Rörelseglädje för hela familjen

1988 var fem  procent av Sveriges tioåringar överviktiga. År 2004 var den siffran 21 procent och siffran ökar med nästan en procentenhet per år. Är man överviktig som barn är risken stor att man förblir det resten av livet. Kureras PT och kostrådgivare Carolin Helt berättar mer.

Våra matvanor har förändrats drastiskt de sedan 80-talet, vi får i oss 10 procent mer kalorier per dag numera. Detta samtidigt som vi lever ett mer och mer stillasittande liv. Oavsett om man är överviktig eller inte så är fysisk rörelse ett måste för den fysiska och mentala hälsan. Vi vet att daglig motion är viktig för immunförsvaret, hjärta, lungor och för kroppens alla muskler. Att motion även påverkar vår mentala hälsa vet alla som är aktiva. Man blir piggare och gladare av att röra på sig. Att motionera förebygger även risken att bli överviktig och alla de sjukdomar som det för med sig. Detta gäller även för våra barn och tonåringar. Barn är mer passiva nu än någonsin tidigare.

Föräldrars ansvar
På 1960-talet var bara någon procent av alla tonåringar helt inaktiva. Idag är en tredjedel det. Många orkar inte gå en rask promenad utan att bli utmattade. Man umgås på ett helt annat sätt än hur man gjorde för bara ett tiotal år sedan. Det är fler kanaler på TV:n som lockar, internet, TV- och dataspel har tagit över stor del av barnens mer rörliga lekar.
Idrottstimmarna i skolan har minskat och vardagsmotionen har mer eller mindre försvunnit. Nära hälften av alla skolbarn blir på ett eller annat sätt skjutsade till skolan som exempel. Det ligger på föräldrarnas ansvar, nu mer än någonsin tidigare, att barnen rör på sig på ett naturligt sätt med lekar och idrott.

 

På vilka sätt kan man då motivera sina barn till ett rörligare liv? 

• Först och främst – föregå med gott exempel! Om ni som föräldrar är aktiva och motionerar kommer detta bli något självklart även för era barn.
Spenderar du själv mycket tid framför datorn/TV:n kan det vara svårt att övertyga dina barn om att vara måttlig med det.
• Försök hitta aktiviteter som hela familjen tycker om och kan vara med på - åka skidor, vandra, cykelutflykter eller varför inte göra trädgårdsarbetet eller städning till ett gemensamt projekt.
• Utnyttja tillfällena till vardagsmotion. Låt barnen cykla eller gå till skolan om det är möjligt. Låt det ta lite extra tid att ta sig fram.

Rörelse varje dag
Förutom allt ni kan göra gemensamt som familj så finns det en uppsjö av aktiviteter för barn idag. Lagidrotter som fotboll eller kampsporter som judo. Gymnastik, dans eller ridning - valmöjligheterna är många. Inspirera barnen till att motionera men ställ inte sådana krav att de tappar lusten. Låt dem pröva sig fram.
Det viktigaste är dock inte att gå på gymnastik eller annat en dag i veckan, utan att röra sig varje dag.

 Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.