rödbeta

Rödbeta förbättrade hälsan hos hjärt-lungsjuka

Regelbundet intag av rödbetsjuice har positiv effekt på hälsan hos patienter med svår hjärt-lungsjukdom visar en ny svensk studie. 

Patienter med den svåra hjärt-lungsjukdomen PAH, fick bland annat ökad produktion av kväveoxid i lungorna och ökad prestationsförmåga. Orsaken till den positiva effekten är att rödbetor är rika på nitrat, som i kroppen kan omvandlas till nitrit och kväveoxid som i sin tur vidgar kärlen.

Resultat redan efter någon vecka
Redan efter en vecka med cirka 1,5 dl koncentrerad rödbetsjuice per dag (70 ml morgon och kväll) syntes förbättringar. Hos de 80 procent av patienterna som fick en uttalad höjning av nitrithalterna i blodet som följd av rödbetsjuiceintaget noterades ökad prestationsförmåga och verkningsgrad i musklerna med cirka 10 procent. Det är väldigt mycket, enligt Gerhard Wikström, överläkare och kardiolog på Akademiska sjukhuset i Uppsala och en av forskarna bakom studien i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Lingon – de svenska skogarnas eget superbär

Dubbelblind placebostudie
Studien är den första som publicerats där man studerat effekten av rödbetsjuice hos patienter med PAH (pulmonell arteriell hypertension). I den dubbelblinda studien deltog 15 patienter med hjärt-lungsjukdomen. Ena veckan fick de rödbetsjuice och den andra placebo. Deltagarna visste själva inte vad de drack de respektive veckorna.

 

LÄS OCKSÅ: Ämne i rödbeta kan bromsa Alzheimers

Motsvarar en liter rödbetsjuice
Den rödbetsjuice som användes i studien är en koncentrerad variant och den juice som vanligen säljs i livsmedelsaffärer är okoncentrerad. Den som dricker okoncentrerad rödbetsjuice bör öka mängden, och dricka cirka 5 dl rödbetsjuice morgon och kväll för att få i sig samma mängd nitrat som i studien.

Kväveoxid har kärlvidgande effekt
Analyser av patienternas blodplasma och saliv visade på förhöjda nivåer av nitrat och nitrit, som sedan kan omvandlas till kväveoxid i kroppen. När kväveoxiden förs ut i blodet uppnås den så medicinskt intressanta kärlvidgande effekten som ger ökad ork och uthållighet i musklerna, förklarar Gerhard Wikström.

LÄS OCKSÅ: Q10 och selen skyddar mot hjärt-kärlsjukdom

Förbättrade även hjärthälsan
I studien noterades även en tendens till förbättrad hjärtfunktion. Förhoppning är nu att flera större studier kan genomföras som analyserar effekten av nitratrika grönsaker på olika hjärtsjukdomar. Nitrat finns extra koncentrerad i rödbeta, men även i andra grönsaker såsom broccoli, rädisor, spenat, mangold och ruccola.

Av redaktionen

Källa: Akademiska.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.