Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

PT:n Camilla Rahms bästa hälsotips!

Camilla Rahm. Foto: Arild Hjelm, Studio Hjelm

PT:n och kostrådgivaren Camilla Rahms 7 bästa hälsotips!

Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

PT:n, kostrådgivaren och surfgalningen Camilla Rahm är tjejen bakom Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Hon är otroligt kunnig och en person som alltid har roliga saker på gång. Vi var nyfikna på att få veta mer om hur hon lever. Och få hennes bästa hälsotips.
– Får jag inte in träningen blir jag grinig som sjutton, erkänner hon.

Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Just nu kör jag en Paleoutmaning på 30 dagar och håller mig ifrån både gluten och mejeriprodukter. Jag fuskar lite med mejerierna ska jag erkänna eftersom jag ändå aldrig kommer välja bort dem helt och för att det för mig är viktigt att en kosthållning funkar i längden. Jag tycker att alla val ska ske utifrån en själv och vad man vill. Annars kommer det aldrig att hålla. Jag har ätit rätt likt ”paleotänket” innan då det handlar om rena råvaror och att laga från grunden.

Vilka livsmedel kan du inte leva utan?
– Ägg. Jag skulle aldrig funka utan dessa fantastiska små runda saker. Baka, laga mat, mellanmål, steka, blanda i smoothie eller i gröten. Det finns alltid ett paket ägg i min kyl, annars får jag lite smått panik. Sedan älskar jag ost i alla former och smaker. I och med paleoutmaningen har jag även fått en nyförälskelse i kokosmjölk. Underbart som alternativ till mejeriprodukter.

 

Vad betyder träningen för din hälsa? 
– I stort sett allt. Får jag inte in träningen mår jag faktiskt inget vidare, tappar energi och driv, blir trött och grinig som sjutton. Det är helt klart den psykiska delen som påverkas mest hos mig när jag inte tränar.

Personliga tränaren Camilla Rahm.

Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vår?
 Äter en bra och varierad kost med mycket grönt. Jag C-vitaminboostar med en magisk citron- och ingefäradrink om jag känner minsta tecken på förkylning. Jag ser till att få de timmar sömn jag behöver och planerar in vilodagar i min träning. Sedan ger det alltid lite extra energi när man vet att man har lite roliga aktiviteter och kanske någon resa att se fram emot så jag försöker alltid ha något inbokat.

Camillas bästa hälsotips:

 

1. Balans!
– Hitta din balans! Försök att inte bli stressad av vad andra gör och inte gör. Hitta den träning, kosthållning och nivå som passar dig och den livssituation du har.

 

2. Var inte rädd för att misslyckas!
– Se det inte som ett misslyckande om du inte får till träningen eller äter sämre en dag för vad gör det när det finns så många andra bra dagar!

3. Skaffa rutiner!
– Hitta vana och rutin kring träningen, det krävs lite planering men ta dig den tiden. Planera in vilodagar.

4. Ta inte ut dig - trappa upp successivt!
– Börja successivt både när det gäller mat och träning och försök att få det till att bli en livsstil. Inspireras av andra men jämför dig inte med andra för ingen är som du.

5. Boosta hälsan med superfoods och vitaminer!
– Ät en varierad kost, ät extra D-vitamin under vintern och krydda gärna dina smoothies med pulver från olika superfrukter/bär/grönsaker.

 

6. Underskatta inte vikten av vardagsmotion!
– Den gamla klyschan om vardagsmotion... Men på riktigt - det är ju absolut den smartaste träning vi kan få till.

7. Sov – och njut av livet!
– Se till att sova ordentligt och att alltid ha något roligt inplanerat att se fram emot.

Camilla Rahm kitesurfar i solsken

Camilla Rahm utför en av sina stora passioner: kitesurf.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Namn: Camilla Rahm.
Ålder: 36 år.
Bor: Lilla Essingen, Stockholm.
Familj: Alla mina fina vänner, syster, mamma och pappa.
Sysselsättning: PT, kostrådgivare, hälsoinspiratör, löparcoach samt gruppträningsinstruktör på World Class. Jobbar med försäljning på Scandic samt driver företaget Creative Training.
Synlig i social media: Instagram, Kurerabloggen Surf the healthy way've.
Livspassion: Surf, både vågsurf och kitesurf.
– Älskar havet och känslan man får i/på vattnet: frihet blandat med respekt för naturens krafter. Energi! Samma känsla får jag på fjället vintertid med skidorna på.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.