Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Rädd att få diabetes? Visste du att krom stabiliserar blodsockret?

Fakta

Naturliga kromkällor
Utöver krom som tillskott finns krom bland följande livsmedel:
• skaldjur
• nötter
• russin
• kött
• bönor
• svartpeppar

Fler och fler i västvärlden drabbas av typ 2-diabetes, den form av sjukdomen som normalt är knuten till insulinresistens. Orsakerna har mycket med livsstilsval att göra. Men studier tyder också på att tillskott av spårämnet krom kan ge ett viktigt skydd.

Diabetes typ 2 är den vanligaste formen av diabetes – och den ökar hela tiden i västvärlden. Om du har typ 2-diabetes har kroppen svårt att reglera sockerhalten i blodet. Det beror på att hormonet insulin, som styr införseln av socker i cellerna, inte räcker till och/eller att cellerna har blivit okänsliga för hormonet.

► Läs också: Krom kan skydda mot diabetes

Stillasittande inte bra för sockernivån
Det har konstaterats att typ 2-diabetes kan vara ärftligt men det är även starkt kopplat till levnadsvanor. Pernille Lund är en dansk vetenskapsjournalist som har skrivit flera böcker om hälsa och näring. Hon förklarar att olika sorters mat, brist på motion och stress kan leda till att man drabbas av instabilt blodsocker och i längden även av diabetes.
– Orsakerna är många, men de hänger ihop. Utarmningen av jorden och näringsbristen i raffinerad mat bidrar, liksom brist på motion. Ny forskning visar att många stillasittande timmar är farligt för våra blodsockernivåer. För mycket stress och för lite sömn ökar mängden kortisol. I stora mängder kan kortisol bland annat skada regleringen av blodsocker och midjemåttet genom att öka fettet runt buken. Det är just bukfettet som är farligt för hälsan och ökar risken för diabetes och andra livsstilssjukdomar, förklarar hon.

 

Se upp för varningssignalerna
Pernille Lund poängterar att ett icke stabilt blodsocker kan ge stora problem redan innan det leder till en diabetes-diagnos.
Krom ger stabilt blodsocker– Då får varken kroppen eller nervsystemet den energi de behöver och det leder till trötthet och huvudvärk. I det långa loppet kan ett instabilt blodsocker belasta bukspottkörteln, vilket även kan påverka din ämnesomsättning och blodcirkulation. I vår del av världen är extremt många drabbade av metabolt syndrom, som bland annat utgör ett tidigt stadium av diabetes.

Negativt för hälsan
Metabolt syndrom kan leda till många negativa hälsoeffekter och kännetecknas bland annat av högt blodtryck, insulinresistens och stör kroppens förmåga att reglera blocksockret.
– Många som är drabbade av detta kan uppleva symtom som hjärt- och kärlsjukdomar, övervikt och hypertoni. Symtomen behandlas med medicin men man tar inte itu med de bakomliggande orsakerna som kan vara dålig kost, brist på näring eller för lite motion. Insulinresistens gör att du känner dig hungrig ofta och samtidigt tas överskottskalorier från blodomloppet och lagras som fett. Det blir en ond cirkel av problem.

► Läs också: 5 sätt att få kontroll över humör, blodsocker och vikt

”Krom är oerhört viktigt”
Pernille har skrivit en bok om hur man får kontroll på sitt blodsocker och sin vikt. Det hon lyfter fram som en avgörande faktor för blodsockernivåerna är krom.
– Det har länge ansetts att insulin är den enda faktor som avgör cellulärt glukosupptag, men allt fler studier visar att krom är nödvändigt för att insulin ska fungera optimalt.
Enligt två amerikanska studier som publicerats, kan en daglig användning av kromtillskott minska risken för diabetes med så mycket som 20-30 procent. Den ena studien utfördes vid Bostons barnsjukhus, på 28 539 personer, varav 58 procent tog näringstillskott. Forskarna observerade en 27 procent lägre risk för diabetes bland dem som tog kromhaltiga tillskott. En annan studie genomfördes av en grupp forskare från Indiana University, Bloomingdale. Man undersökte då 3 648 amerikaner som var 20-32 år vid studiestart. Efter 23 år kunde de med högsta nivåerna av krom uppvisa en 20 procent lägre risk att utveckla metabolt syndrom.
Krom är ett spårämne och mineral som hjälper oss att metabolisera fett, kolhydrater och protein till energi i kroppen och är därför viktigt för att bibehålla normal vikt. Krom stödjer också insulinet genom att föra glukos från blodet in i cellerna.

Krombrist kan leda till insulinresistens
Krom är en del av komplexet som kallas kromodulin, vilket består av krom och flera aminosyror. Insulin fungerar på utsidan av cellerna, medan kromodulin är en ”nyckel” som låser upp cellerna från insidan och gör det möjligt för mer socker att komma in. Om man saknar krom är det svårare för insulinet att få sockret in i cellen. Detta kan leda till insulinresistens, då kroppen visserligen producerar tillräckliga mängder insulin men inte svarar korrekt på insulinet eftersom krom saknas.

 

►Läs också: 8 anledningar att äta mer kanel

Organiskt kromjäst
Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) har bekräftat att kromjästen ChromoPrecise kan användas för att upprätthålla normala blodsockernivåer och normal ämnesomsättning av makronäringsämnen.
– Det är en organisk kromjäst som visat sig vara upp till 10 gånger mer biotillgänglig än andra kromformer. Det är dessutom den enda organiska kromjästen som är godkänd inom EU. Man har bland annat sett att detta krom förbättrar effekten av insulin, ökar upptaget av glukos i nervceller och muskler och sänker fetthalten i blodet, sammanfattar Pernille Lund.

Vem behöver då extra tillskott av krom?
Pernille Lund anser att det inte nödvändigtvis ska intas av alla.
– Det är särskilt relevant om man behöver reglera blodsockret, lider av insulinresistens, metaboliskt syndrom eller av diabetes. Det kan vara relevant om man behöver gå ned i vikt. Men det är också oerhört viktigt att samtidigt äta sunt och varierat, samt att få optimal energifördelning mellan kolhydrater, fett och protein.

Läs också: Krom minskade sötsuget

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Naturliga kromkällor
Utöver krom som tillskott finns krom bland följande livsmedel:
• skaldjur
• nötter
• russin
• kött
• bönor
• svartpeppar

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.