Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Redaktionens hälsomål för 2016

Nyårslöften kan man tycka vad man vill om - men faktum är att även de som säger sig inte ha några sådana trots allt ofta går runt med någon slags förhoppning om nystart inför det nya året. Så även vi på Kurera.
Här är redaktionens egna hälsomål för 2016.

Nyårslöften? Bah, säger många. Man ska inte lova saker man ändå inte håller och allt det där man lovar ska man väl ändå göra - hela året och jämt liksom?
Ja, det vore väl bra - men om vi nu ändå tycker att vi varit lite halvusla på något under det senaste året kan vi väl ändå få tänka att nu tar vi nya tag och gör något åt det?
Så tänkte i alla fall vi på Kurera.

► Läs också: Så håller du dina nyårslöften! Experterna råder

 

Redaktionens hälsomål för 2016

 

Malin Duvstedt, ansvarig utgivare och grafisk formgivare:
– Jag har tre hälsomål för nästa år. Det första är att äta mer vegetarisk mat och att variera den mer än jag har gjort hittills.
Det andra är att fortsätta träna styrketräning, tungt. Bli starkare. Men jag vill även lägga mer tid på konditionsträning. Året som gått har det tyvärr blivit jättedåligt med konditionsträning på grund av skador och tidsbrist. Som tredje löftet är att försöka ställa bilen och åka kommunalt istället. Det kommer ta betydligt längre tid och vara knöligare, och jag kommer inte vinna på det ekonomiskt heller. Men för miljön.

Läs också: Muskler ett skydd mot stress och depression

Isabelle G Hedander, webbredaktör:
– Jag ska försöka skratta mer, ta fler tupplurar, jobba mindre - och hångla mer! Jag ska öka antalet gymbesök plus oftare utnyttja motionscykeln vi har hemma, förslagsvis till den effektiva treminutersträning Kurera skriver om här (min 2,5-åring tror att den står där för att han ska kunna vira garn runt den... Gaaah!)
Jag vill även bli bättre på att äta frukost i veckorna plus försöka vara fortsatt minimal med rött kött, raffinerat socker, mejeri, vetemjöl och tillsatser. Sedan vill jag, säkert till skillnad mot många andra, börja dricka mer alkohol. Idag dricker jag nästan ingenting. Det är inget fysiskt hälsomål utan ett psykiskt. Det är ju mysigt att smutta på ett glas vin då och då. Har jag hört. 😉

Therese Hagberg, praktikant:
– Jag tänker se till att byta minst en kopp kaffe per dag mot en kopp grönt te. Hälsovinst = stor!

► Läs också: Te kan öka livslängden

 

Daniel Humble, affärsutvecklare och hi-jackare av redaktionsbloggen:
– Jag ska dricka mer vatten - och kontinuerligt, vilket jag nyss påbörjat. En flaska på skrivbordet och en i näven under dagarna... Så ser det ut just nu och målet blir att hålla i detta. Sedan vill jag även förbättra det här med sömnen, att komma i säng i tid. För övrigt är jag nöjd med den balans av vitaminer och näringstillskott (Holistics D-vitamin, Pikasol Omega-3, Solboost betakaroten och Better You L-glutamin för magen) som jag har/tar. Regelbunden träning sker redan, vilken i och för sig går att göra mer regelbunden. Men det är samtidigt inget som jag känner är ett problem. Dock har jag önskemål om att växla lite träning mot kampsport, som jag tidigare tränat, och kanske lägga på lite mer gymträning. Kanske locka en arbetskamrat till nåt lunchpass? 😉

► Läs också: Träna med rätt stavar – öka förbränningen med 77 procent

Johanna Gustafsson, redaktör:
– Jag har tre hälsolöften för 2016. Det första är att jag ska träna mer allsidigt. 2015 har fokus varit att få tillbaka styrka och funktion i mitt opererade ben, 2016 ska hela kroppen stärkas. Det andra är att jag ska äta mer vegetariskt och testa fler nya vego-recept. Det tredje är att jag ska spendera mer tid med vänner och familj som jag tycker så mycket om.

Läs också: Våga välja vegetariskt

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!