renee voltaire

Renée peppar till förändring

Fakta

Namn: Renée Voltaire
Yrke: Företagare inom hälsosamma livsmedel och matinnovatör
Bor: Stockholm.
Intressen: Jag gillar ju mat så det får blir det.
Böcker av Renée: "The baking revolution", "Juice power and detox", "Peace love and food"
Hemsida och webbshop finns här.

Renée Voltaire värjer sig lite mot epitetet hälsoprofil, ändå är det precis det hon kommit att bli i mångas ögon. Med sitt eget namn som varumärke syns hon i matvarubutiker landet över med ett numera brett ekologiskt sortiment av hälsosamma produkter, i Stockholm driver hon dessutom den egna butiken Pepstop på Riddargatan på Östermalm. I Kureras artikelserie Hälsoprofilerna berättar har turen kommit till Renée att berätta om sitt förhållande till kost och hälsa.

Renée hittade tidigt böcker av Anne Wigmore – föregångare inom raw food och levande föda – och tilltalades av det sättet att laga mat, kanske mer än smaken. Så småningom hamnade hon i Arizona på hälsocentret Tree of Life och började förstå vad som hände kroppen när man levde så. Sedan dess äter hon mer eller mindre helt veganskt.
– Jag lagar alltid veganmat till mig själv och om jag går på restaurang kan jag äta skaldjur. Men ibland kan jag spåra ur helt om det till exempel är väldigt stressigt eller om jag är på resa, då brukar jag köra en fasta i några dagar för att återställa mig.

Kunskap för livet
Kunskapen hon fick med sig från hälsocentret i Arizona har hon haft med sig sedan dess och använder sig av i vardagen så väl som i sin verksamhet på ett eller annat sätt.
– De produkter jag tar fram är sådant jag vill ha, jag utgår hela tiden från vad jag själv behöver säger Renée och skrattar, det går att tänka så också.
En frukost kan se ut lite hur som helst, lite beroende på hur sent Renee ätit kvällen innan kan det bli alltifrån en kopp matcha te – något Renée älskar – och några valnötter till en god juice eller en bit glutenfritt bröd. Lunchen däremot tummar hon inte på. Det lagas alltid helgrön lunch på jobbet och alla äter tillsammans något Renée tycker är viktigt. Sedan kan det bli något mellanmål innan hon kommer hem och det är dags för middag, som familjen brukar äta tillsammans. Renée tycker om att laga mat när hon kommer hem och det blir alltid 100 procent grönt.

 

LÄS OCKSÅ: Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Jag har alltid linser och färdigkokta kikärtor – sånt som går snabbt att laga – tamari och buljonger. Miso är en bra bas. Ifall man kommer hem sent kan man alltid schoppa lite sallad och ha i en skål misosoppa.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Kål. All slags kål, jag pendlar mellan grönkål, svartkål savojkål – ja allt som har med kål att göra. Jag älskar kål, även syrad.

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Jag hoppas dels att människor upptäcker lite nya grejer genom mina produkter, men en sak som jag tycker alla borde prova är att göra sin egen mandelmjölk. Att inte dricka mejeriprodukter har ju äntligen slagit igenom och när jag har kurser brukar deltagarna bli överraskade av hur extremt mycket godare det blir när man gör det själv. Det går även med hasselnötter, solrosfrön eller hampa – det spelar egentligen ingen roll.
Och mindre?
– Jag tror inte på pekpinnar och gillar inte att säga till människor att du får inte äta si eller så. Jag vill hellre peppa – då brukar det andra falla bort.

LÄS OCKSÅ: Bertil Wosk: ”Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

Har du några hemliga laster?
– Jag är ju road av mat, så det är inte så att jag håller på och späker mig. Jag vet inte om det är någon last men jag äter någon godispåse ibland och ibland slinker det ned ett glas vin medger Renee som säger att hon lätt skulle kunna äta något sött varje dag, då gärna glass. Ibland får hon hålla igen.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Det roligaste är att det inte finns några förbud, i alla fall inte hos mig, det beror på vem man lyssnar på men man kan i princip utveckla sin egen slags kostcirkel. Det går mer och mer åt att maten blir anpassad efter individen, det tycker jag är roligt.

Hur tar du hand om din hud?
– När jag var i Arizona sade de att man helst inte skulle sminka sig och bara använda naturliga krämer. På den tiden hade jag inte en susning vad jag smorde in mig med men sedan dess har jag velat ta fram egna produkter och nu gjorde jag slag i saken säger Renée som nyligen lanserade en egen hudvårdsserie med helt naturliga och ekologiska ingredienser. Huden är ju vårt största organ och det faller sig naturligt att det vi smörjer in oss med ska vara lika bra som det vi äter, säger hon.
Utöver hudvården tycker Renée att det syns direkt om hon inte sovit ordentligt, samma med träningen. Hon förespråkar gärna promenader för att få igång cirkulation och syresättning och att unna sig en massage då och då.
– Det är viktigt att ta hand om sig och det gör jag.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag har under många år gillat att yoga men jag har tappat det lite, nu behöver jag något med lite mer fart som får mig att släppa mitt jobb. Jag tränar mycket cardio med puls och energi, man är helt knäckt efteråt och har inte haft en chans att tänka på jobb skrattar Renée.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Jag tar probiotika varje dag, det fick jag med mig från Arizona. Annars gör jag lite på och av. Just nu äter jag magnesium, B12 tar jag med jämna mellanrum, särskilt om jag inte ätit fisk eller skaldjur. Jag testar gärna roliga grejer och dricker vinäger på morgonen. Jag tror annars inte man ska äta samma sak hela tiden.

Gillar naturens superfoods
Även om Renée har gott om så kallade superfoods i sitt sortiment anser hon inte att de behöver komma från andra sidan jorden, de finns ute i vår natur förklarar hon.
– Jag tar hand om mina maskrosor och mina nässlor i trädgården medan min man försöker ta bort dem. Det är som en fars hemma hos oss, berättar Renée och skrattar. Jag gör ibland mina egna tinkturer och testar gärna nya saker.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Mitt främsta hälsotips är att laga sin egen mat, det är något vi går ifrån mer och mer vilket är synd för det du gör själv är ju alltid det bästa. Du vet vad du lägger i och du vet att det är bra. Bara det här att bjuda på middag och laga maten från grunden. Till det kommer förstås bra råvaror, fördelen jag har är att jag hittar mina råvaror själv.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Renée Voltaire
Yrke: Företagare inom hälsosamma livsmedel och matinnovatör
Bor: Stockholm.
Intressen: Jag gillar ju mat så det får blir det.
Böcker av Renée: "The baking revolution", "Juice power and detox", "Peace love and food"
Hemsida och webbshop finns här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.