Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Rekommenderat dagligt intag av musik framtaget

Att lyssna på musik minst 78 minuter om dagen bidrar till att upprätthålla en hälsosam livsstil, enligt en ny studie. En balanserad fördelning mellan Rammstein, Mozart och Abba hjälper oss att handskas med våra känslor och olika situationer och gör att vi mår bättre.

Studien som är beställd av musikströmningstjänsten Deezer har undersökt lyssningsvanorna hos 7 500 personer, samt hur musiken påverkade deras fysiska och mentala välbefinnande. Utifrån det har man sedan tagit fram ett rekommenderat dagligt intag, i likhet med det för näringsämnen som vitaminer och mineraler eller hur mycket frukt och grönt vi behöver äta dagligen för att vara vid god hälsa.

Olika musik för olika känslor
Enligt uträkningarna behöver vi lyssna på minst 78 minuter musik dagligen för att må bra. Musiken bör spegla olika känsloyttringar och sinnesstämningar och vi bör därför fördela lyssnandet på upplyftande, avslappnande, sorglig och motiverande musik samt musik som hjälper oss med ”anger management” alltså musik som hjälper till att få utlopp för vrede.

 

LÄS OCKSÅ: Professorn: “Musik kan ha en läkande effekt”

Enligt studien bör vi dela upp vårt dagliga lyssnande på följande sätt
• 14 minuter eller 18 procent av det rekomemnderade dagliga intaget av musik bör utgöras av upplyftande musik efter egen smak för att du ska känna dig lycklig.
• 16 minuter eller 20,5 procent av lugnande musik för att känna dig avslappnad.
• Ytterligare 16 minuter bör läggas på musik som hjälper till att hantera sorgsenhet eller motsvarande 20,5 procent av RDA för musik.
• 15 minuter eller 19 procent av det rekommenderade dagliga intaget bör bestå av motiverande musik för att underlätta koncentrationen.
• Och slutligen bör 17 minuter eller 22 procent av den dagliga dosen bestå av musik som hjälper till att hantera ilska.

LÄS OCKSÅ: Skippa träningen – gå på konsert istället

Glad musik gör dig mindre rädd
Enligt studien tar det i genomsnitt elva minuter att känna av fördelarna med musiken men bara fem minuter att känna sig lyckligare. ”Vissa egenskaper hos musik påverkar sinnet och kroppen. Att sätta av tid varje dag till att lyssna på musik som utlöser olika känslor kan ha en enormt gynnsam inverkan på vårt välbefinnande” säger Lyz Cooper från British Academy of Sound Therapy enligt en artikel i musikmagasinet Kerrang och fortsätter:
”Att lyssna på glada låtar ökar blodflödet till områden i hjärnan förknippade med belöning och minskar flödet till amygdala, den del av hjärnan som är kopplad till rädsla."

LÄS OCKSÅ: Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Rekommenderade låtval
Även om vi ska följa vår egen musiksmak för optimalt resultat anses några av de bästa låtarna för att känna sig lycklig vara ”Happy” av Pharrell Williams, ”Sing” av Ed Sheeran och Abbas  ”Dancing Queen”. Medan rekommendationerna för ”anger management”-musik toppas av låten ”Highway to hell” av AC/DC  men även musik av Metallica och den tyska hårdrocksgruppen Rammstein samt – kanske lite överraskande – Mozart.

Redaktionen

Källa: Kerrang


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!