Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Roboträsklipparen – ett hot mot biologisk mångfald

Sommartider innebär att de omåttligt populära robotgräsklipparna åker fram i villakvarteren. Och visst är de ett bekvämt sätt att hålla gräsmattorna i trim. Men det är just det som är problemet – för den biologiska mångfalden. Men du kan själv vända trenden och bidra till rikare mångfald!

Gräsklippare –  och i synnerhet de moderna robotgräsklipparna som ljudlöst syns finkamma var och varannan gräsmatta nu förtiden medan tomtägaren slappar i en solstol – klipper nämligen inte bara gräset till perfektion, de förstör och tar kål också på de blommor och insekter som skapar biologisk mångfald i naturen. Och då tystnar det i trädgården. Dessutom kräver gräsklipparna som regel bensin eller el, vilket förstås inte heller är optimalt ur klimatsynpunkt.

 

LÄS OCKSÅ: 3 tinkturer till ditt husapotek

Här är 3 tips på hur du kan bidra till en bättre biologisk mångfald – och samtidigt få gräset kortare!

  1. Låt det klippta gräset ligga kvar på gräsmattan istället för att snabbt kratta upp! Då ger du näring åt jorden. Vilket behövs för att det nya gräset ska frodas och bli grönt.
  2.  Slå gräset med lie! Till skillnad från en gräsmatta där robotklippare härskar och tar kål på det mesta i sin väg, kan du på en äng hitta upp till 50 arter per kvadratmeter – lika många som i regnskogen! Och det beror på att gräset slås med lie. För medan gräsklipparen sliter av gräset och trasar sönder det, skär lien av det med ett fint snitt. Det lämnar mindre ”öppna sår” och gör att växten inte drabbas av infektioner och uttorkning lika mycket och att växt- och djurlivet bevaras. Varför inte spara en del av trädgården och låta blommorna blomma innan du slår dem med lie istället för att gå loss med gräsklipparen? Äger du rentav ängsmark eller hjälper någon som gör det? Tänk då på att gräset du slagit med lie ska tas bort. Om det ligger kvar blir det till gödsel, som ju är bra på en gräsmatta. Men: ängen är näringsfattig, vilket den paradoxalt nog behöver vara. För det är just bristen på näring i form av främst kväve, som ger en miljö där ingen enskild art kan växa ohämmat och tränga ut alla andra. Om du tänker på detta får vi en biologisk mångfald som gör ekosystemet motståndskraftigt mot klimatförändringar.
  3. Om du äter kött – välj naturbeteskött.  Varför? Jo, naturbetesmarker har en artrik flora och fauna, så pass att även de kan jämföras med regnskog. Betesdjuren håller nämligen markerna öppna, så att växter, insekter, fjärilar och fåglar kan leva där. Betningen gör att ingen växt kan ta överhanden eftersom de betas ner hela tiden. De betande djuren sprider också runt frön och trampar upp jord där nya frön kan gro. Deras avföring är dessutom rena festmaten för många insekter. Både betande kor, får och hästar är bra att ha, eftersom de betar på olika sätt och olika grödor! Och därmed gynnar de olika delar av den biologiska mångfalden. Dessutom kan de till skillnad från både en lie och gräsklippare "klippa gräs" på både steniga och otillgängliga platser.

LÄS OCKSÅ: Hur nära vägen kan vi plocka ätbara växter? Experten svarar

Källa: Naturskyddsföreningen

Av Carolina Eriksson

 

 

 

 

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!