Redaktionens hälsomål för 2016

Nyårslöften kan man tycka vad man vill om - men faktum är att även de som säger sig inte ha några sådana trots allt ofta går runt med någon slags förhoppning om nystart inför det nya året. Så även vi på Kurera.
Här är redaktionens egna hälsomål för 2016.

Nyårslöften? Bah, säger många. Man ska inte lova saker man ändå inte håller och allt det där man lovar ska man väl ändå göra - hela året och jämt liksom?
Ja, det vore väl bra - men om vi nu ändå tycker att vi varit lite halvusla på något under det senaste året kan vi väl ändå få tänka att nu tar vi nya tag och gör något åt det?
Så tänkte i alla fall vi på Kurera.

► Läs också: Så håller du dina nyårslöften! Experterna råder

 

Redaktionens hälsomål för 2016

 

Malin Duvstedt, ansvarig utgivare och grafisk formgivare:
– Jag har tre hälsomål för nästa år. Det första är att äta mer vegetarisk mat och att variera den mer än jag har gjort hittills.
Det andra är att fortsätta träna styrketräning, tungt. Bli starkare. Men jag vill även lägga mer tid på konditionsträning. Året som gått har det tyvärr blivit jättedåligt med konditionsträning på grund av skador och tidsbrist. Som tredje löftet är att försöka ställa bilen och åka kommunalt istället. Det kommer ta betydligt längre tid och vara knöligare, och jag kommer inte vinna på det ekonomiskt heller. Men för miljön.

Läs också: Muskler ett skydd mot stress och depression

Isabelle G Hedander, webbredaktör:
– Jag ska försöka skratta mer, ta fler tupplurar, jobba mindre - och hångla mer! Jag ska öka antalet gymbesök plus oftare utnyttja motionscykeln vi har hemma, förslagsvis till den effektiva treminutersträning Kurera skriver om här (min 2,5-åring tror att den står där för att han ska kunna vira garn runt den... Gaaah!)
Jag vill även bli bättre på att äta frukost i veckorna plus försöka vara fortsatt minimal med rött kött, raffinerat socker, mejeri, vetemjöl och tillsatser. Sedan vill jag, säkert till skillnad mot många andra, börja dricka mer alkohol. Idag dricker jag nästan ingenting. Det är inget fysiskt hälsomål utan ett psykiskt. Det är ju mysigt att smutta på ett glas vin då och då. Har jag hört. 😉

Therese Hagberg, praktikant:
– Jag tänker se till att byta minst en kopp kaffe per dag mot en kopp grönt te. Hälsovinst = stor!

► Läs också: Te kan öka livslängden

 

Daniel Humble, affärsutvecklare och hi-jackare av redaktionsbloggen:
– Jag ska dricka mer vatten - och kontinuerligt, vilket jag nyss påbörjat. En flaska på skrivbordet och en i näven under dagarna... Så ser det ut just nu och målet blir att hålla i detta. Sedan vill jag även förbättra det här med sömnen, att komma i säng i tid. För övrigt är jag nöjd med den balans av vitaminer och näringstillskott (Holistics D-vitamin, Pikasol Omega-3, Solboost betakaroten och Better You L-glutamin för magen) som jag har/tar. Regelbunden träning sker redan, vilken i och för sig går att göra mer regelbunden. Men det är samtidigt inget som jag känner är ett problem. Dock har jag önskemål om att växla lite träning mot kampsport, som jag tidigare tränat, och kanske lägga på lite mer gymträning. Kanske locka en arbetskamrat till nåt lunchpass? 😉

► Läs också: Träna med rätt stavar – öka förbränningen med 77 procent

Johanna Gustafsson, redaktör:
– Jag har tre hälsolöften för 2016. Det första är att jag ska träna mer allsidigt. 2015 har fokus varit att få tillbaka styrka och funktion i mitt opererade ben, 2016 ska hela kroppen stärkas. Det andra är att jag ska äta mer vegetariskt och testa fler nya vego-recept. Det tredje är att jag ska spendera mer tid med vänner och familj som jag tycker så mycket om.

Läs också: Våga välja vegetariskt

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

 

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.