Redaktionens hälsomål för 2016

Nyårslöften kan man tycka vad man vill om - men faktum är att även de som säger sig inte ha några sådana trots allt ofta går runt med någon slags förhoppning om nystart inför det nya året. Så även vi på Kurera.
Här är redaktionens egna hälsomål för 2016.

Nyårslöften? Bah, säger många. Man ska inte lova saker man ändå inte håller och allt det där man lovar ska man väl ändå göra - hela året och jämt liksom?
Ja, det vore väl bra - men om vi nu ändå tycker att vi varit lite halvusla på något under det senaste året kan vi väl ändå få tänka att nu tar vi nya tag och gör något åt det?
Så tänkte i alla fall vi på Kurera.

► Läs också: Så håller du dina nyårslöften! Experterna råder

 

Redaktionens hälsomål för 2016

 

Malin Duvstedt, ansvarig utgivare och grafisk formgivare:
– Jag har tre hälsomål för nästa år. Det första är att äta mer vegetarisk mat och att variera den mer än jag har gjort hittills.
Det andra är att fortsätta träna styrketräning, tungt. Bli starkare. Men jag vill även lägga mer tid på konditionsträning. Året som gått har det tyvärr blivit jättedåligt med konditionsträning på grund av skador och tidsbrist. Som tredje löftet är att försöka ställa bilen och åka kommunalt istället. Det kommer ta betydligt längre tid och vara knöligare, och jag kommer inte vinna på det ekonomiskt heller. Men för miljön.

Läs också: Muskler ett skydd mot stress och depression

Isabelle G Hedander, webbredaktör:
– Jag ska försöka skratta mer, ta fler tupplurar, jobba mindre - och hångla mer! Jag ska öka antalet gymbesök plus oftare utnyttja motionscykeln vi har hemma, förslagsvis till den effektiva treminutersträning Kurera skriver om här (min 2,5-åring tror att den står där för att han ska kunna vira garn runt den... Gaaah!)
Jag vill även bli bättre på att äta frukost i veckorna plus försöka vara fortsatt minimal med rött kött, raffinerat socker, mejeri, vetemjöl och tillsatser. Sedan vill jag, säkert till skillnad mot många andra, börja dricka mer alkohol. Idag dricker jag nästan ingenting. Det är inget fysiskt hälsomål utan ett psykiskt. Det är ju mysigt att smutta på ett glas vin då och då. Har jag hört. 😉

Therese Hagberg, praktikant:
– Jag tänker se till att byta minst en kopp kaffe per dag mot en kopp grönt te. Hälsovinst = stor!

► Läs också: Te kan öka livslängden

 

Daniel Humble, affärsutvecklare och hi-jackare av redaktionsbloggen:
– Jag ska dricka mer vatten - och kontinuerligt, vilket jag nyss påbörjat. En flaska på skrivbordet och en i näven under dagarna... Så ser det ut just nu och målet blir att hålla i detta. Sedan vill jag även förbättra det här med sömnen, att komma i säng i tid. För övrigt är jag nöjd med den balans av vitaminer och näringstillskott (Holistics D-vitamin, Pikasol Omega-3, Solboost betakaroten och Better You L-glutamin för magen) som jag har/tar. Regelbunden träning sker redan, vilken i och för sig går att göra mer regelbunden. Men det är samtidigt inget som jag känner är ett problem. Dock har jag önskemål om att växla lite träning mot kampsport, som jag tidigare tränat, och kanske lägga på lite mer gymträning. Kanske locka en arbetskamrat till nåt lunchpass? 😉

► Läs också: Träna med rätt stavar – öka förbränningen med 77 procent

Johanna Gustafsson, redaktör:
– Jag har tre hälsolöften för 2016. Det första är att jag ska träna mer allsidigt. 2015 har fokus varit att få tillbaka styrka och funktion i mitt opererade ben, 2016 ska hela kroppen stärkas. Det andra är att jag ska äta mer vegetariskt och testa fler nya vego-recept. Det tredje är att jag ska spendera mer tid med vänner och familj som jag tycker så mycket om.

Läs också: Våga välja vegetariskt

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.