Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Rent mjöl i påsen? Här är guiden till olika sorters mjöl

Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Traditionellt har mjöl gjorts av vete. Det innehåller gluten som gör att det passar utmärkt till bakning. Det innehåller också snabba kolhydrater som fler och fler väljer att avstå då det kan bidra till bland annat ett förhöjt blodsocker.
Som tur är trängs många olika sorters mjöl, med olika egenskaper och ändamål, på butikshyllorna. Här är nio av dem, varav sju glutenfria.

1. Teffmjöl
Teff (glutenfritt) är ett näringsrik växt som hör till familjen gräs. Fröna mals till mjöl med högt näringvärde, det innehåller bland annat järn och kalcium. Odlas i Etiopien och används där till ett bröd som kallas ingera.
Används till: Bakning.
Kolhydrater: 62.7g/100g
Protein: 11.8g/100g
Fiber: 7.6g/100g

► Läs också: Naturligt glutenfria alternativ till vete, korn och råg

 

2. Vetemjöl
Vetemjöl (gluten) är finmalet och siktat mjöl av vete. Har en hög glutenhalt och är därför mycket användbar vid bland annat brödbak.
Används till: Vetemjöl har ett brett användningsområde. Bröd, kakor, pajer, pannkakor och redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 75g/100g
Protein: 10g/100g
Fiber: 3g/100g

► Läs också: Kurera guide till socker och sötningsmedel

3. Bovetemjöl
Bovete (glutenfritt) görs av skalat bovete som trots sitt namn är en ört. Innehåller bland annat koppar, mangan och tiamin.
Används till: Pannkakor, bullar, matpajer, brödbak och kakor. Franska galetter och ryska blinier är två klassiker som görs på bovete.
Kolhydrater: 66g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 3g/100g

► Hitta Kureras glutenfria recept här

4. Kikärtsmjöl
Kikärtsmjöl (glutenfritt) är gjort av hela kikärtor som malts ner till ett finkornigt mjöl. Mjölet är vanligt i det indiska köket. Det kan ersätta vanligt vetemjöl i bakning och matlagning. Mjölet är rikt på fibrer och protein.
Används till: Falafel, tunnbröd, pannkakor, plättar, bröd, bakverk, sötsaker och som bindemedel i grönsaksbiffar.
Kolhydrater: 41g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 21g/100g
Tips! Du kan enkelt göra ditt eget kikärtsmjöl genom att rosta kikärtorna och sedan köra dem i exempelvis en hushållsmaskin för att mala till ett mjöl.

► Läs också: Lilla guiden till enzymer

5. Quinoamjöl
Quinoamjöl (glutenfritt) är hel quinoa som ångats och malts till mjöl. Quinoa är en ört som härstammar från Sydamerika och finns i olika färger och storlekar. Det innehåller fettsyror, vitaminer och mineraler.
Används till: Gröt, välling, pannkakor, plättar och bakning.
Kolhydrater: 63g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 7g/100g

 

6. Kokosmjöl
Kokosmjöl (glutenfritt) görs på det som blir kvar efter att man pressar färska kokosnötter på olja. På så vis bevaras naturliga näringsämnen. Kokosmjöl är rikt på fiber och har en tydlig smak av kokos.
Används till: I matlagning för smak, i smoothies och i våfflor. Kan till viss del ersätta vetemjöl vid bakning. Kokosmjöl suger åt sig mer vätska än vanligt mjöl så mängd behöver justeras.
Kolhydrater: 17,8g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 40g/100g

► Läs också: Liten guide till hormonstörande ämnen

7. Mandelmjöl
Mandelmjöl (glutenfritt) är blancherade och malda sötmandlar med nötig smak. Bra alternativ för de som vill baka desserter och bakverk med mindre kolhydrater.
Används till: Smoothies, pajer, muffins och plättar.
Kolhydrater: 6,9g/100g
Protein: 21,9g/100g
Fiber: 10,4g/100g
Tips! Du kan göra ditt eget mandelmjöl av blancherade mandlar, eller av mandlar som fortfarande har skalet på.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Amaranthmjöl
Amaranthmjöl (glutenfritt) är gjort på frön från en blomma som är släkt med mangold, rödbeta och spenat. Rikt på protein och med en mild och nötig smak.
Används till: Matlagning, bakning av bröd, kakor, muffins, pajer, och till redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 56,8g/100g
Protein: 14,6g/100g
Fiber: 15,5g/100g

 

► Läs också: Guide del 1 - Så äter du dig friskare med supermat

9. Dinkelmjöl
Dinkelmjöl (gluten) är siktat mjöl av dinkel. Kallas också spelt och anses vara vårt urvete som har behållit sin karaktär genom tiderna. Finns som fullkorn eller finmalet. Kornet är skyddat av ett kraftigt skal och är rikt på B-vitaminer och mineralämnen. Det går bra att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl, mängden kan behöva justeras något. Dinkel kräver i regel mer vätska än vetemjöl.
Används till: Paj, pannkakor, våfflor, bullar, bröd och kakor.
Kolhydrater: 69g/100g
Protein: 12g/100g
Fiber: 2,5g/100g

► Läs också: Tillverka mjöl av gamla bananer

Av Anja Lenner


Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.