Äldre kvinna spänner sin biceps

Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

Fakta pyknogenol

Pyknogenol
...är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till.

...förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima och i vindruvskärnor.

...har i labbtester visat sig ha 50 gånger starkare antioxidativ effekt än E-vitamin och 20 gånger starkare än C-vitamin.

...skyddar och sparar C-vitamin så att mer C-vitamin finns tillgängligt för cellerna. Det stannar kvar och arbetar i kroppen under cirka 72 timmar, långt efter att C-vitaminets effekt har avtagit.

...arbetar mycket bra tillsammans med andra antioxidanter.

...skyddar, bland annat, från för tidigt åldrande och från degenerativa sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer, reumatism och fler än 70 olika sjukdomar som har sitt ursprung i friradikal förstörelse.

...tillsammans med betakaroten utgör ett utmärkt skydd mot solbränna och solskador.

...ökar tillsammans med aminosyrorna L-arginin och L-citrullin blodkärlens funktionsförmåga och bidrar därmed till ökad fukt i underlivet.

...är vattenlösligt och tas lätt upp av kroppen. Det är snabbt biotillgängligt. Man kan hitta pyknogenol i en persons saliv redan inom en timme efter intag.

...är en patenterad blandning av flavonoler och främst bioflavonoider. Bioflavonoider, speciellt pyknogenol verkar vara de ämnen som allra starkast förstärker C-vitaminets egenskaper och verkan.

...har ingen toxisk effekt. Efter 30 år av vetenskapliga studier och användning bland miljoner människor kan man konstatera att pyknogenol är helt ofarligt. Pasteur Institute och Huntington Institute bekräftar att pyknogenol är ofarligt.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Att fortsätta träna upp i hög ålder är ett sätt. Att hålla kroppen i form inifrån genom att tillföra den bra näring och undvika näringsbrister är ett annat.
Ytterligare ett knep för hälsosamt åldrande är pyknogenol, ett kraftig antioxidantämne som kan göra enormt mycket nytta i din kropp – bland annat hålla tillbaka åldersrelaterad muskelförtvining, visar en ny studie.

Pyknogenol är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till och förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima, som växer i Sydfrankrike, och i vindruvskärnor. Ämnet har främst fyra olika verkningsområden: antioxidativ verkan samt effekt på blodkärlen, huden och på mentala funktioner.

► Läs också: Naturliga sätt att lindra smärta

 

Många användningsområden 
Pyknogenol har tidigare visat sig hjälpa mot en hel rad saker, bland annat vid allergi, åderbråck, artrit, inflammationer, ADHD och minnesbesvär. Det har även visat sig kunna normalisera blodtrycket hos personer med hypertoni (högt blodtryck) och binda till sig kollagen-proteinet, som har betydelse för att hålla huden ung.
Nu visar en ny studie på ytterligare områden där ämnet är framgångsrikt: när det gäller att bromsa muskelförlust orsakat av åldrande – en naturlig process som leder till sarkopeni, vilket i sin tur är ett tillstånd som påverkar oss i vår ålderdom.

Muskelförlust – en naturlig del av åldrande
Enligt National Library of Medicine, kan fysiskt inaktiva personer förlora så mycket som åtta procents muskelmassa per årtionde efter att de fyllt 30 år. De som är fysiskt aktiva kan behålla mer muskelmassa men drabbas fortfarande av åldersrelaterad muskelförlust. Det är denna muskelförlust som gör att vi när vi blir äldre plötsligt kan få svårt att få upp locket på en syltburken vi alltid fått upp tidigare. Vi har helt enkelt fått mindre muskler att arbeta med, med resultatet att våra muskler måste arbeta hårdare och därmed blir vi trötta snabbare.

Bromsar åldersrelaterad muskelförlust
En ny schweizisk peer-reviewed (granskad) studie visar att ett dagligt tillskott med pyknogenol hjälper till att stabilisera musklerna under denna åldersprocess. Studien visar även att ämnet stödjer musklernas funktion och uthållighet.
Studien, som publicerats i tidskriften Orthopedics and Traumatology, visar att tillskott med det patenterade extraktet, som kommer från barken på ett specifikt franskt furuträd, effektivt bromsar denna åldersrelaterade muskelförtvining.

Ökar musklernas funktion vid sarkopeni
Studien fann dessutom att ämnet ökar muskelfunktionen hos personer med sarkopeni, ett muskelförlust-tillstånd som drabbar alla med åldern. Sarkopeni är ett relativt nytt begrepp och innebär en kombinerad förlust av muskelmassa och muskelstyrka.

► Läs också: Kraftig övermedicinering av äldre

Förbättrad muskelfunktion och uthållighet
Studien visade att personer som dagligen ätit tillskott med pyknogenol visade resultat efter åtta veckor. Deltagarna uppvisade bland annat en stabiliserad (avstannad) muskelförlust, ökad muskelfunktion och uthållighet, minskad oxidativ stress samt förbättrade sina poäng gällande sin allmänna fitnessnivå med hela 46 procent.

Uppmuntrande resultat
Medan experter vanligen brukar rekommendera tillräckliga mängder sömn tillsammans med god kost och daglig motion för att upprätthålla fysisk kondition som äldre, är dessa studieresultat uppmuntrande för dem som önskar ge sin totala muskelfunktion ytterligare en boost.
I studien deltog personer i åldern 70 till 78 år, som alla uppvisade symtom på muskelförlust, sarkopeni och trötthet men som i övrigt var friska. Deltagarna rapporterade att de upplevde ökad muskeluthållighet när det gällde vardagliga saker som att gå sina vanliga sträckor och att gå i trappor. De rapporterade även att deras övergripande muskelfunktion förbättrats med mer än 40 procent.

► Läs också: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Studiens resultat
Efter åtta veckor där deltagarna fått 150 milligram pyknogenol visade studieresultaten på följande:

• Deltagarna uppvisade bättre muskelfunktion och uthållighet vid sina dagliga aktiviteter. Till exempel när det gällde att bära 1,5-2,5 kilo tunga objekt (71 procent fick förbättring), gå i trappor (52 procent fick förbättring) och ha ork att gå längre distanser (38 procent fick förbättring).

• Mätbart minskad oxidativ stress (med 14 procent), något som är vanligt vid sarkopeni och som försämrar kroppens normala förmåga till avgiftning och reparation.

• Minskad förekomst av proteinuri (med 40 procent). Proteinuri innebär närvaro av äggviteprotein i urinet, vilket vid normal njurfunktion kan tyda på avfall från muskelerosion.

• Förbättrad allmänkondition (med mer än 46 procent), jämfört med den kontrollgrupp som inte gavs den naturliga antioxidanten.

► Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Välstuderat ämne använt över hela världen
Pyknogenol är ett naturligt växtextrakt som kommer från barken på en specifik typ av maritim tall som växer längs kusten i sydvästra Frankrike och som visat sig innehålla en unik kombination av procyanidiner, bioflavonoider och fenolsyror, som erbjuder omfattande naturliga hälsofördelar. Extraktet har studerats ingående under de senaste 40 åren och har fler än 340 publicerade studier och översiktsartiklar som garanterar säkerhet och effektivitet för ämnet som ingrediens i tillskott. Idag finns pyknogenol i fler än 700 kosttillskott, multivitaminer och hälsoprodukter över hela världen.
(Här hittar du en lista över vad de olika tillskotten heter i olika länder. Det är dock onödigt att handla härifrån, det kan du göra från vilken hälsokostbutik som helst. I Sverige heter produkten Bio-Pycnogenol.)

Allergi och svullna ben 
Kureras före detta bloggare Linda Lampenius är ett stort fan av produkter med tallbarksextraktet pyknogenol, som hon använder mot sin pollenallergi och när hon flyger, för att motverka svullna fötter och ben. Läs mer om det här.

Läsa mer?
Vill du veta mer om det spännande ämnet pyknogenol? Läs mer i Kureras Näringsguiden, där du bland annat kan läsa om terapeutisk dosering vid en rad olika tillstånd.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta pyknogenol

Pyknogenol
...är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till.

...förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima och i vindruvskärnor.

...har i labbtester visat sig ha 50 gånger starkare antioxidativ effekt än E-vitamin och 20 gånger starkare än C-vitamin.

...skyddar och sparar C-vitamin så att mer C-vitamin finns tillgängligt för cellerna. Det stannar kvar och arbetar i kroppen under cirka 72 timmar, långt efter att C-vitaminets effekt har avtagit.

...arbetar mycket bra tillsammans med andra antioxidanter.

...skyddar, bland annat, från för tidigt åldrande och från degenerativa sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer, reumatism och fler än 70 olika sjukdomar som har sitt ursprung i friradikal förstörelse.

...tillsammans med betakaroten utgör ett utmärkt skydd mot solbränna och solskador.

...ökar tillsammans med aminosyrorna L-arginin och L-citrullin blodkärlens funktionsförmåga och bidrar därmed till ökad fukt i underlivet.

...är vattenlösligt och tas lätt upp av kroppen. Det är snabbt biotillgängligt. Man kan hitta pyknogenol i en persons saliv redan inom en timme efter intag.

...är en patenterad blandning av flavonoler och främst bioflavonoider. Bioflavonoider, speciellt pyknogenol verkar vara de ämnen som allra starkast förstärker C-vitaminets egenskaper och verkan.

...har ingen toxisk effekt. Efter 30 år av vetenskapliga studier och användning bland miljoner människor kan man konstatera att pyknogenol är helt ofarligt. Pasteur Institute och Huntington Institute bekräftar att pyknogenol är ofarligt.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren som skriver recept på växtbaserad kost

Kost

Åsikterna om vad som är den optimala kosten för människan går isär, paleo säger vissa, LCHF säger andra och medan några går så långt som att påstå att vi är karnivorer, det vill säga renodlade köttätare menar andra att vi mår bäst av en helt växtbaserad kost. En av dem är läkaren Tobias Schmidt Hansen vars bok ”Den växtbaserade kosten” som han skrivit ihop med dietisten Maria Felding nyligen kom ut på svenska.

9 tecken på att du är på väg in i väggen

9 tecken på att du är på väg in i väggen

Mental hälsa

Stressrelaterad psykisk ohälsa är ett växande problem, både i Sverige och globalt.  Symtomen kommer smygande och att sätta stopp i tid är för många svårt – men oerhört viktigt. Tidiga insatser kan förhindra allvarlig sjukdom. Här är några viktiga signaler på att dina marginaler håller på att ta slut.

Min kropp säger att nyponen är bra

Hälsa

När man är så aktiv som Claes  så är det viktigt att kroppen hänger med och fungerar. När han märkte att kroppen blev allt stelare på morgnarna och kände sig orörlig och trög valde han att prova att äta strandnypon, trots att han var skeptisk.

olika strumpor

Rocka gärna sockorna – men tänk på det här

Krönikan

Susanne Wide skriver om en annan aspekt av  "rocka sockorna" – och uppmanar föräldrar och övriga vuxna att ta tillvara dagen som (ännu) en chans att prata med sina barn om att kanske låta flickan som gungar ensam få vara med, eller se den lilla pojken som kastar sten för sig själv i ett hörn. Och som gör det just för att de är, eller av någon anledning anses vara, annorlunda... Något som i verkligheten tyvärr bara är konstigt och allt annat än okej, menar hon.

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Allmänt

Varje år föds omkring 120 barn med Downs syndrom i Sverige. Det motsvarar ett barn på cirka 800 födslar och är den vanligaste kromosomavvikelsen.  FN har utlyst 21 mars till Internationella Världsdagen för Downs syndrom. Dagen har blivit synonym med fenomenet "Rocka sockorna", där många sätter på sig eller barnen olika strumpor – för att hylla människors olikheter och stå upp för vårt lika värde.

Tävla och vinn boken “Den växtbaserade kosten”

Tävling

Tävla och vinn boken "Den växtbaserade kosten" där du kan lära dig mer om fördelarna av att äta växtbaserat från läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding. I boken tar de upp myter och missförstånd och besvarar de vanligaste frågorna om vad det innebär att äta växtbaserat samt ger en praktisk introduktion.

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Hälsa

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt? Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.