Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

renee voltaire

Renée peppar till förändring

Fakta

Namn: Renée Voltaire
Yrke: Företagare inom hälsosamma livsmedel och matinnovatör
Bor: Stockholm.
Intressen: Jag gillar ju mat så det får blir det.
Böcker av Renée: "The baking revolution", "Juice power and detox", "Peace love and food"
Hemsida och webbshop finns här.

Renée Voltaire värjer sig lite mot epitetet hälsoprofil, ändå är det precis det hon kommit att bli i mångas ögon. Med sitt eget namn som varumärke syns hon i matvarubutiker landet över med ett numera brett ekologiskt sortiment av hälsosamma produkter, i Stockholm driver hon dessutom den egna butiken Pepstop på Riddargatan på Östermalm. I Kureras artikelserie Hälsoprofilerna berättar har turen kommit till Renée att berätta om sitt förhållande till kost och hälsa.

Renée hittade tidigt böcker av Anne Wigmore – föregångare inom raw food och levande föda – och tilltalades av det sättet att laga mat, kanske mer än smaken. Så småningom hamnade hon i Arizona på hälsocentret Tree of Life och började förstå vad som hände kroppen när man levde så. Sedan dess äter hon mer eller mindre helt veganskt.
– Jag lagar alltid veganmat till mig själv och om jag går på restaurang kan jag äta skaldjur. Men ibland kan jag spåra ur helt om det till exempel är väldigt stressigt eller om jag är på resa, då brukar jag köra en fasta i några dagar för att återställa mig.

Kunskap för livet
Kunskapen hon fick med sig från hälsocentret i Arizona har hon haft med sig sedan dess och använder sig av i vardagen så väl som i sin verksamhet på ett eller annat sätt.
– De produkter jag tar fram är sådant jag vill ha, jag utgår hela tiden från vad jag själv behöver säger Renée och skrattar, det går att tänka så också.
En frukost kan se ut lite hur som helst, lite beroende på hur sent Renee ätit kvällen innan kan det bli alltifrån en kopp matcha te – något Renée älskar – och några valnötter till en god juice eller en bit glutenfritt bröd. Lunchen däremot tummar hon inte på. Det lagas alltid helgrön lunch på jobbet och alla äter tillsammans något Renée tycker är viktigt. Sedan kan det bli något mellanmål innan hon kommer hem och det är dags för middag, som familjen brukar äta tillsammans. Renée tycker om att laga mat när hon kommer hem och det blir alltid 100 procent grönt.

 

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Jag har alltid linser och färdigkokta kikärtor – sånt som går snabbt att laga – tamari och buljonger. Miso är en bra bas. Ifall man kommer hem sent kan man alltid schoppa lite sallad och ha i en skål misosoppa.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Kål. All slags kål, jag pendlar mellan grönkål, svartkål savojkål – ja allt som har med kål att göra. Jag älskar kål, även syrad.

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Jag hoppas dels att människor upptäcker lite nya grejer genom mina produkter, men en sak som jag tycker alla borde prova är att göra sin egen mandelmjölk. Att inte dricka mejeriprodukter har ju äntligen slagit igenom och när jag har kurser brukar deltagarna bli överraskade av hur extremt mycket godare det blir när man gör det själv. Det går även med hasselnötter, solrosfrön eller hampa – det spelar egentligen ingen roll.
Och mindre?
– Jag tror inte på pekpinnar och gillar inte att säga till människor att du får inte äta si eller så. Jag vill hellre peppa – då brukar det andra falla bort.

LÄS OCKSÅ: Bertil Wosk: ”Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

Har du några hemliga laster?
– Jag är ju road av mat, så det är inte så att jag håller på och späker mig. Jag vet inte om det är någon last men jag äter någon godispåse ibland och ibland slinker det ned ett glas vin medger Renee som säger att hon lätt skulle kunna äta något sött varje dag, då gärna glass. Ibland får hon hålla igen.

 

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Det roligaste är att det inte finns några förbud, i alla fall inte hos mig, det beror på vem man lyssnar på men man kan i princip utveckla sin egen slags kostcirkel. Det går mer och mer åt att maten blir anpassad efter individen, det tycker jag är roligt.

Hur tar du hand om din hud?
– När jag var i Arizona sade de att man helst inte skulle sminka sig och bara använda naturliga krämer. På den tiden hade jag inte en susning vad jag smorde in mig med men sedan dess har jag velat ta fram egna produkter och nu gjorde jag slag i saken säger Renée som nyligen lanserade en egen hudvårdsserie med helt naturliga och ekologiska ingredienser. Huden är ju vårt största organ och det faller sig naturligt att det vi smörjer in oss med ska vara lika bra som det vi äter, säger hon.
Utöver hudvården tycker Renée att det syns direkt om hon inte sovit ordentligt, samma med träningen. Hon förespråkar gärna promenader för att få igång cirkulation och syresättning och att unna sig en massage då och då.
– Det är viktigt att ta hand om sig och det gör jag.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag har under många år gillat att yoga men jag har tappat det lite, nu behöver jag något med lite mer fart som får mig att släppa mitt jobb. Jag tränar mycket cardio med puls och energi, man är helt knäckt efteråt och har inte haft en chans att tänka på jobb skrattar Renée.

 

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Jag tar probiotika varje dag, det fick jag med mig från Arizona. Annars gör jag lite på och av. Just nu äter jag magnesium, B12 tar jag med jämna mellanrum, särskilt om jag inte ätit fisk eller skaldjur. Jag testar gärna roliga grejer och dricker vinäger på morgonen. Jag tror annars inte man ska äta samma sak hela tiden.

Gillar naturens superfoods
Även om Renée har gott om så kallade superfoods i sitt sortiment anser hon inte att de behöver komma från andra sidan jorden, de finns ute i vår natur förklarar hon.
– Jag tar hand om mina maskrosor och mina nässlor i trädgården medan min man försöker ta bort dem. Det är som en fars hemma hos oss, berättar Renée och skrattar. Jag gör ibland mina egna tinkturer och testar gärna nya saker.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Mitt främsta hälsotips är att laga sin egen mat, det är något vi går ifrån mer och mer vilket är synd för det du gör själv är ju alltid det bästa. Du vet vad du lägger i och du vet att det är bra. Bara det här att bjuda på middag och laga maten från grunden. Till det kommer förstås bra råvaror, fördelen jag har är att jag hittar mina råvaror själv.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Renée Voltaire
Yrke: Företagare inom hälsosamma livsmedel och matinnovatör
Bor: Stockholm.
Intressen: Jag gillar ju mat så det får blir det.
Böcker av Renée: "The baking revolution", "Juice power and detox", "Peace love and food"
Hemsida och webbshop finns här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.