Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sa-bemoter-du-myter-om-fordelar-med-tillsatser-i-maten

Så bemöter du myter om fördelar med tillsatser i maten

Vi har väl alla träffat på de som menar att kemikalier och e-ämnen i maten skulle vara ofarligt och till och med något bra. Det kan vara svårt att komma på vad man ska säga när man hamnar i en sådan diskussion – även för den som är påläst.
Här är några tips hur du vässar dina argument. 

 

Bland det bästa vi kan göra för vår hälsa är att äta så naturlig och oprocessad mat som möjligt och välja bort livsmedel som behandlats med olika kemikalier. Men alla har inte den valmöjligheten - skolbarn och de på äldreboenden har liten möjlighet att påverka vad de blir serverade, även på restaurang kan det vara svårt att veta vad det är i maten. Därför är det viktigt att göra vad vi kan för att påverka, här kommer några tips från initiativet Matfusket vad du kan säga när du stöter på de vanligaste argumenten.

  1. "Tillsatserna måste vara ofarliga eftersom de är godkända av myndigheter som Livsmedelsverket". Många tror att Livsmedelsverket utför noggranna tester när ett nytt e-ämne ska godkännas som tillsats, men det är företagen själva som står för forskningen. Många e-ämnen som tidigare varit godkända har plockats bort när det framkommit att de är skadliga för människan och bara för att något är tillåtet att använda behöver det inte betyda att det är säkert.
    LÄS OCKSÅ: Liten lista över tillsatsvärstingar! Är din favorit med?
  2. "Många e-ämnen är naturliga ingredienser som givits ett e-nummer för att underlätta märkning". Som exempel nämns ibland att citronsyra finns i citron och att färgämnet betakaroten kommer från rödbetor eller morötter. Men detta är en seglivad myt, citronsyra var från början helt naturlig men har inte längre något med citron att göra utan framställs ur en majsdeg som möglats med svartmögel, aspergillus niger, syran extraheras sedan ur degen med hjälp av bensen eller kalciumhydroxid. Även betakaroten kan framställas på kemisk väg för användning som färgämne i mat. I de fall som det utvinns ur växter använder man sig av hexan, en kemisk biprodukt från bensinframställning som även används för att göra lim, plast, skor och möbler. Det amerikanska livsmedelsverket FDA har klassat hexan som ett nervgift som tros vara cancerframkallande. De flesta e-ämnen framställs på liknande vis med hjälp av industrikemikalier som inte borde komma i närheten av mat.
    LÄS OCKSÅ: Så slipper du bli hälsolurad i mataffären
  3. "Alla frukter eller grönsaker består av e-ämnen och kemikalier om man bryter ner dem i sina beståndsdelar". Även om många e-ämnen som finns på marknaden också finns naturligt i levande växter och djur, är det inte samma sak som ämnena som framställs på kemisk väg. Kemikalierna som används ansamlas i våra kroppar och ingen vet idag hur den så kallade cocktaileffekten påverkar vår hälsa på lång sikt.
    LÄS OCKSÅ: Norsk torsk sänds till Kina – och fylls där med vatten och kemikalier
  4. "E-ämnen är nödvändigt för att kunna konservera och bevara mat" är ett vanligt påstående. Men vi behöver inte importera mat tillverkad i fabriker på andra sidan jorden och vi behöver inte heller bröd som håller sig ”färskt” i flera veckor . Köp hellre färsk, lokalproducerad och ekologisk mat – frys in om det behövs.

Av redaktionen

Källa: Matfusket som i sin tur hänvisar till Citronsyra och Den citronfria citronsyran, Ljungby fuktkontroll, Äkta vara, New England journal of medicine samt Toxipedia.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!