Äldre kvinna spänner sin biceps

Pyknogenol – ett knep som bromsar åldersrelaterad muskelförlust

Fakta pyknogenol

Pyknogenol
...är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till.

...förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima och i vindruvskärnor.

...har i labbtester visat sig ha 50 gånger starkare antioxidativ effekt än E-vitamin och 20 gånger starkare än C-vitamin.

...skyddar och sparar C-vitamin så att mer C-vitamin finns tillgängligt för cellerna. Det stannar kvar och arbetar i kroppen under cirka 72 timmar, långt efter att C-vitaminets effekt har avtagit.

...arbetar mycket bra tillsammans med andra antioxidanter.

...skyddar, bland annat, från för tidigt åldrande och från degenerativa sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer, reumatism och fler än 70 olika sjukdomar som har sitt ursprung i friradikal förstörelse.

...tillsammans med betakaroten utgör ett utmärkt skydd mot solbränna och solskador.

...ökar tillsammans med aminosyrorna L-arginin och L-citrullin blodkärlens funktionsförmåga och bidrar därmed till ökad fukt i underlivet.

...är vattenlösligt och tas lätt upp av kroppen. Det är snabbt biotillgängligt. Man kan hitta pyknogenol i en persons saliv redan inom en timme efter intag.

...är en patenterad blandning av flavonoler och främst bioflavonoider. Bioflavonoider, speciellt pyknogenol verkar vara de ämnen som allra starkast förstärker C-vitaminets egenskaper och verkan.

...har ingen toxisk effekt. Efter 30 år av vetenskapliga studier och användning bland miljoner människor kan man konstatera att pyknogenol är helt ofarligt. Pasteur Institute och Huntington Institute bekräftar att pyknogenol är ofarligt.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Att fortsätta träna upp i hög ålder är ett sätt. Att hålla kroppen i form inifrån genom att tillföra den bra näring och undvika näringsbrister är ett annat.
Ytterligare ett knep för hälsosamt åldrande är pyknogenol, ett kraftig antioxidantämne som kan göra enormt mycket nytta i din kropp – bland annat hålla tillbaka åldersrelaterad muskelförtvining, visar en ny studie.

Pyknogenol är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till och förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima, som växer i Sydfrankrike, och i vindruvskärnor. Ämnet har främst fyra olika verkningsområden: antioxidativ verkan samt effekt på blodkärlen, huden och på mentala funktioner.

► Läs också: Naturliga sätt att lindra smärta

Många användningsområden 
Pyknogenol har tidigare visat sig hjälpa mot en hel rad saker, bland annat vid allergi, åderbråck, artrit, inflammationer, ADHD och minnesbesvär. Det har även visat sig kunna normalisera blodtrycket hos personer med hypertoni (högt blodtryck) och binda till sig kollagen-proteinet, som har betydelse för att hålla huden ung.
Nu visar en ny studie på ytterligare områden där ämnet är framgångsrikt: när det gäller att bromsa muskelförlust orsakat av åldrande - en naturlig process som leder till sarkopeni, vilket i sin tur är ett tillstånd som påverkar oss i vår ålderdom.

 

Muskelförlust - en naturlig del av åldrande
Enligt National Library of Medicine, kan fysiskt inaktiva personer förlora så mycket som åtta procents muskelmassa per årtionde efter att de fyllt 30 år. De som är fysiskt aktiva kan behålla mer muskelmassa men drabbas fortfarande av åldersrelaterad muskelförlust. Det är denna muskelförlust som gör att vi när vi blir äldre plötsligt kan få svårt att få upp locket på en syltburken vi alltid fått upp tidigare. Vi har helt enkelt fått mindre muskler att arbeta med, med resultatet att våra muskler måste arbeta hårdare och därmed blir vi trötta snabbare.

Bromsar åldersrelaterad muskelförlust
En ny schweizisk peer-reviewed (granskad) studie visar att ett dagligt tillskott med pyknogenol hjälper till att stabilisera musklerna under denna åldersprocess. Studien visar även att ämnet stödjer musklernas funktion och uthållighet.
Studien, som publicerats i tidskriften Orthopedics and Traumatology, visar att tillskott med det patenterade extraktet, som kommer från barken på ett specifikt franskt furuträd, effektivt bromsar denna åldersrelaterade muskelförtvining.

Ökar musklernas funktion vid sarkopeni
Studien fann dessutom att ämnet ökar muskelfunktionen hos personer med sarkopeni, ett muskelförlust-tillstånd som drabbar alla med åldern. Sarkopeni är ett relativt nytt begrepp och innebär en kombinerad förlust av muskelmassa och muskelstyrka.

► Läs också: Kraftig övermedicinering av äldre

Förbättrad muskelfunktion och uthållighet
Studien visade att personer som dagligen ätit tillskott med pyknogenol visade resultat efter åtta veckor. Deltagarna uppvisade bland annat en stabiliserad (avstannad) muskelförlust, ökad muskelfunktion och uthållighet, minskad oxidativ stress samt förbättrade sina poäng gällande sin allmänna fitnessnivå med hela 46 procent.

 

Uppmuntrande resultat
Medan experter vanligen brukar rekommendera tillräckliga mängder sömn tillsammans med god kost och daglig motion för att upprätthålla fysisk kondition som äldre, är dessa studieresultat uppmuntrande för dem som önskar ge sin totala muskelfunktion ytterligare en boost.
I studien deltog personer i åldern 70 till 78 år, som alla uppvisade symtom på muskelförlust, sarkopeni och trötthet men som i övrigt var friska. Deltagarna rapporterade att de upplevde ökad muskeluthållighet när det gällde vardagliga saker som att gå sina vanliga sträckor och att gå i trappor. De rapporterade även att deras övergripande muskelfunktion förbättrats med mer än 40 procent.

► Läs också: Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Studiens resultat
Efter åtta veckor där deltagarna fått 150 milligram pyknogenol visade studieresultaten på följande:

• Deltagarna uppvisade bättre muskelfunktion och uthållighet vid sina dagliga aktiviteter. Till exempel när det gällde att bära 1,5-2,5 kilo tunga objekt (71 procent fick förbättring), gå i trappor (52 procent fick förbättring) och ha ork att gå längre distanser (38 procent fick förbättring).

• Mätbart minskad oxidativ stress (med 14 procent), något som är vanligt vid sarkopeni och som försämrar kroppens normala förmåga till avgiftning och reparation.

• Minskad förekomst av proteinuri (med 40 procent). Proteinuri innebär närvaro av äggviteprotein i urinet, vilket vid normal njurfunktion kan tyda på avfall från muskelerosion.

 

• Förbättrad allmänkondition (med mer än 46 procent), jämfört med den kontrollgrupp som inte gavs den naturliga antioxidanten.

► Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Välstuderat ämne använt över hela världen
Pyknogenol är ett naturligt växtextrakt som kommer från barken på en specifik typ av maritim tall som växer längs kusten i sydvästra Frankrike och som visat sig innehålla en unik kombination av procyanidiner, bioflavonoider och fenolsyror, som erbjuder omfattande naturliga hälsofördelar. Extraktet har studerats ingående under de senaste 40 åren och har fler än 340 publicerade studier och översiktsartiklar som garanterar säkerhet och effektivitet för ämnet som ingrediens i tillskott. Idag finns pyknogenol i fler än 700 kosttillskott, multivitaminer och hälsoprodukter över hela världen.
(Här hittar du en lista över vad de olika tillskotten heter i olika länder. Det är dock onödigt att handla härifrån, det kan du göra från vilken hälsokostbutik som helst. I Sverige heter produkten Bio-Pycnogenol.)

Allergi och svullna ben 
Kureras före detta bloggare Linda Lampenius är ett stort fan av produkter med tallbarksextraktet pyknogenol, som hon använder mot sin pollenallergi och när hon flyger, för att motverka svullna fötter och ben. Läs mer om det här.

Läsa mer?
Vill du veta mer om det spännande ämnet pyknogenol? Läs mer i Kureras Näringsguiden, där du bland annat kan läsa om terapeutisk dosering vid en rad olika tillstånd.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta pyknogenol

Pyknogenol
...är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man känner till.

...förekommer naturligt i barken på furuträdet Pinus maritima och i vindruvskärnor.

...har i labbtester visat sig ha 50 gånger starkare antioxidativ effekt än E-vitamin och 20 gånger starkare än C-vitamin.

...skyddar och sparar C-vitamin så att mer C-vitamin finns tillgängligt för cellerna. Det stannar kvar och arbetar i kroppen under cirka 72 timmar, långt efter att C-vitaminets effekt har avtagit.

...arbetar mycket bra tillsammans med andra antioxidanter.

...skyddar, bland annat, från för tidigt åldrande och från degenerativa sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, cancer, reumatism och fler än 70 olika sjukdomar som har sitt ursprung i friradikal förstörelse.

...tillsammans med betakaroten utgör ett utmärkt skydd mot solbränna och solskador.

...ökar tillsammans med aminosyrorna L-arginin och L-citrullin blodkärlens funktionsförmåga och bidrar därmed till ökad fukt i underlivet.

...är vattenlösligt och tas lätt upp av kroppen. Det är snabbt biotillgängligt. Man kan hitta pyknogenol i en persons saliv redan inom en timme efter intag.

...är en patenterad blandning av flavonoler och främst bioflavonoider. Bioflavonoider, speciellt pyknogenol verkar vara de ämnen som allra starkast förstärker C-vitaminets egenskaper och verkan.

...har ingen toxisk effekt. Efter 30 år av vetenskapliga studier och användning bland miljoner människor kan man konstatera att pyknogenol är helt ofarligt. Pasteur Institute och Huntington Institute bekräftar att pyknogenol är ofarligt.
Källa: Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.