Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

räkor i stekpanna

Rätt kost och näring för sköldkörteln

Har du hört talas om AIP-kost?
Det är mat som både kan minska symptomen och öka livskvaliteten hos personer med sköldkörtelsjukdom.
Här är listan vad kosten innehåller.

En autoimmun kost, eller AIP från autoimmunt protokoll, är en variant av paleokost eller ”stenålderskost” och är fri från gluten, mejeriprodukter, socker och tillsatser.

En ny studie visar att AIP-kosten kan förbättra symptomen vid Hashimotos, vilket är en autoimmun sköldkörtelsjukdom. De deltagare som fullföljde kostprogrammet fick bland annat mindre symptom, högre livskvalitet, lägre inflammation och förbättrad maghälsa.

 

Men vad innehåller då kosten?

Här är en lista från boken "Kokbok för sköldkörteln".

GRÖNSAKER innehåller växtämnen som kan främja både maghälsa och immunhälsa. Polyfenoler, flavonoider och isotiocyanater kan bygga upp din maghälsa. C-vitamin och karotenoider är viktiga skydd vid förhöjd inflammation.

LÄS OCKSÅ: Kvinnohälsa: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

FRUKT OCH BÄR är förenligt med en immunvänlig kost. Samtidigt är näringsinnehållet lägre än i andra livsmedel i AIP-fruktfatkosten. Frukt begränsas till maximalt 3 frukter (maximalt 20 gram fruktos) om dagen.

ROTFRUKTER OCH GRÖNSAKER innehåller också fibrer som ger mat till tarmbakterierna men som också vissa är känsliga för. Anpassa mängden grönsaker och rotfrukter utifrån hur din mage reagerar. Behovet av kolhydrater varierar från person till person och det är viktigt att hitta rätt mängd för just dig.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

KRYDDOR finns i riklig mängd i AIP-kosten: exempelvis från blad (örter), rötter (ingefära) eller bark (kanel).

ANIMALISKA LIVSMEDEL som kött, fisk och fågel utgör en viktig del av kosten om vi inte ska få bristsjukdomar. Dessa brister kan fördjupa och intensifiera autoimmuna besvär. Från animalier får du viktigt stöd för din kropps antioxidantskydd, D-vitamin, A-vitamin, omega-3, zink, selen med mera.

KÖTT är värdefullt genom sitt innehåll av järn, zink och B12. Rött kött har fått oförtjänt dåligt rykte som inte ges stöd av den kliniska forskningen. Inälvsmaten är särskilt näringsrik.

 

LÄS OCKSÅ: Balansera sköldkörteln på fyra veckor

SKALDJUR OCH FISK är bland de mest näringsrika livsmedel som finns. De bär på särskilt mycket selen och zink. Ät gärna 300–500 gram fisk per vecka, eller 2–3 måltider fisk per vecka.

OlivoljaFETTER kan styra ditt immunförsvar. Fetter bör väljas främst från animalier och därmed också vara en naturlig del av maten du äter. Till stekning kan du använda talg, ister, kokosfett eller olivolja.


Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.