PT:n och kostrådgivaren Camilla Rahms 7 bästa hälsotips! | Kurera.se
PT:n Camilla Rahms bästa hälsotips!

Camilla Rahm. Foto: Arild Hjelm, Studio Hjelm

PT:n och kostrådgivaren Camilla Rahms 7 bästa hälsotips!

Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

PT:n, kostrådgivaren och surfgalningen Camilla Rahm är tjejen bakom Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Hon är otroligt kunnig och en person som alltid har roliga saker på gång. Vi var nyfikna på att få veta mer om hur hon lever. Och få hennes bästa hälsotips.
– Får jag inte in träningen blir jag grinig som sjutton, erkänner hon.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Just nu kör jag en Paleoutmaning på 30 dagar och håller mig ifrån både gluten och mejeriprodukter. Jag fuskar lite med mejerierna ska jag erkänna eftersom jag ändå aldrig kommer välja bort dem helt och för att det för mig är viktigt att en kosthållning funkar i längden. Jag tycker att alla val ska ske utifrån en själv och vad man vill. Annars kommer det aldrig att hålla. Jag har ätit rätt likt ”paleotänket” innan då det handlar om rena råvaror och att laga från grunden.

Vilka livsmedel kan du inte leva utan?
– Ägg. Jag skulle aldrig funka utan dessa fantastiska små runda saker. Baka, laga mat, mellanmål, steka, blanda i smoothie eller i gröten. Det finns alltid ett paket ägg i min kyl, annars får jag lite smått panik. Sedan älskar jag ost i alla former och smaker. I och med paleoutmaningen har jag även fått en nyförälskelse i kokosmjölk. Underbart som alternativ till mejeriprodukter.

 

Vad betyder träningen för din hälsa? 
– I stort sett allt. Får jag inte in träningen mår jag faktiskt inget vidare, tappar energi och driv, blir trött och grinig som sjutton. Det är helt klart den psykiska delen som påverkas mest hos mig när jag inte tränar.

Personliga tränaren Camilla Rahm.

Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
 Äter en bra och varierad kost med mycket grönt. Jag C-vitaminboostar med en magisk citron- och ingefäradrink om jag känner minsta tecken på förkylning. Jag ser till att få de timmar sömn jag behöver och planerar in vilodagar i min träning. Sedan ger det alltid lite extra energi när man vet att man har lite roliga aktiviteter och kanske någon resa att se fram emot så jag försöker alltid ha något inbokat.

Camillas bästa hälsotips:

 

1. Balans!
– Hitta din balans! Försök att inte bli stressad av vad andra gör och inte gör. Hitta den träning, kosthållning och nivå som passar dig och den livssituation du har.

 

2. Var inte rädd för att misslyckas!
– Se det inte som ett misslyckande om du inte får till träningen eller äter sämre en dag för vad gör det när det finns så många andra bra dagar!

3. Skaffa rutiner!
– Hitta vana och rutin kring träningen, det krävs lite planering men ta dig den tiden. Planera in vilodagar.

4. Ta inte ut dig - trappa upp successivt!
– Börja successivt både när det gäller mat och träning och försök att få det till att bli en livsstil. Inspireras av andra men jämför dig inte med andra för ingen är som du.

5. Boosta hälsan med superfoods och vitaminer!
– Ät en varierad kost, ät extra D-vitamin under vintern och krydda gärna dina smoothies med pulver från olika superfrukter/bär/grönsaker.

 

6. Underskatta inte vikten av vardagsmotion!
– Den gamla klyschan om vardagsmotion... Men på riktigt - det är ju absolut den smartaste träning vi kan få till.

7. Sov – och njut av livet!
– Se till att sova ordentligt och att alltid ha något roligt inplanerat att se fram emot.

Camilla Rahm kitesurfar i solsken

Camilla Rahm utför en av sina stora passioner: kitesurf.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.