Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mamma och son kramas

Tips: Bra kost för ditt barn

Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Mat är starkt kopplad till barnets beteende och sinnesstämning. Rätt mat kan göra att ditt barn känner en naturlig glädje, energi och tillfredsställelse.

 

Här följer goda kostvanor:

  • Ät så mycket naturliga livsmedel som möjligt.
    Ät både råa och kokta grönsaker, färsk frukt, bär, fullkornsprodukter, nötter, frön, baljväxter, fisk, fågel, ägg och kött i så naturlig form som möjligt. Minimera intaget av halvfabrikat.
  • Ät en växtbaserad, färgrik kost.
    Grönsaker bör finnas med i minst två mål per dag. Se till att tallriken är färgrik, eftersom färgämnen i grönsaker och frukter ger skydd mot många sjukdo­mar.
  • Ät ekologiskt odlad och KRAV-märkt mat i så stor utsträckning som möjligt.
    Det gynnar både dig, naturen och djuren och är det godaste, mest näringsrika och bästa för dig och din familj.
  • Ät fullkornsprodukter.
    När det gäller bröd är knäckebröd och finsk surdegslimpa att föredra fram­för vanlig limpa och vitt bröd. Använd fullkornsspaghetti och andra pastaalternativ, så att man kom­mer ifrån överanvändning av vete. Det finns t. ex. goda bovete- , råris- och majsvarianter.
  • Ät mat som ger bra blodsockerbalans.
    Sådan mat är huvudsakligen fiberrika kolhydrater med lågt glykemiskt index. Ät också tillräckligt med protein, fett och kostfiber, med många små mål per dag. Bra fetter, som finns i många nötter och i avokado, ger en stabil blodsock­ernivå, vilket gör att barnet känner sig mätt i flera timmar.
  • Ät gärna mera av den mat som finns tillgänglig för säsongen. Sådan mat har bättre näring och kortare transport- och lagringstider.
  • Undvik kemiskt processade oljor och fetter liksom alla transfettsyror (härdade fetter).
    Dessa finns oftast i halvfabrikat, som vegetabiliskt fett i t. ex. kakor, bröd, chips, kex, pom­mes frites och stekt mat m. m. Ät tillräckligt med bra fetter. Fett av bra kvalitet är extra viktigt för spädbarn och småbarn. Avokado, oliver, sill, sardiner och färskmalda nötter eller linfröolja/kokosolja i morgonsmoothien är bra exempel på mat med bra fetter.
  • Undvik hårt stekt mat.
    Woka eller lättstek maten i ekologiskt smör, ohärdat kokos­fett, kokosmjölk eller kallpressad olivolja, extra virgin. Sesamolja, rapsolja och jord­nötsolja kan också användas i begränsade mängder. Använd inte matolja, sojaolja, sol­rosolja eller tistelolja vid stekning eller i matlagning. Undvik även färdiglagade produkter med sådan olja i. Det är mycket lätt att vegetabiliska oljor härsknar, speciellt om de förvaras i plastflaskor eller flaskor av ofärgat glas. Små mängder av ekologisk tis­tel-, solros-, raps- eller druvkärnolja kan användas i salladsdressingar, kombinerat med t. ex. olivolja och äppelcidervinäger.
  • Undvik i största möjliga utsträckning kemikalier, färgämnen, bekämpningsmedel (pesticider) och konserveringsmedel.
    Läs varudeklarationerna och undvik livsmedel med de flesta E-nummer.
  • Undvik/minimera användningen av socker, majssirap, aspartam, maltos och annat koncen­trerat socker.
    Begränsa intaget av fruktos och fruktjuicer; späd ut fruktjuice till hälften med vatten och drick högst två glas om dagen.
  • Låt vatten vara den vanligaste drycken.
    Se till att ett bra kvalitetsvatten finns lätt tillgängligt och att barnet börjar dagen med att dricka ett eller två glas. Filtrera vattnet så att barnet inte får i sig tungmetaller, kemikalier o. d. Tillsätt gärna några skivor citron eller gurka för att smaksätta vattnet med ibland. Undvik eller dra in på saft och läsk.
  • Se upp med kemikalier, antibiotika och tungmetaller i kött, fisk och skaldjur.
    Begränsa inta­get av lax, makrill och flundra till en gång per vecka om du inte säkert vet att de innehåller minimalt med tungmetaller.

 


Fakta

Texten är hämtad ur boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.