Psykologens fem bästa råd för en lugnare jul

Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Julen är med allt som ska ordnas för många den stressigaste högtiden på året. Samtidigt sjukskrivs allt fler för stressrelaterade besvär. Psykologen Mona Drar delar med sig av några tips som kan vara bra att ta till för den som känner att eden behöver dra ned lite på jultempot.

För de som redan lider av stress eller utmattning kan julen kännas övermäktig. Det innebär bland annat ofta många tidskrävande förberedelser och orimligt höga förväntningar på det sociala umgänget med släkt och vänner enligt Mona Drar, psykolog och expert inom stress på Yogobe.

Viktigt prioritera egentid
För någon som redan lider av skadlig stress är det särskilt viktigt att prioritera egentid för att hålla nere stressnivåerna menar hon och tipsar om att korta ned längden på släktträffarna för att skapa tid för en välbehövlig skogspromenad eller meditation.
Ett sätt att möta julstressen är att fundera igenom i förväg vad som egentligen är viktigt för en själv och familjen. Stryk de saker som bara följt med av tradition eller vana, men som lika gärna går att vara utan. Gör julmiddagarna till knytkalas, be andra om hjälp att laga mat och baka. Kanske kan vi också agera mer hållbart och ge varandra färre prylar i julklapp. Det är bra för både plånboken, sparar tid och värnar om miljön.

 

LÄS OCKSÅ: Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Mona Drar

Ta hjälp av meditation
Trots att julen är en social högtid så kan en person som lider av stress eller utmattning ändå känna sig ensam med sina känslor och att omgivningen inte har förståelse för hur övermäktigt allt upplevs förklarar Mona. Hon tipsar därför om att det finns digitala verktyg, som meditationsvideor eller stresshanteringskurser online och menar att man inte ska tveka att använda sig av professionellt stöd inför och under en påfrestande period som jul. En fördel är att de finns tillgängliga när som helst på dygnet och oavsett vart man befinner sig.

LÄS OCKSÅ: Psykisk ohälsa ökar bland ekonomer

Fem tips för en lugnare jul
Mona listar  fem tips på hur man på ett bra sätt håller nere påfrestningarna och ändå kan fira jul med familj och vänner om man så önskar.

1. Välj naturen framför julrean
Försök att komma ut i naturen. Inte för att träna utan bara att vara. Naturen sänker vår stressnivå och stimulerar sinnena på ett rofyllt sätt. I naturen känner vi ofta en slags vördnad och en upplevelse av mening och sammanhang.

2.
Planera in egentid
Gärna i tystnad. Socialt umgänge kostar på, hur trevligt det än är. Kanske kan du prova att meditera en liten stund varje dag. Eller göra lite qi gong eller yoga. Hitta ett sätt som du trivs med där du får tillfälle att stanna upp och bara vara.

3. Bestäm gå hemtid i förväg

Vid sociala tillställningar – gå hem medan du har lite marginal kvar. Så att energin räcker till dagen efter också. Bestäm gärna en “gå hem”-tid i förväg. När vi är mitt uppe i något känner vi ofta inte av tröttheten, den kommer istället när vi har färre distraktioner omkring oss. Det är också en viktig signal att ge omgivningen, att du är trött och behöver prioritera återhämtning och ditt välmående.

LÄS OCKSÅ: Boten mot utbrändhet finns i trädgården

4.
 Ha medkänsla med dig själv
Försök möta dig själv med självmedkänsla istället för självkritik och kamp när dina krafter inte räcker till allt du vill. Du kan alltid ge dig själv medkänsla och vänlighet, det brukar göra sorgen och frustrationen över att inte orka lite mindre tung att bära. Dessutom aktiverar självmedkänsla vårt “lugn och ro”-system.

5. Våga visa känslor

Att bita ihop och låtsas som att allt är bra fast du nästan går sönder inombords är ingen bra gåva att ge till dina barn. Att visa barn att vi tar våra behov på allvar och skapar tid för vila och återhämtning när kroppen kräver det är oerhört viktigt liksom att vi ger oss själva stöd när vi mår dåligt. Barnen kommer kanske inte uppskatta din gåva på kort sikt, men långsiktigt är detta det bästa vi kan lära våra barn.

Av redaktionen

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Antalet sjukskrivna för stressrelaterade besvär har ökat med 75 procent de senaste fem åren enligt Försäkringskassan och är nu uppe i 108 000 personer.

Källa: Yogobe

Fakta

Namn: Mona Drar
Yrke: Legitimerad psykolog sedan drygt 15 år med stor erfarenhet av att arbeta med högpresterande pe och att stötta dem i att hitta bättre balans och hållbarhet.  Driver egen firma samt arbetar för Team Yogobe. I sitt arbete använder hon ofta naturen som inslag.
Läs mer om Mona här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.