Redaktionens hälsomål för 2016 | Kurera.se

Redaktionens hälsomål för 2016

Nyårslöften kan man tycka vad man vill om - men faktum är att även de som säger sig inte ha några sådana trots allt ofta går runt med någon slags förhoppning om nystart inför det nya året. Så även vi på Kurera.
Här är redaktionens egna hälsomål för 2016.

Nyårslöften? Bah, säger många. Man ska inte lova saker man ändå inte håller och allt det där man lovar ska man väl ändå göra - hela året och jämt liksom?
Ja, det vore väl bra - men om vi nu ändå tycker att vi varit lite halvusla på något under det senaste året kan vi väl ändå få tänka att nu tar vi nya tag och gör något åt det?
Så tänkte i alla fall vi på Kurera.

► Läs också: Så håller du dina nyårslöften! Experterna råder

 

Redaktionens hälsomål för 2016

 

Malin Duvstedt, ansvarig utgivare och grafisk formgivare:
– Jag har tre hälsomål för nästa år. Det första är att äta mer vegetarisk mat och att variera den mer än jag har gjort hittills.
Det andra är att fortsätta träna styrketräning, tungt. Bli starkare. Men jag vill även lägga mer tid på konditionsträning. Året som gått har det tyvärr blivit jättedåligt med konditionsträning på grund av skador och tidsbrist. Som tredje löftet är att försöka ställa bilen och åka kommunalt istället. Det kommer ta betydligt längre tid och vara knöligare, och jag kommer inte vinna på det ekonomiskt heller. Men för miljön.

Läs också: Muskler ett skydd mot stress och depression

Isabelle G Hedander, webbredaktör:
– Jag ska försöka skratta mer, ta fler tupplurar, jobba mindre - och hångla mer! Jag ska öka antalet gymbesök plus oftare utnyttja motionscykeln vi har hemma, förslagsvis till den effektiva treminutersträning Kurera skriver om här (min 2,5-åring tror att den står där för att han ska kunna vira garn runt den... Gaaah!)
Jag vill även bli bättre på att äta frukost i veckorna plus försöka vara fortsatt minimal med rött kött, raffinerat socker, mejeri, vetemjöl och tillsatser. Sedan vill jag, säkert till skillnad mot många andra, börja dricka mer alkohol. Idag dricker jag nästan ingenting. Det är inget fysiskt hälsomål utan ett psykiskt. Det är ju mysigt att smutta på ett glas vin då och då. Har jag hört. 😉

Therese Hagberg, praktikant:
– Jag tänker se till att byta minst en kopp kaffe per dag mot en kopp grönt te. Hälsovinst = stor!

► Läs också: Te kan öka livslängden

 

Daniel Humble, affärsutvecklare och hi-jackare av redaktionsbloggen:
– Jag ska dricka mer vatten - och kontinuerligt, vilket jag nyss påbörjat. En flaska på skrivbordet och en i näven under dagarna... Så ser det ut just nu och målet blir att hålla i detta. Sedan vill jag även förbättra det här med sömnen, att komma i säng i tid. För övrigt är jag nöjd med den balans av vitaminer och näringstillskott (Holistics D-vitamin, Pikasol Omega-3, Solboost betakaroten och Better You L-glutamin för magen) som jag har/tar. Regelbunden träning sker redan, vilken i och för sig går att göra mer regelbunden. Men det är samtidigt inget som jag känner är ett problem. Dock har jag önskemål om att växla lite träning mot kampsport, som jag tidigare tränat, och kanske lägga på lite mer gymträning. Kanske locka en arbetskamrat till nåt lunchpass? 😉

► Läs också: Träna med rätt stavar – öka förbränningen med 77 procent

Johanna Gustafsson, redaktör:
– Jag har tre hälsolöften för 2016. Det första är att jag ska träna mer allsidigt. 2015 har fokus varit att få tillbaka styrka och funktion i mitt opererade ben, 2016 ska hela kroppen stärkas. Det andra är att jag ska äta mer vegetariskt och testa fler nya vego-recept. Det tredje är att jag ska spendera mer tid med vänner och familj som jag tycker så mycket om.

Läs också: Våga välja vegetariskt

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

 

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

 

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.