Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Rebecca Johansson

Ålder: 40.
Bor: Malta.
Yrke: Holistisk närinsgfysiolog som hjälper svenskarna online. Läs mer på: www.naringsfysiolog.se
Så mår jag bra: Frukt, havet och långa promenader.

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Vissa längtar efter sött. Andra salt. Och visst kan man känna båda. Rebecca Johansson arbetar som holistisk näringsfysiolog och får ofta frågan, vad gör jag när jag blir saltsugen?

– Saltstug beror oftast på en elektrolysobalans. Vätskorna i kroppen bär viktiga mineraler som magnesium, fosfat, kalium, natrium, klorid. Dessa mineraler hjälper din kropp att fungera ordentligt.  Din kropp måste behålla en viss nivå av vätskor för att fungera korrekt. Om dessa nivåer faller under vad som är hälsosamt kan du börja känna sug på salt. Det är din kropps sätt att uppmuntra dig att dricka eller äta mer, säger Rebecca Johansson.

 

LÄS OCKSÅ: Ofarligt med två teskedar salt om dagen

Stress och läkemedel

En annan förklaring till saltsuget är binjurarna, som ansvarar för att frisätta hormonet kortisol i kroppen. Kortisolet hjälper till att reglera blodtrycket och är kroppens reaktion på stress. Därför ska du inte äta saltlakris om du är saltsugen, för lakrits bidrar till att höja blodtrycket.

Rebecca Johansson.

– Det finns forskning som tyder på att personer med högre nivåer av natrium frigör lägre nivåer av kortisol under stressiga perioder. Saltsug kan vara ett uttryck för att din kropp försöker hantera ovanlig hög stress, berättar Rebecca.

Men också en dåligt sammansatt kost, som inte tillför kroppen de viktiga mineralerna kan ge saltsug, och även vissa läkemedel kan bidra.

Innan saltsuget sätter in kan vi ha förlorat viktiga mineraler. Det kan uppstå under stress, om du svettas mycket eller om du har haft diarré.

– Det är enkelt att häva ett saltsug. Ett hälsosamt sätt är att dricka något med elektrolyter. Till exempel kokosvatten eller äta mat som innehåller elektrolyter, säger Rebecca.

 

LÄS OCKSÅ: Skillnaden mellan olika sorters salt

Här är en lista på mat som håller saltbalansen i kroppen:

Bönor och linser: Linser, bönor och sojabönor innehåller magnesium, kalium och fosfor. Tofu kan vara en källa till kalcium om tillverkarna använder kalciumsulfat som koaguleringsmedel.

Gröna grönsaker: Spenat, grönkål och så vidare är bra källor till kalcium och magnesium.

Andra grönsaker: Avokado, sötpotatis och squash är rik på kalium. Potatis är en bra källa till fosfor och magnesium. Potatisskalet är rikt på kalium.

Frukt: Bananer, torkade aprikoser, katrinplommon och andra frukter innehåller mycket kalium.

Kokosvatten: Innehåller kalium, magnesium, natrium och kalcium och naturligt socker.

Nötter och frön: Nötter, frön och frösmör är en bra källa till magnesium, och vissa, som cashewnötter, innehåller måttliga mängder fosfor.

Av Inger Palm


Rebecca Johansson

Ålder: 40.
Bor: Malta.
Yrke: Holistisk närinsgfysiolog som hjälper svenskarna online. Läs mer på: www.naringsfysiolog.se
Så mår jag bra: Frukt, havet och långa promenader.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!