Redaktionen
träningsplaylists spotify kurera

Fräscha spotify-listor

Vänner! Kureras Spotify har fått tillskott av två fräscha spellistor.

Vår träningscoach Rebecka Berglund är en riktig rockbrud visar det sig. Hårdträning med hälsocoachen innehåller inte mindre än 4 timmar(!) rock med redigt tryck. Rebecka låter hälsa att listan börjar med uppvärmningslåtar, fortsätter med det tyngsta och avslutas med nedvarvningsmusik. Vill du träna ett helt pass till listan rekommenderas alltså att hoppa lite i listan… Det är ju kul att träna, men 4 timmar känns väl svettigt 😉

Sen har vår supermusikaliska bloggare Linda Lampenius har delat med sig av sina bästa feelgoodlåtar. Perfekt för lata sommardagar.

Enjoy! Glöm inte att fylla på ordentligt med vätska och salter om ni tränar i värmen <3
/Maja


Dreggel på redaktionen

majsan2Kokboksdykandet på den här redaktionen alltså! *dregglar* De läckra recepten vill aldrig ta slut. Listorna på recept jag måste testa blir längre och längre och längre, liksom inköpslistorna med dadlar och nötter.

Idag spanar jag in Ulrika Hoffers ”Smarta sötsaker”. Ulrika skrattade i telefonen och sa att ”Jo, det är hög dreggelfaktor på den”. Och så förklarade hon vad som är så smart med smarta sötsaker.  Håll utkik efter intervjun som  dyker upp här på Kurera inom kort!

Jag har heller inte glömt bort ”The bean challange”. Jag tappade dock farten lite i brist på inspirerande bönrecept att testa. Men nu ni! I morse hittade jag två (!) recept med min absoluta favoritböna! Nu ska det lagas både bönrätter och efterätter.

/Maja


Ekologiskt café på Öland

Har hittat ett nytt smultronställe som måste besökas om man är på Öland; Strandnära vid Sandbergen. Ett ekologiskt café/resturang som ligger söder om Färjestaden. De hade även en liten eko-shop med fina ekologiska teer, kryddor och annat skoj.

20140708-182233-66153335.jpg

20140708-182233-66153132.jpg

20140708-182232-66152910.jpg
Beställde en jättegod chiapudding med rårörda bär till kaffet. Underbart att kunna beställa något som både är gott och nyttigt när man är fikasugen!

Kan varmt rekommendera stället!
/Johanna


Jag vill se din svett!

image (3)

Hörni ni! Ni har väl inte missat att Kurera finns på Spotify?
Där finns grymma spellistor för både yoga, löpning och styrketräning.

Nu har jag knåpat ihop en sprillans ny träningsspellista: Svett!
Extra passande till sommarens första värmebölja tänker jag ^^

Sommar och semestertider är ju faktiskt den perfekta tiden för att träna. Du har tid. Och du har möjlighet att testa lite nya träningsformer. Varför inte testa lite vattenträning när du är på stranden?

Eller kör ett träningspass utomhus! När jag och min vän var ute och seglade förra sommaren körde vi improviserad utejympa på klipporna. Musik från en mobil var allt som behövdes. Det var lite vingligt, men den fantastiska utsikten kompenserade med råge för det hårda och skrovliga underlaget. Jag känner fortfarande lyckorus i kroppen när jag tänker på passet!

image (2)

Dra på Niellos Svett nu så kör vi!
/Maja


The Bean Challenge!

the bean challenge
Förra veckan fick jag en insikt.
 På en blixtvisit till landet blev jag bjuden på en fantastisk bönsallad med hallomi av min kära mor. Jag skyfflade i mig bönorna med god aptit – och undrade plötsligt  jag varför jag nästan aldrig lagar bönor hemma.

Jag gillar ju bönor. Det är dessutom billigt, miljövänligt, supernyttigt och ger bra energi utan att fucka upp blodsockret. Att jag inte äter kött borde definitivt göra att baljisarna kvalar in som måltidsdeltagare med jämna mellanrum. Men icke.

Jag insåg där att jag sällan äter bönor för att jag TROR att jag inte tycker om det. Jag köper hem bönförpackningar som sedan blir stående i skafferiet – i flera år om det vill sig illa. När jag öppnar skafferiet och får syn på en bönförpackning är min spontana tanke nämligen ”nej, usch!”. Jag tror det beror på att jag ätit dåligt tillredda bönor för många gånger i mitt liv. Mjöliga och menlösa bönor med smak av kylskåp eller skolbespisning. Baljväxter är ett misshandlat stackars livsmedelssläkte.

Därför startade jag bönutmaningen. Eller THE BEAN CHALLENGE! (uttalas med överdrivet mörk och manlig reklamspeaker-röst), som jag och en vän kom fram till att det borde heta. Det är viktigt med en kul inramning!

Utmaningen går ut på att återupptäcka hur gott det är med bönor. Den senaste veckan har jag därför försökt äta bönor/baljväxter minst en gång om dagen. Jag tänker att det är ett bra sätt att få in rutinen för ett stackars hunsat livsmedel. Bönorna behöver ju inte alltid utgöra huvuddelen av måltiden. Lite inlagda bönor är till exempel toppen som salladstillbehör.

Under THE BEAN CHALLENGE första skede har jag kommit fram till följande:
– Baljväxter behöver syra eller friska smaker för att leva upp. Vinäger, citrusfrukt och lök/vitlök är baljväxternas bästa kompisar.
– Baljväxter behöver lagas eller marineras för att bli goda. En bönsallad med vinägrette ska stå till sig några timmar eller gärna dygn.
– Att öppna en tetra kikärtor och käka dem direkt är och förblir inte gott.

Det sistnämnda konstaterade jag här om dagen när jag kom hem från mataffären och packade upp mina nyinköpta bönpaket.Jag hade redan ätit inlagda svara bönor till lunch, men tänkte entusiastiskt att jag ju kunde slänga in lite kikärtor till kvällsmat för att vara dubbelt så duktig (eh?). Det blev inte alls gott! Och det motverkade helt utmaninges syfte.

Utmaningens mål är inte att äta maximal mängd bönor, till priset av påminnelsen om hur äckligt baljväxter kan vara om de tillreds fel. Målet är att påminnas om fantastiskt gott det kan vara med lite tid, kökskärlek och matlagningskunskaper. Såna kunskaper tänkte jag därför tillägna mig framöver. Att lära mig laga fler goda maträtter med bönor är nästa steg i THE BEAN CHALLENGE.
Stay tuned! /Maja bönsalladEn lunchsallad som fick sällskap av svartabönor i vinägrett. Gott!