när dina krafter inte räcker till allt du vill. Du kan alltid ge dig själv medkänsla och vänlighet, det brukar göra sorgen och frustrationen över att inte orka lite mindre tung att bära. Dessutom aktiverar självmedkänsla vårt "lugn och ro"-system.

5. Våga visa känslor

Att bita ihop och låtsas som att allt är bra fast du nästan går sönder inombords är ingen bra gåva att ge till dina barn. Att visa barn att vi tar våra behov på allvar och skapar tid för vila och återhämtning när kroppen kräver det är oerhört viktigt liksom att vi ger oss själva stöd när vi mår dåligt. Barnen kommer kanske inte uppskatta din gåva på kort sikt, men långsiktigt är detta det bästa vi kan lära våra barn.

Av redaktionen

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Fakta

Namn: Mona Drar
Yrke: Legitimerad psykolog sedan drygt 15 år med stor erfarenhet av att arbeta med högpresterande pe och att stötta dem i att hitta bättre balans och hållbarhet.  Driver egen firma samt arbetar för Team Yogobe. I sitt arbete använder hon ofta naturen som inslag.
Läs mer om Mona här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.