Reseguide: Oupptäckta pärlor i norska fjällen

Vi tar oss uppför en vindlande serpentinväg och möts av en fantastisk vy. Långt nedanför oss ser vi Gudbrandsdalen och ovanför oss har vi Kvitfjells pister. Framför oss väntar en helg med skidåkning i världsklass.

Drygt två timmars bilresa från Gardemoen, fyra mil norr om Lillehammer, hittar man Kvitfjell. Utsikten som möter oss när vi stiger ur minibussen som tagit oss från flygplatsen skulle vi lika gärna kunnat vara från Alperna.
Kvitfjell är ett, för oss svenskar, relativt oupptäckt skidparadis. Orten lockar de riktiga skidentusiasterna. Den längsta pisten är störtloppsbacken där OS 1994 avgjordes. Backen är 3,5 kilometer lång med utmanande branter på sina ställen. Kvitfjell är otroligt snösäker med flest skiddagar per år då de öppnar tidigt på säsongen och inte stänger förrän i slutet av april.

Skidglädjen tillbaka
I Kvitfjell hittar jag tillbaka till skidglädjen. Den som försvann någonstans i den svenska fjällen när det blev mer köande i liften än skidåkande och där backarna inte längre gav mig några utmaningar. Jag har åkt slalom sen jag var riktigt liten men har inte stått på skidor på åtta år när jag nu begav mig till norska fjällen, så jag känner mig rejält ringrostig under första åket. Men det släppte snabbt och glädjen att får kasta mig nedför de nypistade, orörda pisterna gör att det inte ens känns som om jag har haft en veckas uppehåll. Några i gruppen jag åker med gillar att åka offpist medan andra väljer de långa, breda lätta backarna. Själv gillar jag variationen och utmaningarna på de långa och stundom branta backarna.

 

 Läs också: Ingemar Stenmark: Det är inte bara å åk – och har aldrig varit.


Koll på kosten

När det är dags för lunch tar vi oss till restaurang Tyri-hans som ligger i en fäbod på västsidan av pistsystemet. Menyn överraskar. Inte nog med att det är fantastisk god mat av hög kvalitet, det står dessutom på menyn om maten innehåller gluten eller andra allergener. Det är enormt mycket värt att få sådan information redan när man sitter med menyn i handen. Då slipper man komma med tusen frågor och efter personalen upprepade gånger fått springa in i köket för att kontrollera om det finns något ätbart för glutenintoleranta, får man ta det enda alternativet som återstår på menyn – vare sig man gillar det eller ej. Men så är det alltså inte här.

Genuint boende mitt i backen
Vi bor på Gudbrandsgard Hotel som ligger mitt i backen. Även här finns känslan av att ha hamnat i Alperna. Hotellet ser ut som en alpstuga i timmer med torvtak. Bara lite större och lyxigare, men med en genuin gammaldags känsla. På hotellet finns både gym, pool och SPA men efter en hel dag i pisten nöjer jag mig med en skön stund i bastun. Efter det väntar en fantastisk middag i hotellets restaurang.

Läs också: Hälsoweekend på Masesgården

Ta sig till Kvitfjell
Det är enkelt att ta sig till Kvitfjell. Från Gardemoen tar man tåg som, om man är en grupp med fler än 20 personer, stannar vid Kvitfjells basstation bredvid sittliften nere i Gudbrandsdalen. Har man inte sådan tur att tåget kommer stannar där så stiger man av på Ringebu station och tar taxi därifrån. Med bil från Stockholm är det ungefär 65 mil som beräknas ta dryg 7,5 timmar.


Hafjell – ett paradis för barnen

Efter ett par dagar i Kvitfjell tar vi oss till systerorten Hafjell. Här finns en gondollift som snabbt tar oss upp till toppen av fjället för lunch i toppstugan. I Hafjell är det lite mer livat, orten är större och det finns fler aktiviteter för barnen. Här bjuds även på möjlighet att åka på tid i en slalombana. Det var en aktivitet som inte bara lockade barnen och vi hade en rolig stund när vi tävlade mot varandra och gjorde flera ihärdiga försök att slå dagens bästa tid i banan.
Mina barn fick emellertid stanna hemma denna helg men jag var vänlig nog att skicka fina bilder från fjället. Det uppskattades inte lika mycket som jag trodde. Svaret jag fick av min snowboardåkande son när jag skickade bild på Hafjells Fun parks måste tyvärr censureras.

Toppen med längdåkning på fjälltoppen
Egentligen hade jag planerat att åka lite längdåkning under helgen, men att hitta glädjen att åka slalom igen gjorde att jag valde det för hela slanten. Lite lockad var jag förstås när jag såg längdåkare uppe på fjället i Hafjell där möjligheten att åka längd kan kombineras med umgänge med resesällskapet som väljer alpint. Många gånger har jag blivit mer eller mindre förvisad ut i ingenstans när jag väljer längdåkningen och det sociala umgänget har fått ersättas av ensamheten i längdspåren. Men här kan man enkelt träffa familjen för lunch eller fika mitt i backen för att sedan välja att åka åt varsitt håll – på längden eller tvären. Det finns drygt 30 mil längdspår i Hafjell. I Kvitfjell såg jag inte längdspåren med där ska det enligt uppgift finnas över 600 kilometer preparerade längdspår av högsta kvalitet.

 Läs också: Skidcoachens sista minutentips inför Vasaloppet

Ta sig till Hafjell
Hafjell ligger lite närmare Oslo och Lillehammer än vad Kvitfjell gör. Man kan ta tåg till Lillehammer och sedan taxi eller buss. Från Göteborg kan man ta tåg via Oslo till Lillehammer. Resan tar drygt 6,5 timme, varav tiden från Oslo är drygt två timmar.

Sammanfattningsvis så har det varit en fantastisk resa och det finns bara ett litet problem:
Längtan efter att komma tillbaka.

Guide – så här väljer du ort!
Det finns något för alla på båda anläggningarna och liftkortet gäller på båda orterna. Om du ändå vill välja en skidort:
Barnfamilj – Hafjell
Kärlekssemester – Kvitfjell
Skidentusiast – Kvitjell
Snowboardåkare – Hafjell
Festprisse – Hafjell
Lyxlirare – Kvitfjell
Matälskare – Kvitfjell
After-ski’are – Hafjell
Livsnjutare – Kvitfjell
Smöråkare – Hafjell
Proffsåkare – Kvitfjell
Nybörjare – Hafjell

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.