Så äter du dig ung och snygg – respektive äldre och fulare | Kurera.se

Så äter du dig ung och snygg – respektive äldre och fulare

Frasen ”Du blir vad du äter” handlar inte bara om ditt midjemått. Det du äter ger även märkbara effekter även när det gäller ditt yttre och saker som hår, hy och naglar – vilka alla reflekterar din livsstil och dina matvanor.
Här är får du veta mer.

Livsstil och matvanor syns tydligt i vårt utseende. Till exempel kommer några sena kvällar snabbt att visa förändringar i ditt ansikte, som till exempel mörka ringar under ögonen, blek och lite flammig hy. Men redan efter några tidiga kvällar ser du snart positiva förändringar åt andra hållet - som mindre påsiga ögon, klarare ögonvita och en renare hy med mer lyster. Likaså gör en för fettsnål kost din hy och ditt hår glanslöst. Och för mycket socker, tillsatser och alkohol sätter väldigt snabbt sina spår både i ditt ansikte och på andra delar av din kropp.

► Läs också: 5 övningar som gör dig yngre

Du förser din kropp med verktygen
Detta händer eftersom din hud och din kropp är en direkt spegling av vad du äter och dricker.
Din hy förnyar sig och hår och naglar växer hela tiden, vilket gör att du behöver de rätta verktygen för att upprätthålla denna process. Den brittiska tidningen Express listar sätten att äta sig till hälsosam hy, hår och naglar.

 

6 livsmedel som förskönar och föryngrar

 

1. Blåbär - motverkar ålderstecken
Blåbär är inte bara ett gott mellanmål utan kan också hjälpa dig att både se yngre ut och känna dig yngre. De innehåller bland annat flavonoider som hjälper till att neutralisera skadan av fria radikaler. De är också rika på C-vitaminer som hjälper hyn att få syre.

► Läs också: Håll hjärnan skärpt med blåbär

2. Paprika - för starka naglar
Paprika har en hög vattenhalt och är speciellt användbara för att hålla hyn och naglar återfuktade. Naglar borde bestå av 16 procent vatten och om den siffran blir lägre kan de spricka och gå sönder. Paprika är också packade med C-vitamin.

► Läs också: Knepet för starkare naglar

3. Avokado - vid torr hy
Avokadoolja återfuktar torr hy och att äta frukten har många fördelar. En avokado innehåller i genomsnitt 28 gram fett vilket hjälper till att motverka torr hy och rynkor. Den monoomättade oljan kan också hjälpa mot inflammerad hud som till exempel akne.

► Läs också: Därför ska du ha avokado på huden

 

4. Pumpafrön - mot håravfall
Pumpafrön är inte bara ett gott på muslin eller tillsammans med några nötter ett bra mellanmål - det är också bra för den som vill ge håret lite extra glans. Pumpafrön innehåller en stor mängd järn som hjälper till med syreupptagningen i hårrötterna, vilket kan förebygga håravfall. Proteinet i fröna hjälper också kroppen at bygga upp ämnet Keratin, vilket gör håret glansigt.

► Läs också: Extra tillskott av järn kan motverka kvinnligt håravfall

5. Kiwi - mot celluliter
Uppskattningsvis 95 procent av kvinnor har ”apelsinhy” på ställen som stuss och lår. Kiwi innehåller en extremt hög halt av C-vitamin och kan hjälpa till att stärka kapillärer i huden. Starka kapillärer bidrar till en bra syresättning för huden, vilket kan göra så att hunden framstår som yngre.

► Läs också: Celluliter? Här är 10 (naturliga) knep som hjälper

 

6. Valnötter - motverkar grått hår
Håller du på att förlora din naturliga hårfärg? Lägg då valnötter till din kost. De innehåller koppar som behövs för att tillverka melaninpigment. Melanin är ämnet som ger håret sin färg. Ämnet kan också göra håret tjockare och glansigare. Valnötter förebygger inte bara grått hår utan bidrar också till bättre blodcirkulation till huvudet över lag, vilket gör att ditt hår växer aningen fortare.

► Läs också: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Av Sophie Carlbrant

Källa: Express

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.