PT:n Camilla Rahms bästa hälsotips!

Camilla Rahm. Foto: Arild Hjelm, Studio Hjelm

PT:n och kostrådgivaren Camilla Rahms 7 bästa hälsotips!

Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

PT:n, kostrådgivaren och surfgalningen Camilla Rahm är tjejen bakom Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Hon är otroligt kunnig och en person som alltid har roliga saker på gång. Vi var nyfikna på att få veta mer om hur hon lever. Och få hennes bästa hälsotips.
– Får jag inte in träningen blir jag grinig som sjutton, erkänner hon.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Just nu kör jag en Paleoutmaning på 30 dagar och håller mig ifrån både gluten och mejeriprodukter. Jag fuskar lite med mejerierna ska jag erkänna eftersom jag ändå aldrig kommer välja bort dem helt och för att det för mig är viktigt att en kosthållning funkar i längden. Jag tycker att alla val ska ske utifrån en själv och vad man vill. Annars kommer det aldrig att hålla. Jag har ätit rätt likt ”paleotänket” innan då det handlar om rena råvaror och att laga från grunden.

Vilka livsmedel kan du inte leva utan?
– Ägg. Jag skulle aldrig funka utan dessa fantastiska små runda saker. Baka, laga mat, mellanmål, steka, blanda i smoothie eller i gröten. Det finns alltid ett paket ägg i min kyl, annars får jag lite smått panik. Sedan älskar jag ost i alla former och smaker. I och med paleoutmaningen har jag även fått en nyförälskelse i kokosmjölk. Underbart som alternativ till mejeriprodukter.

 

Vad betyder träningen för din hälsa? 
– I stort sett allt. Får jag inte in träningen mår jag faktiskt inget vidare, tappar energi och driv, blir trött och grinig som sjutton. Det är helt klart den psykiska delen som påverkas mest hos mig när jag inte tränar.

Personliga tränaren Camilla Rahm.

Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
 Äter en bra och varierad kost med mycket grönt. Jag C-vitaminboostar med en magisk citron- och ingefäradrink om jag känner minsta tecken på förkylning. Jag ser till att få de timmar sömn jag behöver och planerar in vilodagar i min träning. Sedan ger det alltid lite extra energi när man vet att man har lite roliga aktiviteter och kanske någon resa att se fram emot så jag försöker alltid ha något inbokat.

Camillas bästa hälsotips:

 

1. Balans!
– Hitta din balans! Försök att inte bli stressad av vad andra gör och inte gör. Hitta den träning, kosthållning och nivå som passar dig och den livssituation du har.

 

2. Var inte rädd för att misslyckas!
– Se det inte som ett misslyckande om du inte får till träningen eller äter sämre en dag för vad gör det när det finns så många andra bra dagar!

3. Skaffa rutiner!
– Hitta vana och rutin kring träningen, det krävs lite planering men ta dig den tiden. Planera in vilodagar.

4. Ta inte ut dig - trappa upp successivt!
– Börja successivt både när det gäller mat och träning och försök att få det till att bli en livsstil. Inspireras av andra men jämför dig inte med andra för ingen är som du.

5. Boosta hälsan med superfoods och vitaminer!
– Ät en varierad kost, ät extra D-vitamin under vintern och krydda gärna dina smoothies med pulver från olika superfrukter/bär/grönsaker.

 

6. Underskatta inte vikten av vardagsmotion!
– Den gamla klyschan om vardagsmotion... Men på riktigt - det är ju absolut den smartaste träning vi kan få till.

7. Sov – och njut av livet!
– Se till att sova ordentligt och att alltid ha något roligt inplanerat att se fram emot.

Camilla Rahm kitesurfar i solsken

Camilla Rahm utför en av sina stora passioner: kitesurf.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

 

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

 

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.