Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Naturliga växtbaserade kosttillskott

Så kombinerar du kosttillskotten – experten tipsar

Vilka kosttillskott är okej att kombinera, vilken tid på dygnet bör man ta dem och hur ska man tänka för att optimera upptaget?
Vi tog ett snack med Kureras näringsexpert Zarah Öberg för att reda ut några vanliga frågeställningar om kosttillskott.

Kosttillskott hör till de ämnen som Kureras näringsexpert Zarah Öberg får mest frågor från er läsare om.
– Alla vitaminer och mineraler samverkar med varandra, så det är alltid bra att känna till hur de ska användas, särskilt om man har en önskan om terapeutisk behandling. Vid större besvär, så kan det vara skillnaden mellan om du får bra effekt eller inte, säger hon.
Kurera tog därför ett snack med Zarah Öberg för att reda ut några av läsarnas vanligaste frågeställningar.

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

 

LÄS OCKSÅ: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Måste man alltid kolla sina värden när man ska börja med kosttillskott?
- Om du använder en multivitamin eller multimineral i förebyggande syfte så kan det vara okej så länge du håller dig till rekommenderad daglig dos. Om du däremot har problem i kroppen och vill behandla dessa på naturlig väg så bör du först söka hjälp, både för att undvika felbehandling, men också för att slippa testa alla möjliga kosttillskott som sedan inte ger den effekt du önskar, vilket kan bero på att det är för låg dos, eller att det är fel kombination.

Hur ska man tänka kring kosttillskott om man samtidigt äter läkemedel?
– När du äter läkemedel så kan det vara klokt att rådfråga din läkare eller stämma av med en näringsterapeut eller naturläkare som är duktig på både läkemedelsbehandling och kosttillskott. Det är viktigt att aldrig ta bort läkemedel utan att först göra en ordentlig utredning. Vissa läkemedel och kosttillskott bör inte kombineras alls, såsom omega-3 och K-vitamin om du samtidigt använder waran eller trombyl. Vissa örter, som johannesört, bör du också vara försiktig med vid intag av läkemedel.

Vilken tid på dygnet ska man äta vilket kosttillskott?
– De mineraler som aktiverar kroppens sympatiska nervsystem och gör oss pigga bör tas på morgonen. Det inkluderar kalcium, koppar och järn. De mineraler som aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem och gör oss avslappnade och sömniga bör tas på kvällen. Dessa inkluderar kalium, zink och magnesium. B-vitaminer och Q10 bör tas på morgonen då de aktiverar och gör kroppen pigg, medan C-vitamin bör spridas ut över dagen. Fettlösliga vitaminer som D, E och K bör tas tillsammans med mat då de binder fett.

LÄS OCKSÅ: Jag är emot och för kosttillskott

Vilka kosttillskott kan man blanda?
– Det går att blanda de flesta tillskott men det blir sämre effekt om du använder ett kosttillskott tillsammans med en så kallad antagonist. Ett exempel är vitamin A och D som slåss om samma receptorer och på så vis slår ut varandra. Även vissa mineraler hämmas av antagonister, som till exempel upptaget av koppar i tarmen vilket minskar vid intag av zink. Ett tips är att använda exempelvis C-vitamin tillsammans med järn för bästa upptag. Ta zink och magnesium på kvällen och ta deras antagonister, koppar och kalcium, på morgonen. För att undvika högt natrium kan du använda dig av kalium då natrium höjer blodtrycket medan kalium sänker det. Sen bör du också tänka på att även om ett ämne kan behövas så bör du ta rätt dos, så att det inte trycker ner något annat. Ett exempel är om du använder höga doser av zink under lång tid, så minskar koppar. Det kan visserligen vara bra om du har kopparöverskott, men om du inte har det, så bör du vara försiktig så att koppar inte blir för lågt.

Vilka kosttillskott bör man inte blanda?
– Generellt så bör du inte blanda de näringsämnen som är antagonister, då de slår ut varandra eller trycker ner varandra. Exempelvis bör du inte använda vitamin A samtidigt som D-vitamin, ironiskt med hänsyn till att man tidigare använde AD-droppar, eller E-vitamin och järn, kalcium och magnesium samt zink och koppar. Tänk också på att vissa näringsämnen bör spridas ut över dagen för bästa effekt, såsom C-vitamin och probiotika.

Hur ska man tänka för att optimera upptaget?
– Se till att tarmen är frisk och ha en god tarmflora och balans. Det är också viktigt att ha en bra matsmältning för att kunna ta upp alla näringsämnen optimalt.

 

LÄS OCKSÅ: Vilka kosttillskott kan hjälpa mot min torra hy?

Hur mycket kosttillskott kan man maximalt äta samtidigt?
– Det beror på varför du tar kosttillskott och för vilka besvär, samt vilka märken och doseringar du använder. Jag tycker dock inte att man ska ta för mycket då det är viktigt att lösa orsaken till problemen och inte bara äta massa kosttillskott. Det är inte heller bra för tarmen att äta hundra cellullosakapslar per dag. Genom att få professionell hjälp kan du få veta exakt vad som behövs och på så vis undvika att du tar tillskott i onödan.

Om man inte vill äta så många olika tabletter, kan det räcka med multivitamintabletter?
– Det finns en del bra multivitaminer och multimineraler, särskilt de som är baserade på riktiga råvaror och är raw food-baserade. Utöver det så kan en multivitaminmineral passa i förebyggande syfte, men vid besvär så behövs det vanligtvis högre doser, eller så kallad terapeutisk dos, och då räcker inte en multivitaminmineral som innehåller rekommenderad daglig dos, vilket är en väldigt låg dos.

LÄS OCKSÅ: Vilka kosttillskott behöver jag?

Finns det någon generell rekommendation vilka kosttillskott man bör satsa på?
– Egentligen inte. Alla har olika behov och behöver helt olika näringsämnen beroende på hur du äter och lever. Det beror på om du vill bli gravid, är i klimakteriet, om du tränar eller inte, om du stressar mycket, om du äter varierat eller äter mycket socker. Sedan behöver i princip alla kvinnor hjälp med sin hormonbalans. Och om du har besvär med magen så behöver det först korrigeras innan du börjar med kosttillskott, eftersom annars kan inte tarmen ta upp näringsämnena du äter. Sen kan det vara bra att ta vissa tillskott när man blir äldre, som tex Q10 och omega-3.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.