Redaktionen

Vad äter du till frukost?

Frukostmat marknadsförs som hälsosam men är den verkligen det?
Aftonbladets test visar till exempel att många müslimärken är fullproppade med socker och dietisten Anna Ottosson konstaterar att müslin istället borde kallas godis.
Jag tror att väldigt många äter galet mycket socker – över lag – men kanske framför allt till frukost. Vid just frukosten upplevs nog sockret som mer dolt eftersom det ”maskerar” sig i form av ”traditionell” frukostmat – som till exempel O’boy och skogaholmslimpa.
Min poäng är: tänk på vad du stoppar i dig även på morgonen – och kom ihåg att frukosten enligt forskning är dagens viktigaste mål.

Frukostbord med kaffe juice pannkakor glass socker jordgubbar

Ser din frukost ut så här?

Så här ser min frukost ut:
Oftast fil med egenblandad müsli på gojibär, pumpakärnor, cashewnötter, sötmandel, paranötter, hasselnötter, valnötter, psylliumfrön, linfrön och solroskärnor. Ibland häller jag ner ett blåbärs- eller havtornspulver också och ibland äter jag torkade katrinplommon till. Ofta har jag även i någon uppskuren frukt, till exempel äpple, päron, apelsin,banan, kiwi, druvor etcetera.

Ekologiskt = mer prisvärt än icke ekologiskt
På helgen kan jag äta ett stekt ägg på en rostad fullkornsmacka, med skivad avocado och tomat över. Och på sista tiden har jag upptäckt Orkas proteingröt med blåbär som jag äter tillsammans med rårörda lingon eller kanel. Supergott. 🙂
Med risk för att låta präktig vill jag också poängtera att samtligt – i alla fall oftast – är ekologiskt. I min värld borde det inte finnas något annat.
Många beklagar sig över att ekologiskt är så dyrt. Visst kan man tänka så ibland. Men – man kan också tänka att det är de icke ekologiska produkter som är dyra med tanke på att man då köper sämre mat med sämre näringsvärde.

Nu undrar jag: Vad äter du till frukost?
Skiljer sig vardagarnas frukost från helgernas? Och är ekologiskt för dyrt? Skriv gärna nedan i kommentarsfältet.

/Isabelle