Rädda semesterrelationen! 12 tips

Evas Rusz kärlekstips!


  1. Le mot varandra.

  2. Visa att ni vill vara lyhörda för varandra.
    Blunda då ni samtalar och öva dig att ta in vad din partner säger till dig.
    Visa att ni verkligen vill lyssna på
    varandra.

  3. Öva flexibilitet och kompromissvilja.

  4. Ge varandra uppmärksamhet och tid.

  5. Öva er i att bli lyhörda för varandras känslor och önskemål.

  6. Undvik att tänka i för krångliga och
    djupsinniga banor.

  7. Sluta att jämföra er med andra.

  8. Öva er på att förlåta.

  9. Ta hand om din kropp genom fysisk
    och psykisk träning, utan att bli för
    självcentrerad.

  10. Öva dig på att vara medvetet närvarande i nuet.

  11. Lek och ha skoj tillsammans.

  12. Dagdröm er tillbaka till den första tiden
    ni hade tillsammans.


Källa: Eva Rusz senaste bok ”Bullshit!: De tio dummaste myterna om varför en relation inte kan hålla”.

Höga förväntningar, för lite tid på tu man hand eller kanske till och med för mycket tid. Mycket kan utmana förhållandet under semestern. Det blir inte alltid som man tänkt sig och de där veckorna kan bli allt annat än perfekta.
Vad gör man när ledigheten frestar på förhållandet och när kärleken utmanas?
Här tipsar Eva Rusz hur du undviker semesterfällorna.

Plötsligt är de här. De där veckorna då vi ska hinna umgås med varandra och dela lediga, sköna semesterdagar. Men det blir inte alltid som man hoppas. Faktum är att skilsmässor skjuter i höjden efter sommarens semesterdagar.

Läs också: Fler råd för en kärleksfull semester

 

"Vi förväntar oss att semestern ska vara perfekt"
Eva Rusz är legitimerad psykolog och psykoterapeut. Hon menar att semestern ställer våra relationer på särskilda prov, som vi bör vara medvetna om både inför och under ledigheten.
– Vi förväntar oss gärna att semestern ska vara perfekt. Dessa förväntningar kan leda till stora problem. I många moderna parrelationer har vi ganska få gemensamma beröringspunkter med varandra. Man ser till sig själv, är uppslukad av jobb och karriär och relaterar inte till varandra. Detta blir såklart ovant på semestern, när vi plötsligt ska umgås och dessutom har förväntningen att det ska bli perfekt, säger hon.

Flexibilitet behövs
Hon är övertygad om att många av problemen som kan uppstå har att göra med en oförmåga att vara flexibel.
– När något inte känns hundra procent rätt drabbas vi av panik. Då kan man hamna i ett feltänk under hela semestern. Man känner pressen på att bara känna lyckokänslor, det blir en massa måsten och borden. Man blir extra sårbar, brister i tålamod och flexibilitet.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Anpassning och lugn
Eva tycker att det är en viktig färdighet att kunna anpassa sig gentemot varandra. Hon tror att man skulle vinna på att långsamt trappa ned inför semestern och ta några dagar för sig själv.
– Då hinner vi komma ned i varv. Man lämnar sin vardag och arbetsplatsen mentalt. Man kan göra avslappningsövningar för att bli lugn. Då höjer man blicken och blir mindre stressad. Det leder i sin tur till att man blir mer flexibel och avspänd. Om du är lugn när du går in i semestern så tar du konflikter bättre.

Läs också: 3 avslappningsövningar för hälsan

”Olika intressen är inte ett hot”
Man måste inte nödvändigtvis göra allting tillsammans bara för att man har gemensam semester. Det är ännu en förväntning som kan skapa press och stress. Om en vill slappa i hängmattan och den andra vill svettas i spåret – så är det helt okej.
– Om man lever ihop måste man vara generösa och ge varandra frihet. Olika intressen ska inte ses som ett hot. Det är bra att din partner får egentid, det handlar inte om att du blir övergiven. Under semestern kan det vara utmärkt att vara ifrån varandra för att bitvis förenas i en mysig aktivitet, en långsittande grillmiddag till exempel, föreslår hon.

 

Läs också: De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

Slå hål på myterna
Eva anser att det finns alldeles för många myter om att man måste vara tillsammans varje minut.
– Jag tror snarare att man kan bli mer förälskad om man får betrakta sin partner när hen gör något som hen mår bra av. Det skapar en attraktion att se sin partner trivas och må bra, det smittar på ett positivt sätt. Om min partner fylls med harmoni, även om det inte handlar om mig, så kommer det att gynna oss båda.

Eva Rusz. Foto: Anna-Lena Ahlström

Eva Rusz. Foto: Anna-Lena Ahlström

Skapar för lätt problem som inte finns
Semestern har också många positiva fördelar som är värda att ta vara på. Framförallt ger en semester oss tid för varandra, vilket är en bristvara idag.
– Vi har valt att leva i par eftersom vi blir starkare i en bra relation, det gynnar oss på både kort och lång sikt. Vi måste bara gå in medvetet i semestern och vara klara på våra förväntningar.
Ofta skapar vi problem som egentligen inte finns.
– Om man till exempel har med sig barnen på semestern och får svårt till egentid så behöver inte det vara ett problem. Varje relation har olika faser, så är det bara. Det kan få vara en utmaning, men inte mer. Se till att hitta tid när barnen lagt sig. Lek, prata och kela. Vi skapar alldeles för lätt problem där de inte finns, menar Eva.

Läs också: 7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

 

Ta på varandra!
I såväl vardag som på semester är närhet och beröring viktigt. Beröring kan öka kroppens nivå av hormonet oxytocin och man vet att ämnet ökar i kroppen även vid förälskelse.
– Det där pirret, den där första känslan, kan man fortfarande framkalla långt efter det att förälskelsen har lagt sig, berättar Eva Rusz.

Läs också: Ny forskning: Så är den perfekta beröringen

Hitta tillbaka till förälskelsen
Eva menar att det går att hitta tillbaka till det där uppåttjacket man går på i början av en förälskelse. Oxytocinets egenskaper kan du uppleva genom att känna närhet till din partner – ta på varandra, ligga sked, kramas.
– Den viktiga fysiska kontakten har minskat i vardagen. I dag kommunicerar vi ofta digitalt, arbetar långa dagar och karriären går ibland först. Det blir ju inget oxytocin om vi bara sitter och mailar med varandra!” avslutar Eva.

Av Emma V Larsson


Evas Rusz kärlekstips!


  1. Le mot varandra.

  2. Visa att ni vill vara lyhörda för varandra.
    Blunda då ni samtalar och öva dig att ta in vad din partner säger till dig.
    Visa att ni verkligen vill lyssna på
    varandra.

  3. Öva flexibilitet och kompromissvilja.

  4. Ge varandra uppmärksamhet och tid.

  5. Öva er i att bli lyhörda för varandras känslor och önskemål.

  6. Undvik att tänka i för krångliga och
    djupsinniga banor.

  7. Sluta att jämföra er med andra.

  8. Öva er på att förlåta.

  9. Ta hand om din kropp genom fysisk
    och psykisk träning, utan att bli för
    självcentrerad.

  10. Öva dig på att vara medvetet närvarande i nuet.

  11. Lek och ha skoj tillsammans.

  12. Dagdröm er tillbaka till den första tiden
    ni hade tillsammans.


Källa: Eva Rusz senaste bok ”Bullshit!: De tio dummaste myterna om varför en relation inte kan hålla”.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning