Rent mjöl i påsen? Här är guiden till olika sorters mjöl

Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Traditionellt har mjöl gjorts av vete. Det innehåller gluten som gör att det passar utmärkt till bakning. Det innehåller också snabba kolhydrater som fler och fler väljer att avstå då det kan bidra till bland annat ett förhöjt blodsocker.
Som tur är trängs många olika sorters mjöl, med olika egenskaper och ändamål, på butikshyllorna. Här är nio av dem, varav sju glutenfria.

1. Teffmjöl
Teff (glutenfritt) är ett näringsrik växt som hör till familjen gräs. Fröna mals till mjöl med högt näringvärde, det innehåller bland annat järn och kalcium. Odlas i Etiopien och används där till ett bröd som kallas ingera.
Används till: Bakning.
Kolhydrater: 62.7g/100g
Protein: 11.8g/100g
Fiber: 7.6g/100g

► Läs också: Naturligt glutenfria alternativ till vete, korn och råg

 

2. Vetemjöl
Vetemjöl (gluten) är finmalet och siktat mjöl av vete. Har en hög glutenhalt och är därför mycket användbar vid bland annat brödbak.
Används till: Vetemjöl har ett brett användningsområde. Bröd, kakor, pajer, pannkakor och redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 75g/100g
Protein: 10g/100g
Fiber: 3g/100g

► Läs också: Kurera guide till socker och sötningsmedel

3. Bovetemjöl
Bovete (glutenfritt) görs av skalat bovete som trots sitt namn är en ört. Innehåller bland annat koppar, mangan och tiamin.
Används till: Pannkakor, bullar, matpajer, brödbak och kakor. Franska galetter och ryska blinier är två klassiker som görs på bovete.
Kolhydrater: 66g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 3g/100g

► Hitta Kureras glutenfria recept här

4. Kikärtsmjöl
Kikärtsmjöl (glutenfritt) är gjort av hela kikärtor som malts ner till ett finkornigt mjöl. Mjölet är vanligt i det indiska köket. Det kan ersätta vanligt vetemjöl i bakning och matlagning. Mjölet är rikt på fibrer och protein.
Används till: Falafel, tunnbröd, pannkakor, plättar, bröd, bakverk, sötsaker och som bindemedel i grönsaksbiffar.
Kolhydrater: 41g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 21g/100g
Tips! Du kan enkelt göra ditt eget kikärtsmjöl genom att rosta kikärtorna och sedan köra dem i exempelvis en hushållsmaskin för att mala till ett mjöl.

► Läs också: Lilla guiden till enzymer

5. Quinoamjöl
Quinoamjöl (glutenfritt) är hel quinoa som ångats och malts till mjöl. Quinoa är en ört som härstammar från Sydamerika och finns i olika färger och storlekar. Det innehåller fettsyror, vitaminer och mineraler.
Används till: Gröt, välling, pannkakor, plättar och bakning.
Kolhydrater: 63g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 7g/100g

6. Kokosmjöl
Kokosmjöl (glutenfritt) görs på det som blir kvar efter att man pressar färska kokosnötter på olja. På så vis bevaras naturliga näringsämnen. Kokosmjöl är rikt på fiber och har en tydlig smak av kokos.
Används till: I matlagning för smak, i smoothies och i våfflor. Kan till viss del ersätta vetemjöl vid bakning. Kokosmjöl suger åt sig mer vätska än vanligt mjöl så mängd behöver justeras.
Kolhydrater: 17,8g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 40g/100g

► Läs också: Liten guide till hormonstörande ämnen

7. Mandelmjöl
Mandelmjöl (glutenfritt) är blancherade och malda sötmandlar med nötig smak. Bra alternativ för de som vill baka desserter och bakverk med mindre kolhydrater.
Används till: Smoothies, pajer, muffins och plättar.
Kolhydrater: 6,9g/100g
Protein: 21,9g/100g
Fiber: 10,4g/100g
Tips! Du kan göra ditt eget mandelmjöl av blancherade mandlar, eller av mandlar som fortfarande har skalet på.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Amaranthmjöl
Amaranthmjöl (glutenfritt) är gjort på frön från en blomma som är släkt med mangold, rödbeta och spenat. Rikt på protein och med en mild och nötig smak.
Används till: Matlagning, bakning av bröd, kakor, muffins, pajer, och till redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 56,8g/100g
Protein: 14,6g/100g
Fiber: 15,5g/100g

► Läs också: Guide del 1 – Så äter du dig friskare med supermat

9. Dinkelmjöl
Dinkelmjöl (gluten) är siktat mjöl av dinkel. Kallas också spelt och anses vara vårt urvete som har behållit sin karaktär genom tiderna. Finns som fullkorn eller finmalet. Kornet är skyddat av ett kraftigt skal och är rikt på B-vitaminer och mineralämnen. Det går bra att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl, mängden kan behöva justeras något. Dinkel kräver i regel mer vätska än vetemjöl.
Används till: Paj, pannkakor, våfflor, bullar, bröd och kakor.
Kolhydrater: 69g/100g
Protein: 12g/100g
Fiber: 2,5g/100g

► Läs också: Tillverka mjöl av gamla bananer

Av Anja Lenner


Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.

test_serum

Kureras skönhetspanel testar: Serum

Hud

Serum är dyrbara droppar som kan göra små underverk för huden. Kureras hudvårdspanel har låtit känslan i huden tala när den testat sig igenom sex ganska olika serum – och i hård konkurrens hittat en favorit.

Ny metod underlättar upptäckten av KOL

Forskning

En ny studie har resulterat i en förbättrad diagnosmetod för kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Förhoppningen är att metoden, som har både praktiska och ekonomiska fördelar jämfört med spirometri, snabbt ska komma ut på marknaden.

Knapriga mandelvåfflor till vardag och fest

Recept

Våfflor kan ätas både med söta och salta tillbehör. Denna glutenfria variant är baserad på mandelmjöl och glutenfritt havre och kan ätas till såväl frukost och lunch som till dessert. Njut med hallonsylt, äppelmos eller varför inte en matig hummus. 

Beröring ger bättre sömn

Hälsa

Beröring och god sömn – hänger det ihop? Ja, säger forskningen, främst på grund av kroppens eget må bra-hormon oxytocin. Har du ingen att ligga sked med kan ett varmt bad eller ett tungt täcke funka.