Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Rebecca Johansson

Ålder: 40.
Bor: Malta.
Yrke: Holistisk närinsgfysiolog som hjälper svenskarna online. Läs mer på: www.naringsfysiolog.se
Så mår jag bra: Frukt, havet och långa promenader.

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Vissa längtar efter sött. Andra salt. Och visst kan man känna båda. Rebecca Johansson arbetar som holistisk näringsfysiolog och får ofta frågan, vad gör jag när jag blir saltsugen?

– Saltstug beror oftast på en elektrolysobalans. Vätskorna i kroppen bär viktiga mineraler som magnesium, fosfat, kalium, natrium, klorid. Dessa mineraler hjälper din kropp att fungera ordentligt.  Din kropp måste behålla en viss nivå av vätskor för att fungera korrekt. Om dessa nivåer faller under vad som är hälsosamt kan du börja känna sug på salt. Det är din kropps sätt att uppmuntra dig att dricka eller äta mer, säger Rebecca Johansson.

 

LÄS OCKSÅ: Ofarligt med två teskedar salt om dagen

Stress och läkemedel

En annan förklaring till saltsuget är binjurarna, som ansvarar för att frisätta hormonet kortisol i kroppen. Kortisolet hjälper till att reglera blodtrycket och är kroppens reaktion på stress. Därför ska du inte äta saltlakris om du är saltsugen, för lakrits bidrar till att höja blodtrycket.

Rebecca Johansson.

– Det finns forskning som tyder på att personer med högre nivåer av natrium frigör lägre nivåer av kortisol under stressiga perioder. Saltsug kan vara ett uttryck för att din kropp försöker hantera ovanlig hög stress, berättar Rebecca.

Men också en dåligt sammansatt kost, som inte tillför kroppen de viktiga mineralerna kan ge saltsug, och även vissa läkemedel kan bidra.

Innan saltsuget sätter in kan vi ha förlorat viktiga mineraler. Det kan uppstå under stress, om du svettas mycket eller om du har haft diarré.

– Det är enkelt att häva ett saltsug. Ett hälsosamt sätt är att dricka något med elektrolyter. Till exempel kokosvatten eller äta mat som innehåller elektrolyter, säger Rebecca.

 

LÄS OCKSÅ: Skillnaden mellan olika sorters salt

Här är en lista på mat som håller saltbalansen i kroppen:

Bönor och linser: Linser, bönor och sojabönor innehåller magnesium, kalium och fosfor. Tofu kan vara en källa till kalcium om tillverkarna använder kalciumsulfat som koaguleringsmedel.

Gröna grönsaker: Spenat, grönkål och så vidare är bra källor till kalcium och magnesium.

Andra grönsaker: Avokado, sötpotatis och squash är rik på kalium. Potatis är en bra källa till fosfor och magnesium. Potatisskalet är rikt på kalium.

Frukt: Bananer, torkade aprikoser, katrinplommon och andra frukter innehåller mycket kalium.

Kokosvatten: Innehåller kalium, magnesium, natrium och kalcium och naturligt socker.

Nötter och frön: Nötter, frön och frösmör är en bra källa till magnesium, och vissa, som cashewnötter, innehåller måttliga mängder fosfor.

Av Inger Palm


Rebecca Johansson

Ålder: 40.
Bor: Malta.
Yrke: Holistisk närinsgfysiolog som hjälper svenskarna online. Läs mer på: www.naringsfysiolog.se
Så mår jag bra: Frukt, havet och långa promenader.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.