Rödbetsjuice kan vara en räddning för fibromyalgidrabbade

Fakta

Annan hjälp vid fibromyalgi:
Q10 och Biloba
Coenzym Q10 har i studier visat sig ha positiva effekter för stämningsnivån - och tidigare forskning tyder på att en kombination med Ginkgo biloba i vissa fall kan gynna tillståndet ytterligare.
D-vitamin
Även en brist på D-vitamin kan vara inblandad i fibromyalgi-symtomologi, eftersom tillskott av vitaminet i vissa fall har visat sig minska smärtan.
Selen
Ett selentillskott för sköldkörtelfunktionen kan ibland gynna energinivån.
Melatonin
Sömnproblem kan ofta reduceras med melatonin.

Andra effekter av rödbetsjuice:
• Ger ökad genomblödning till hjärnan
• Minskar risk för demens och åderförkalkning
• Ökar muskelstyrka och ork på bara några dagar
• Håller kärlens väggar friska och motverkar proppbildning
• Sänker blodtrycket bara timmar efter intag
• Gör att kroppen behöver mindre syre
• Ger samma förbättring för hjärtsviktspatienter som hos elitidrottare

Rödbetsjuice är hetare än någonsin. Allt mer forskning visar på fördelarna med de nitratrika betorna – inom en mängd hälsoområden.
Man vet till exempel att rödbetsjuice kan öka uthålligheten, vilket kan vara avgörande i sporter med små marginaler.
Det sänker även blodtrycket, motverkar proppbildning, minskar risken för demens och ökar blodcirkulationen. 

På grund av sin förmåga till det sistnämnda ska juicen nu även testas på personer med fibromyalgi. 

Det är Fibromyalgiförbundet i Sverige som tillsammans med medicine doktor Olle Haglund under våren ska genomföra en pilotstudie där 23 personer med diagnostiserad fibromyalgi ska få dricka rödbetsjuice. Bakgrunden till studien är att fibromyalgi brukar innebära sämre blodcirkulation. I en del grödor, däribland rödbetor, finns det dock extra gott om nitrater, som kan förbättra just blodcirkulationen.
Studien ska pågå under åtta veckor och deltagarna ska få dricka antingen 1,5 deciliter rödbets- och lingonjuice eller 1,5 deciliter rödbets- och granatäpplejuice dagligen. Vid studiens början och slut genomförs ett antal mätningar för att se om det har skett några förbättringar hos patienterna.

► Läs också: Ny forskning: Orsaken till fibromyalgismärta hittad

 

Näst vanligaste muskel- och ledsjukdomen
Fibromyalgi tillhör en grupp kroniska sjukdomar av komplicerade och ännu oklara orsaker – och är vanligast bland kvinnor. I gruppen ingår också tillstånd som myalgisk encefalomyelit (ME)/kroniskt trötthetssyndrom, multipel kemisk överkänslighet, elöverkänslighet, utmattningssyndrom/utbrändhet med mera.
Fibromyalgi är efter artros den vanligaste sjukdomen i muskler och leder. Symtomen är till exempel värk på olika ställen i kroppen, stela muskler, trötthet och magbesvär.
Dagens forskning visar att fibromyalgi är ett väl avgränsat fysiskt tillstånd även om orsakerna ännu är något oklara.

Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Troligen många fler drabbade än vad statistiken visar
Förekomsten uppges vara cirka två till fyra procent av befolkningen, men det finns siffror på upp till åtta procent. Troligen föreligger det ett stort mörkertal. Sjukdomen kan drabba alla åldrar och det finns i dag en tendens till allt lägre insjuknandeålder. 80-90 procent av de drabbade är dock kvinnor.

Försämrad cirkulation på grund av för lite kväveoxid
Vid fibromyalgi ses försämrad blodcirkulation. Detta beror på rubbningar i bildningen av kväveoxid (NO). I stället för bildning av kväveoxid fås bildning av fria radikaler. Detta leder till uppkomst av ett mycket skadligt ämne vid namn peroxynitrit. Många ledande forskare tror att detta har stor betydelse vid både fibromyalgi och ME/kroniskt trötthetssyndrom.

► Läs också: Forskning: Rödbetsjuice hjälper hjärtsviktspatienter

Medicine doktor Olle Haglund leder studien.

Olle Haglund leder studien.

Hemligheten stavas nitrater
Nitrater från olika växter som rödbetor, ruccola och spenat kan ge förbättrad blodcirkulation utan bildning av ovan nämnda skadliga ämnen. En bra källa är här rödbetsjuice. Effekten förstärks av lingon och granatäpple.

Fibromyalgiförbundet: ”Av stort intresse för oss”
Fibromyalgiförbundet är ett nationellt förbund med 4000 medlemmar och är organiserade genom lokala föreningar runt om i landet.
– Allt som kan hjälpa våra medlemmar är av stort intresse för oss och mycket av MD Olle Haglunds forskning och erfarenhet är otroligt intressant. Vi ser verkligen fram emot denna pilotstudie, säger Marie-Louise Olsson, ordförande i Fibromyalgiförbundet i ett pressmeddelande.

► Läs också: Studie visar att Q10 kan hjälpa vid fibromyalgi

Professor Olle Haglund:”Botar ingen men hjälper många att må bättre”
Vid studiens början och slut görs ett antal medicinska mätningar, vilka kommer att medicinskt kunna visa på om det skett några förbättringar. Medicine doktor Olle Haglund, som genomför testerna, har under flera år hjälp patienter med fibromyalgi. Han har också länge forskat på nitrater och kväveoxid.
– Jag har sett förbättringar hos många personer. Många blir piggare och får mindre smärta. Rödbetsjuicen botar ingen, men den hjälper många att må bättre.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Annan hjälp vid fibromyalgi:
Q10 och Biloba
Coenzym Q10 har i studier visat sig ha positiva effekter för stämningsnivån - och tidigare forskning tyder på att en kombination med Ginkgo biloba i vissa fall kan gynna tillståndet ytterligare.
D-vitamin
Även en brist på D-vitamin kan vara inblandad i fibromyalgi-symtomologi, eftersom tillskott av vitaminet i vissa fall har visat sig minska smärtan.
Selen
Ett selentillskott för sköldkörtelfunktionen kan ibland gynna energinivån.
Melatonin
Sömnproblem kan ofta reduceras med melatonin.

Andra effekter av rödbetsjuice:
• Ger ökad genomblödning till hjärnan
• Minskar risk för demens och åderförkalkning
• Ökar muskelstyrka och ork på bara några dagar
• Håller kärlens väggar friska och motverkar proppbildning
• Sänker blodtrycket bara timmar efter intag
• Gör att kroppen behöver mindre syre
• Ger samma förbättring för hjärtsviktspatienter som hos elitidrottare

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.