Redaktionen

Raw snickershjärtan till kärestan – eller mellomyset!

Raw snickershjärtan till mellomyset!

Här är ett litet tips till alla hjärtans dag – eller som mello-mys-snacks. Inte minst till alla er som kör Kureras 21 dagar långa hälsoutmaning och letar efter något lite nyttigare. Det här receptet är helt tillsatsfritt, utan gluten, mejeriprodukter och raffinerat socker.

Till er som inte har någon käresta finns det andra nära och kära som säkert blir glada över att bli uppmärksammade/få en hjärtformad dessert. Inte minst har du själv säkert förtjänat lite uppskattning. Det har vi ofta en förmåga att glömma, eller hur? Att vi också är viktiga.

Här kommer receptet:

Botten
2,5 dl nötter (jag använde mandlar, valnötter och paranötter. Har även testat med cashews istället för paranötter, vilket också är gott)
2 dl urkärnade dadlar
2 dl riven kokos

Gör så här: Mixa nötter i matberedare i cirka 15 sekunder. Häll i dadlar och kokos och fortsätt mixa. Skopa över smeten i valfri form med bakplåtspapper på botten. Förvara i frysen.

Karamell-lager
2 dl dadlar (blötlägg dem gärna 20 min innan)
Cirka 1-2 teskedar ekologisk kokosolja (jag föredrar Holistics kallpressade)
1 tesked vaniljextrakt (eller vaniljpulver – jag använder äkta Bourbon vanilj)
0,5 dl hackade nötter (jag använde mandlar och naturella jordnötter – saltade går också bra men skippa då det extra saltet nedan)
Cirka 0,5 dl vatten
En nypa rosa Himalayan salt (utan tillsatser)

Gör så här: Mixa i matberedare, häll i vattnet sakta. Kör tills lent. Häll i nöthacket på slutet och blanda runt med sked. Häll smeten över bottnen och sätt tillbaka formen i frysen.

Chokladöverdrag
1-1,5 dl kokosolja (samma som ovan)
3-6 matskedar kakao (din smak avgör)
4 teskedar valfri sötning – till exampel honung eller Agavesirap (jag använder oftast Agave)
En nypa rosa Himilayian salt (eller två!)
3-4 matskedar vatten
Jordnötter – naturella eller saltade (som garnering)

Gör så här: Mixa i matberedare till lent. Häll sakta i vattnet. Bred över karamell-lagret och ”sprinkla” nötterna på toppen. Sätt tillbaka in i frysen en timme eller så – tills det hårdnat lite.

Servera med bär eller raw bananglass. I glassen på bilden till höger längst upp har jag i lingon och röda vinbär istället för citron och ingefära som i receptet. Men bananglass, sk ”nice cream” går att variera i oändlighet. Ha till exempel i kakao, havtorn, mango, jordgubbar, hallon eller blåbär. Och kom ihåg att även juice från rödbeta eller granatäpple kan vara roligt att använda i raw efterrätter eftersom det ger en väldigt fin färg.

Trevlig kväll!
/Isabelle


Glass med bara en ingrediens

Två bananglasskulor i vit skål
Idag är det fredag, vilket betyder att det alldeles snart är HELG! Jag älskar verkligen helgen alltså. Ofta känner jag att jag vill fira dess ankomst på något sätt. Idag ska jag göra det med hjälp av den här superenkla glassen. Det är en glass med bara en ingrediens: banan. Jag har velat prova den väldigt länge. Bara en ingrediens liksom? Halllå?! Såhär gör man:

Skala 2 mogna bananer. De får gärna vara fläckiga.
Skär dem i skivor.
Lägg skivorna på en tallrik och sätt in i frysen i 1-2 timmar.
Lägg i de frusna bananskivorna i en matberedare eller mixer.
Mixa tills du fått en krämig blandning.
Frys in i en lufttät förpackning tills hela glassen blivit fast. Klart!

Om man vill stila lite kan man lägga till någon eller några ingredienser och få en smaksatt glass. Kokos, jordgubbar eller mörk choklad är nog gott. Lägg i din smaksättning i slutet av glassmixningen. Själv tror jag att jag ska prova att smaksätta med salta jordnötter.

Rawfoodfamiljen har gjort en liknande glassvariant HÄR, kolla gärna in den också!

Trevlig helg!
/Lisa

Bild: thekitchn.com