Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning

Visste du att...

...rödbetsjuice även gör dig både uthållig och stark?
Nitrat, som förekommer naturligt i rödbetor (och även spenat) har en positiv effekt på muskelstyrka och uthållighet.
I flera studier har man kunnat påvisa att nitrat inverkar på uthålligheten genom minskad syrekonsumtion.

Allt mer forskning stöder nitratrika livsmedels positiva effekt på hjärthälsan. 250 milliliter rödbetsjuice om dagen räcker för att få en blodtryckssänkande effekt, visar en ny studie.
Och nya rön menar att blodtryck bör mätas i båda armarna – och att den som vill ha ett bra blodtryck inte bör äta för mycket potatis.

Livsmedel som innehåller mycket nitrater, som till exempel rödbetor, är bra för hjärthälsan. Det har nu forskning många gånger kunnat påvisa.

Läs också: Eva Stenqvist: ”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

 

Ökar syretillförsel och cirkulation
Anledningen är att nitrater i kroppen omvandlas till kväveoxid, vilket i sin tur på ett naturligt sätt vidgar blodkärlen och sänker blodtrycket. Därmed ökar även syretillförsel och blodcirkulation, vilket är gynnsamt när det gäller uthållighet, såväl vid maratonlopp som i sänghalmen.
Även aminosyran arginin ökar mängden kväveoxid i kroppen. Läs mer här.

► Läs också: Rödbetsjuice för uthålligheten? Yep! Så här funkar det

250 milliliter juice dagligen
Rödbetor är lätt att juica själv och får man ihop 250 milliliter per dag räcker det för att få en blodtryckssänkande effekt, enligt en brittisk studie.
I en studie vid Queen Mary University of London, där man studerade just den mängden juice, sänktes nämligen det systoliska blodtrycket med åtta punkter och det diastoliska trycket med fyra punkter på bara fyra veckor.
För den som inte vill juica finns också bra, rödbetsjuicer att köpa på hälsobutiker. Till exempel färskpressad ekologisk från Biotta eller rödbetskoncentrat från Vidasal.

Positiva effekter på kolesterol och hjärthälsa i allmänhet
Enligt nya studier har den nitratrika rödbetsjuicen en stor funktion att fylla när det gäller hjärt-kärlhälsa. Två studier, publicerade i American Journal of Clinical Nutrition respektive Nutrition Research, visar på positiv effekt för personer med höga kolesterolnivåer respektive positiva effekter på hjärthälsan för äldre överviktiga. Både studierna visade att kärlen blir smidigare och att blodtrycket normaliseras, vilket innebär mindre risk för till exempel stroke och andra hjärt- och kärlssjukdomar.

► Läs också: Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

Potatis – en ny blodtrycksfiende?
Enligt ny forskning från Harvard University kan det också finnas en ny fiende till vårt blodtryck: Potatis.
Det forskare vid Harvard University som i en studie fann att människor som åt potatis fyra gånger i veckan hade elva procent ökad risk för högt blodtryck, jämfört med dem som åt potatis mindre än en gång i månaden. Anledningen tros vara att de höga stärkelsenivåerna i potatis leder till en ökning av blodsockret, vilket kan bidra till högt blodtryck på lång sikt.

► Läs också: 19 kolhydratsnåla alternativ till pasta, potatis och ris

Få inser att de är i riskzonen
Så många som en tredjedel av människor i Storbritannien har farligt högt blodtryck, men få inser att de är i riskzonen, skriver Daily Mail, som också rapporterar om de många nya teorier som nu växer fram om blodtryck. Bland annat om hur det ska mätas.

Nya rön: Blodtrycket bör mätas i båda armarna
Blodtryck mäts i två siffror: det systoliska blodtrycket, som visar trycket i blodkärlen när hjärtat kontraherar och det diaboliska trycket, som mäter hur lågt trycket faller när hjärtat slappnar mellan slag.

Kan avslöja blockeringar i cirkulationssystemet
Traditionellt har blodtryck mätts genom att kontrollera trycket i en arm. Men nu säger forskare att läkarna rutinmässigt bör ta det i båda armarna – och om det är högre i ena armen än i andra, kan detta vara en tidig varning för hjärtsjukdom, eftersom det antyder att det finns blockeringar i delar av cirkulationssystemet.

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Skillnader i tryck mellan armarna kan visa på ökad risk
En studie tidigare i år, från University of Exeter, visar att människor som har en differens på mer än fem punkter i sitt systoliska tryck (den högre siffran) mellan varje arm har nästan dubbelt så hög risk att dö i hjärtsjukdom under de närmaste åtta åren.

Högt blodtryck i unga år varningstecken för demens
Samtidigt har ny forskning vid University of Oxford studie funnit att högt blodtryck i 30- eller 40-årsåldernär en varningssignal om demens senare i livet. Det ökar risken för vaskulär demens, den vanligaste demenstypen efter Alzheimers, med 62 procent, enligt forskarna.

Läs också: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Socker värre än salt?
Rönen har också skiftat när det gäller salt versus socker, och där man tidigare hävdat att salt var värstingen menar nu alltfler experter att socker spelar en större roll än salt när det gäller sin förmåga att öka blodtrycket.
Doktor James DiNicolantonio är en hjärtforskare vid St Lukes Mid America Heart Institute i Missouri som har analyserat socker och salts koppling till blodtryck:
– Ett antal studier visade att en kost rik på socker avsevärt höjer blodtryck på bara några veckor, omkring två gånger så mycket mot vad du kan se från ett högt saltintag, säger han till Daily Mail.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Visste du att...

...rödbetsjuice även gör dig både uthållig och stark?
Nitrat, som förekommer naturligt i rödbetor (och även spenat) har en positiv effekt på muskelstyrka och uthållighet.
I flera studier har man kunnat påvisa att nitrat inverkar på uthålligheten genom minskad syrekonsumtion.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.