Redaktionen
Betakaroten, kan man ha det till barn som lider av soleksem?

Soleksem på barnen och betakaroten

Hej,
Jag har försökt googla en del på betakaroten och barn, hur de reagerar på det, om det är skadligt. Men jag har faktiskt inte hittat något alls.

Vi har varit på semester och de har varit väldigt känsliga för solen, mer än vanligt. Jag har smörjt dem med bra ekologisk solkrämer och använd aloe vera på eksemen osv allt som man bör göra. Men det har inte riktigt varit tillfredsställande i mitt tycke. Ungarna fick det nu direkt även här hemma i svenska solen och då har det inte varit någon direkt sol att prata om, nog värmen också.

Själv så äter jag betakaroten och jag gör det stor del av året. Huden svarar direkt på vårsolen och ger mig färg och skydd på nolltid. Så jag tänker varför använder inte jag den på mina ungar? Varför använder man inte det rent generellt till barn? Måste ju vara perfekt när man lämnar ungarna på dagis och de ska vara smörjda att också ha ett inre skydd i form av betakarotenet. Eller? Men jag kan inte hitta något om det när jag googlar. Samtidigt så ser jag inte något som skulle kunna vara skadligt heller för barnen?

Men jag tänkte att jag ska prova och jag har köpt betakaroten åt dem och de har fått den nu i en vecka. I förrgår så var vi på stranden och det var väldigt bra väder för att vara Stockholm.. det regnade iofs på förmiddagen men vi hade strålande sol på eftermiddagen.
Det som slog mig efteråt är att de fick mer pigment på den tiden och ingen av dem två fick något soleksem alls, huden såg väldigt bra och skyddad ut. Nu ska vi åka utomlands snart igen och det ska bli intressant att se hur det blir där. Då har de ätit betakarotenet i två veckor som man bör göra som vuxen om man har lätt för soleksem och bränna sig.

Hittills är jag väldigt positivt överraskad redan nu. Jag hoppas att det kommer mer forskning och studier om detta. För rent logiskt borde betakaroten för barn vara en självklarhet som är ute och leker om dagarna i solen.

Många av våra läsare här på kurera är väldigt duktiga själva och har långa erfarenheter. Skriv gärna och lämna en kommentar kring era tankar om detta. Om det är skadligt om jag ska avbryta eller om det är bra etc, alla tips och tankar emottages. Meckigt detta med UV-strålar, skydd, solfaktorer och framför allt med det bästa vi har – våra barn!

mvh
Daniel, bloggande från hängmattan.

Ps ni glömmer inte att gå in och nominera på Swedish Health Awards på era bästa favoriter. Årets största hälsohändelse i samband med Allt för hälsan (”hälsomässan”) i november och den får ni inte missa!

 

 

 


Enkelt att göra egen ingefärsshot

Frukostshots – en bra start på nya året! Så här gör du din egen ingefärashot

Nytt år, nya utmaningar! Jag blev lite inspirerad av att göra shot på ingefära. För en vecka sen så köpte jag en sådan shot på 7-Eleven på morgonen. Den var supergod så jag googlade lite på hur man gör sin egen. Det enklare än du tror! Så varje morgon nu så tar jag en shot. Bästa av allt är att den har lång hållbarhet på cirka en månad i kylen.

Jag använde ingefära, citron och honung. Dessutom valde jag att spica till det med chili! Oh la la 🙂

1. Riv ingefäran och hacka chilin. Låt den så på spisen i cirka 20 minuter och dra på lång värme i vattnet. Den får max vara 60 grader för att bevara det nyttiga.
2. Efter den stått på spisen så sila över den och låt stå och svalna. Häll i honungen vid fingerljummet (får inte vara för varmt då honungen tappar effekt, typ max 40 grader).
3. Pressa i citron och sila över en sista gång och därefter fyll på i en flaska eller liknande.

Nu gjorde jag för 2 liter till två flaskor. Men för 1 liter så behöver du:
200 gram ingefära*
1 chili
1/2 dl honung
2 citroner
1 liter vatten

Ingredienser till ingefärsshot, ingefära, citron, honung och chili

Ingredienser till ingefärsshot, ingefära, citron, honung och chili

Och då undrar du vad detta är nyttigt för? Ingefära har varit ett naturligt läkemedel hundratals år med sina terapeutiska kvalitéer. Ni som vet, skriv gärna en kommentar och inspirera andra. Annars så har du några användningsområden:
Kickstarta morgonen! Chili är bra för förbränningen. Ingefära mot förkylning, migrän, magsmältning, antiinflammatoriska egenskaper. Läste nånstans att i en studie i japan så brände man 43 kalorier extra där de fått ingefära som tillskott i frukosten. Och det finns massor av alternativ med ingefära på hälsokosten, bland annat förutom vikt så pastiller för åksjuka. Såg också tuggummi för tandkött och tänder.

Bra start på dagen – och håller koll på magen. Just saying.  😉

Kurera har tidigare publicerat ett recept på en energishot med ingefära om du vill ha mer inspiration. Och här kan du läsa om varför ingefära är så nyttigt.

//Daniel

[*EDIT: Jag skrev fel från början om mängden ingefära. Stod 100gr och det ska vara 200 som jag nu rättat till. På bilden ser ni för två liter och mängden för 400 gr ingefära. Ber om ursäkt för det felaktiga antalet 🙂 ]