Psykologens fem bästa råd för en lugnare jul

Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Julen är med allt som ska ordnas för många den stressigaste högtiden på året. Samtidigt sjukskrivs allt fler för stressrelaterade besvär. Psykologen Mona Drar delar med sig av några tips som kan vara bra att ta till för den som känner att eden behöver dra ned lite på jultempot.

För de som redan lider av stress eller utmattning kan julen kännas övermäktig. Det innebär bland annat ofta många tidskrävande förberedelser och orimligt höga förväntningar på det sociala umgänget med släkt och vänner enligt Mona Drar, psykolog och expert inom stress på Yogobe.

Viktigt prioritera egentid
För någon som redan lider av skadlig stress är det särskilt viktigt att prioritera egentid för att hålla nere stressnivåerna menar hon och tipsar om att korta ned längden på släktträffarna för att skapa tid för en välbehövlig skogspromenad eller meditation.
Ett sätt att möta julstressen är att fundera igenom i förväg vad som egentligen är viktigt för en själv och familjen. Stryk de saker som bara följt med av tradition eller vana, men som lika gärna går att vara utan. Gör julmiddagarna till knytkalas, be andra om hjälp att laga mat och baka. Kanske kan vi också agera mer hållbart och ge varandra färre prylar i julklapp. Det är bra för både plånboken, sparar tid och värnar om miljön.

LÄS OCKSÅ: Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Mona Drar

 

Ta hjälp av meditation
Trots att julen är en social högtid så kan en person som lider av stress eller utmattning ändå känna sig ensam med sina känslor och att omgivningen inte har förståelse för hur övermäktigt allt upplevs förklarar Mona. Hon tipsar därför om att det finns digitala verktyg, som meditationsvideor eller stresshanteringskurser online och menar att man inte ska tveka att använda sig av professionellt stöd inför och under en påfrestande period som jul. En fördel är att de finns tillgängliga när som helst på dygnet och oavsett vart man befinner sig.

LÄS OCKSÅ: Psykisk ohälsa ökar bland ekonomer

Fem tips för en lugnare jul
Mona listar  fem tips på hur man på ett bra sätt håller nere påfrestningarna och ändå kan fira jul med familj och vänner om man så önskar.

1. Välj naturen framför julrean
Försök att komma ut i naturen. Inte för att träna utan bara att vara. Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar sinnena på ett rofyllt sätt. I naturen känner vi ofta en slags vördnad och en upplevelse av mening och sammanhang.

2.
Planera in egentid
Gärna i tystnad. Socialt umgänge kostar på, hur trevligt det än är. Kanske kan du prova att meditera en liten stund varje dag. Eller göra lite qi gong eller yoga. Hitta ett sätt som du trivs med där du får tillfälle att stanna upp och bara vara.

3. Bestäm gå hemtid i förväg

Vid sociala tillställningar - gå hem medan du har lite marginal kvar. Så att energin räcker till dagen efter också. Bestäm gärna en "gå hem"-tid i förväg. När vi är mitt uppe i något känner vi ofta inte av tröttheten, den kommer istället när vi har färre distraktioner omkring oss. Det är också en viktig signal att ge omgivningen, att du är trött och behöver prioritera återhämtning och ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Boten mot utbrändhet finns i trädgården

4.
 Ha medkänsla med dig själv
Försök möta dig själv med självmedkänsla istället för självkritik och kamp när dina krafter inte räcker till allt du vill. Du kan alltid ge dig själv medkänsla och vänlighet, det brukar göra sorgen och frustrationen över att inte orka lite mindre tung att bära. Dessutom aktiverar självmedkänsla vårt "lugn och ro"-system.

5. Våga visa känslor

Att bita ihop och låtsas som att allt är bra fast du nästan går sönder inombords är ingen bra gåva att ge till dina barn. Att visa barn att vi tar våra behov på allvar och skapar tid för vila och återhämtning när kroppen kräver det är oerhört viktigt liksom att vi ger oss själva stöd när vi mår dåligt. Barnen kommer kanske inte uppskatta din gåva på kort sikt, men långsiktigt är detta det bästa vi kan lära våra barn.

Av redaktionen

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Fakta

Namn: Mona Drar
Yrke: Legitimerad psykolog sedan drygt 15 år med stor erfarenhet av att arbeta med högpresterande pe och att stötta dem i att hitta bättre balans och hållbarhet.  Driver egen firma samt arbetar för Team Yogobe. I sitt arbete använder hon ofta naturen som inslag.
Läs mer om Mona här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

 

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

 

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

 

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.