Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Rent mjöl i påsen? Här är guiden till olika sorters mjöl

Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Traditionellt har mjöl gjorts av vete. Det innehåller gluten som gör att det passar utmärkt till bakning. Det innehåller också snabba kolhydrater som fler och fler väljer att avstå då det kan bidra till bland annat ett förhöjt blodsocker.
Som tur är trängs många olika sorters mjöl, med olika egenskaper och ändamål, på butikshyllorna. Här är nio av dem, varav sju glutenfria.

1. Teffmjöl
Teff (glutenfritt) är ett näringsrik växt som hör till familjen gräs. Fröna mals till mjöl med högt näringvärde, det innehåller bland annat järn och kalcium. Odlas i Etiopien och används där till ett bröd som kallas ingera.
Används till: Bakning.
Kolhydrater: 62.7g/100g
Protein: 11.8g/100g
Fiber: 7.6g/100g

► Läs också: Naturligt glutenfria alternativ till vete, korn och råg

 

2. Vetemjöl
Vetemjöl (gluten) är finmalet och siktat mjöl av vete. Har en hög glutenhalt och är därför mycket användbar vid bland annat brödbak.
Används till: Vetemjöl har ett brett användningsområde. Bröd, kakor, pajer, pannkakor och redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 75g/100g
Protein: 10g/100g
Fiber: 3g/100g

► Läs också: Kurera guide till socker och sötningsmedel

3. Bovetemjöl
Bovete (glutenfritt) görs av skalat bovete som trots sitt namn är en ört. Innehåller bland annat koppar, mangan och tiamin.
Används till: Pannkakor, bullar, matpajer, brödbak och kakor. Franska galetter och ryska blinier är två klassiker som görs på bovete.
Kolhydrater: 66g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 3g/100g

► Hitta Kureras glutenfria recept här

4. Kikärtsmjöl
Kikärtsmjöl (glutenfritt) är gjort av hela kikärtor som malts ner till ett finkornigt mjöl. Mjölet är vanligt i det indiska köket. Det kan ersätta vanligt vetemjöl i bakning och matlagning. Mjölet är rikt på fibrer och protein.
Används till: Falafel, tunnbröd, pannkakor, plättar, bröd, bakverk, sötsaker och som bindemedel i grönsaksbiffar.
Kolhydrater: 41g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 21g/100g
Tips! Du kan enkelt göra ditt eget kikärtsmjöl genom att rosta kikärtorna och sedan köra dem i exempelvis en hushållsmaskin för att mala till ett mjöl.

► Läs också: Lilla guiden till enzymer

5. Quinoamjöl
Quinoamjöl (glutenfritt) är hel quinoa som ångats och malts till mjöl. Quinoa är en ört som härstammar från Sydamerika och finns i olika färger och storlekar. Det innehåller fettsyror, vitaminer och mineraler.
Används till: Gröt, välling, pannkakor, plättar och bakning.
Kolhydrater: 63g/100g
Protein: 13g/100g
Fiber: 7g/100g

 

6. Kokosmjöl
Kokosmjöl (glutenfritt) görs på det som blir kvar efter att man pressar färska kokosnötter på olja. På så vis bevaras naturliga näringsämnen. Kokosmjöl är rikt på fiber och har en tydlig smak av kokos.
Används till: I matlagning för smak, i smoothies och i våfflor. Kan till viss del ersätta vetemjöl vid bakning. Kokosmjöl suger åt sig mer vätska än vanligt mjöl så mängd behöver justeras.
Kolhydrater: 17,8g/100g
Protein: 20g/100g
Fiber: 40g/100g

► Läs också: Liten guide till hormonstörande ämnen

7. Mandelmjöl
Mandelmjöl (glutenfritt) är blancherade och malda sötmandlar med nötig smak. Bra alternativ för de som vill baka desserter och bakverk med mindre kolhydrater.
Används till: Smoothies, pajer, muffins och plättar.
Kolhydrater: 6,9g/100g
Protein: 21,9g/100g
Fiber: 10,4g/100g
Tips! Du kan göra ditt eget mandelmjöl av blancherade mandlar, eller av mandlar som fortfarande har skalet på.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Amaranthmjöl
Amaranthmjöl (glutenfritt) är gjort på frön från en blomma som är släkt med mangold, rödbeta och spenat. Rikt på protein och med en mild och nötig smak.
Används till: Matlagning, bakning av bröd, kakor, muffins, pajer, och till redning av såser och soppor.
Kolhydrater: 56,8g/100g
Protein: 14,6g/100g
Fiber: 15,5g/100g

 

► Läs också: Guide del 1 - Så äter du dig friskare med supermat

9. Dinkelmjöl
Dinkelmjöl (gluten) är siktat mjöl av dinkel. Kallas också spelt och anses vara vårt urvete som har behållit sin karaktär genom tiderna. Finns som fullkorn eller finmalet. Kornet är skyddat av ett kraftigt skal och är rikt på B-vitaminer och mineralämnen. Det går bra att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl, mängden kan behöva justeras något. Dinkel kräver i regel mer vätska än vetemjöl.
Används till: Paj, pannkakor, våfflor, bullar, bröd och kakor.
Kolhydrater: 69g/100g
Protein: 12g/100g
Fiber: 2,5g/100g

► Läs också: Tillverka mjöl av gamla bananer

Av Anja Lenner


Byt ut mjöl i recept:

Glutenfritt mjöl kan helt eller delvis ersätta vetemjöl i recept, men oftast inte med samma mängd.
Det är bra att vara medveten om att glutenfritt mjöl inte binder lika väl, därför kan bindningsmedel som ägg eller fiberhusk behöva tillsättas. 
Bristen på gluten gör också att det inte jäser.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

 

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

 

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.