väg och siffrorna 2017

Redaktionens hälsomål för 2017

Fakta

Tips!
Brukar du misslyckas med dina nyårslöften? Du är inte ensam. Studier visar att knappt tio procent lyckas hålla sina löften mer än några veckor, enligt Expressen.
Kurera tänker att det kan ha att göra med att vi lovar oss för själva för tråkiga saker. Lova dig själv något roligare i år - och se om det går bättre att hålla ditt löfte.

Nyårslöften kan man tycka vad man vill om – men faktum är att även de som säger sig inte ha några sådana trots allt ofta går runt med någon slags förhoppning om nystart inför det nya året. Så även vi på Kurera.
Här är redaktionens tankar om vad vi vill att 2017 ska medföra.

Nyårslöften? Bah, säger många. Man ska inte lova saker man ändå inte håller och allt det där man lovar ska man väl ändå göra – hela året och jämt liksom?
Ja, det vore väl bra – men om vi nu ändå tycker att vi varit lite halvusla på något under det senaste året kan vi väl ändå få tänka att nu tar vi nya tag och gör något åt det?
Så tänkte i alla fall vi på Kurera. Här är våra tankar om hur vi kan förbättra oss, fysiskt som psykiskt, under 2017.

► Läs också: Så håller du dina nyårslöften! Experterna råder

 

Redaktionens tankar om 2017

 

Therese Hagberg, reporter:
– Jag ska göra en sak varje dag som gör mig glad. Små och stora saker. Till exempel ta mig tiden att måla naglarna, ta en promenad, läsa en tidning pärm till pärm eller stanna upp och känna tacksamhet över vad jag har.

Malin Holm, redaktör och grafisk formgivare:
– Jag ska börja träna med en PT för att få utveckling i min träning som har stagnerat. Och jag ska börja med affirmation och visualisering varje dag för att stärka min självkänsla.

Daniel Humble, affärsutvecklare:
– Jag ska bli lite mer spirituell… Haha. 😉 Skämt åsido – men ändå med visst mått av allvar. Jag skulle vilja köra lite mer yoga, som jag tror är bra för både kropp och själ. Jag har kört några gånger med hjälp av Youtube med barnen. Vi har kollat barnyoga och även kört något pass på gymmet men skulle vilja öka frekvensen. I samma andemening (HA! Ande… mina nya spirituella flumhumor) tänkte jag ladda ner någon mindfullness-app och ha som mål att göra någon ”fem-minutare” ett par gånger i veckan mitt på dagen. Jag tycker vi även skulle försöka att väva in mer sådant på jobbet… Förra årets mål? Ja, det står en vattenflaska på skrivbordet just nu. 🙂

► Läs också: Guide till mindfulness – så kommer du igång!

Isabelle G Hedander, webbredaktör:
– Jag vill bli bättre på att säga hej till busschaufförer – och även romer, som ju faktiskt borde vara det minsta man kan göra. Och inte bara när jag har min son med mig för att föregå med gott exempel utan alltid. Varför gör jag inte redan detta mer? Jag skäms! Jag ska också försöka bli bättre på att både tänka och uttrycka mig positivt, bli mer av en sådan där glädjespridare jag brukade vara – innan livet hann ikapp en liksom. Och gärna tokgarva minst en gång i månaden och småfnittra en gång i veckan. Minst. Ett år i humorns och glädjens tecken siktar jag alltså på. Och som vanligt i vardagsempatins och rättvisepatosens – men det är sedan gammalt. Och röra på mig minst 30 minuter varje dag.

Johanna Gustafsson, redaktör:
– Mitt löfte till mig själv förra året var att träna mer allsidigt, äta mer vegetariskt och att spendera mer tid med min familj och mina vänner och det tycker jag att jag har gjort. Och det är även någonting jag vill lova mig själv att fortsätta med 2017. Jag vill även bli bättre på att göra roliga saker i veckorna, dricka mer vatten, gröna drinkar och att ta mitt MSM-pulver som jag tycker är så himla bra men så himla äckligt – alternativt byta till tablettform.

► Läs också: Redaktionens hälsomål för 2016

Så där ja. Nytt år, nya möjligheter. Kureraredaktionen hälsar alla sina läsare ett gott nytt år och säger ”Välkommen 2017!” Det ska bli så spännande att se vad du bär med dig.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Tips!
Brukar du misslyckas med dina nyårslöften? Du är inte ensam. Studier visar att knappt tio procent lyckas hålla sina löften mer än några veckor, enligt Expressen.
Kurera tänker att det kan ha att göra med att vi lovar oss för själva för tråkiga saker. Lova dig själv något roligare i år - och se om det går bättre att hålla ditt löfte.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.